سیاوش خوانی شابک: 9789645512441 232 صفحه 279 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 سیاوش خوانی بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

900,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ چهاردهم

سیاوش‌خوانی
نمایشی آیینی در دل یک فیلمنامه. بهرام بیضائی در فیلمنامه «سیاوش‌خوانی» اسطوره سیاوش و مراسم آیینی کهن سوگواری برای سیاوش را که در روستاها برای فراوانی محصول و باروری زمین برگزار می‌شده دستمایه قرار داده است. «سیاوش‌خوانی» اگرچه نام فیلمنامه را بر پیشانی دارد، اما چنانکه ذیل عنوان آن در کتاب توضیح داده شده است این متن می‌تواند «در توسِ فردوسی و میدان‌های بزرگ همه‌ی روستاها و پهنه‌ی میان چادرهای همه‌ی ایل‌ها» به صورت زنده اجرا شود. «سیاوش‌خوانی» درباره گروهی است که در روستایی نمایش آیینیِ سوگ سیاوش را برگزار می‌کنند. این فیلمنامه هم شرح حواشیِ اجرای نمایش را در بر دارد و هم خود اجرا را. این‌گونه است که در دل داستان این اجرا داستان سیاوش از نگاه بیضائی، که همواره نگاهی نو و خلاقانه به اسطوره‌ها و آیین‌های کهن دارد، روایت می‌شود. بنا بر این در «سیاو‌ش‌خوانی» به نحوی با شیوه هزار و یک شبیِ قصه در قصه مواجهیم و نیز با روایتی نمایشی از اسطوره و آیینی کهن. اینک بخشی از این فیلمنامه:
«سیاوش: نه! بی‌گمان جایی هست
که نخواهند بر خیره پنجه در خون کنم!
آه سیاوش چه بایدت؟
ایستاده‌ای دودل میان دو جهان؟
نه! آشتی نخواهم شکست و خون نخواهم ریخت!
دو گیتی از کف نخواهم داد
و به کام اهرِمن نخواهم شد!
همینم بس که در جهان جایی ناشناس بجویم
و نشان از خویش گُم کنم...»
«سیاوش‌خوانی» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 4/11 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down