کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان کوتاه خارجی | داستان های کوتاه آمریکای لاتین
داستان های کوتاه آمریکای لاتین شابک: 9789641852940 584 صفحه 664 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 داستان کوتاه آمریکای لاتین روبرتو گونسالس اچواریا عبدالله کوثری علوم انسانی ادبیات داستان کوتاه خارجی

3,735,000 ریال 4,500,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ سیزدهم

کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» با گردآوری روبرتو گونسالس اچه‌وریا، نشر نی
گزیده‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه امریکای لاتین به انتخاب مهم‌ترین پژوهشگر زنده ادبیات این قاره. کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» از بهترین آثار برای آشنایی با زبده‌ترین داستان‌ کوتاه‌نویسان امریکای لاتین است که با ترجمه خواندنی عبدالله کوثری به فارسی منتشر شده است.
ادبیات امریکای لاتین از سال‌ها پیش در ایران شناخته می‌شد و همواره خوانندگان پیگیر و مشتاق خودش را داشته است. ادبیات داستانی امریکای لاتین عمدتا به واسطه رمان‌های ارزنده نویسندگان این قاره در ایران شناخته شده اما همان‌طور که عبدالله کوثری نیز در ابتدای کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» گفته، «دنیای گسترده و حیرت‌آور ادبیات امریکای لاتین» فقط به رمان‌های که تاکنون خوانده‌ایم و خواهیم خواند محدود نمی‌شود.
داستان‌ کوتاه در میان نویسندگان امریکای لاتین همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آنها این گونه ادبی را همپای رمان قلمداد می‌کرده‌اند. با خواندن کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» به روشنی به ارزش این داستان‌ها پی می‌بریم و می‌بینیم که داستان کوتاه تا چه حد مورد توجه نویسندگان این قاره بوده است

مروری بر کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین»
ادبیات داستانی امریکای لاتین سنتی غنی و شگفت‌آور دارد و کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» از بهترین و متفاوت‌ترین منظرهایی است که می‌توان به واسطه آن به شگفتی‌های این ادبیات نگاه کرد. داستان کوتاه در امریکای لاتین ژانری است که محبوبیت زیادی دارد و همواره خوانندگان فراوانی از گروه‌های مختلف جامعه داشته است.
کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» بر اساس کتابی با همین عنوان که توسط دانشگاه آکسفورد منتشر شده به فارسی برگردانده شده است. این کتاب شامل بخشی از بهترین داستان‌های کوتاه نویسندگان این قاره است که توسط روبرتو گونسالس اچه‌وریا، استاد ادبیات امریکای لاتین و ادبیات تطبیقی در دانشگاه ییل، گردآوری شده است.
اچه‌وریا معتبرترین منتقد و پژوهشگر حال حاضر ادبیات امریکای لاتین است و این نکته به اهمیت کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» می‌‌افزاید. او داستان‌های کوتاه برگزیده‌اش را در سه بخش تقسیم‌بندی کرده و حسن این تقسیم‌بندی این است که سیر تحول داستان کوتاه امریکای لاتین با خواندن این کتاب به خوبی بر خواننده معلوم می‌شود.
کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» شامل سه بخش با این عناوین است: دوران استعمار، ملت‌های جدید و دوران معاصر.
اچه‌وریا مقدمه‌ای روشنگر و مفصل برای کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» نوشته و افزون بر این برای هر بخش از کتاب نیز مقدمه‌ای جداگانه و مختصرتر نوشته که به خواننده کتاب کمک زیادی می‌کند. همچنین برای هر نویسنده‌ای که داستانی از او در کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» آمده شرح مختصری از زندگی و آثارش داده شده که این نیز به درک بهتر داستان‌های کتاب یاری می‌کند.
با خواندن کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» می‌بینیم که نویسندگان مشهوری چون خورخه لوییس بورخس و خوان خوسه آرئولا فقط داستان کوتاه می‌نوشتند و تعدادی از برجسته‌ترین رمان‌نویسان این قاره نیز داستان‌های کوتاهی نوشته‌اند که به اندازه رمان‌هایشان حایز اهمیت و اعتبارند و از میان آنها می‌توان به مارکز، خوان رولفو و ماشادو د آسیس اشاره کرد.
این موارد نشان می‌دهد که داستان کوتاه در ادبیات پربار امریکای لاتین ژانری است بسیار حایز اهمیت و به قول اچه‌وریا در مقدمه کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین»، گنجینه سرشار داستان کوتاه امریکای لاتین که غنایی همچون کل ادبیات و هنر این منطقه دارد، انکار عقیده کسانی است که ساده‌اندیشانه توسعه‌نیافتگی اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی را با فقر هنری معادل می‌گیرند. برخی از نویسندگان ادبیات امریکای لاتین اهمیتی فراتر از مرزهای این قاره دارند و به عنوان نویسندگانی جهانی بر ادبیات کشورهای بسیار توسعه یافته تاثیری غیرقابل انکار داشته‌اند.
در کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» آثار نویسندگان مشهوری چون فوئنتس، یوسا، خوان رولفو، خولیو کورتاسار و خوسه دونوسو در کنار نویسندگانی که برای ما کمتر شناخته شده‌اند آمده است و از این حیث این کتاب می‌تواند یکی از بهترین منابع برای شناخت داستان کوتاه در ادبیات امریکای لاتین باشد.

درباره روبرتو گونسالس اچه‌وریا گردآورنده کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین»
روبرتو گونسالس اچه‌وریا را می‌توان زبده‌ترین و مهم‌ترین محقق حال حاضر ادبیات امریکای لاتین به شمار آورد. او که در سال 1943 میلادی در کوبا متولد شده، مدرس دانشگاه و منتقد ادبی برجسته‌ای است که بیش از پنج دهه به تحقیق و واکاوی ادبیات امریکای لاتین مشغول بوه است. اچه‌وریا تحصیلاتش را در امریکا گذرانده و مدرک دکترایش را در رشته ادبیات اسپانیایی و ادبیات تطبیقی از دانشگاه ییل گرفته است. او سپس در همین دانشگاه به عنوان استاد مشغول به کار شده و افزون بر این سه دکترای افتخاری از دیگر دانشگاه‌های ایالات متحده گرفته است. اچه‌وریا از سال 1999 عضو فرهنگستان هنر و علوم امریکا نیز بوده است. او نویسنده بیش از بیست کتاب و مقالات پرشماری به خصوص در زمینه ادبیات امریکای لاتین است و جوایز متعددی به خاطر فعالیت‌هایش به دست آورده است. کتاب «ادبیات مدرن آمریکای لاتین» اثر دیگری از اچه‌وریا است که به فارسی منتشر شده است.

درباره ترجمه کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین»
کتاب «داستان‌های کوتاه امریکای لاتین» با ترجمه عبدالله کوثری در نشر نی منتشر شده است.
عبدالله کوثری، متولد 1325 در همدان، از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مترجمان سال‌های اخیر ایران است که آثار متعددی به خصوص در زمینه ادبیات با ترجمه او منتشر شده است. کوثری پیش از آنکه به ترجمه بپردازد شعرهایی در نشریات مختلف منتشر کرده بود و درواقع به عنوان شاعر شناخته می‌شد و حتی در ده شب گوته نیز شعر خوانده بود. کوثری تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته اقتصاد در دانشگاه ملی سابق سپری کرد و پس از آن مدتی برای تکمیل زبان انگلیسی به انگلستان رفت و پس از بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه ملی به کار مشغول شد. او تا چند سال به عنوان مترجم و ویراستار با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها همکاری داشت اما در سال 1359 با کناره‌گیری از این مشاغل به عنوان مترجم حرفه‌ای به کار مشغول شد و البته گاهی نیز به ویراستاری پرداخت. در کار ترجمه کوثری تمرکز ویژه‌ای بر ادبیات امریکای لاتین داشته و تعدادی از شاهکارهای نویسندگان امریکای لاتین توسط او به فارسی برگردانده شده‌اند. او جوایزی هم برای ترجمه کسب کرده است. «دن کاسمورو»، «حکومت نظامی»، «ایران، جامعه کوتاه مدت»، «ریچارد سوم»، «ائوریپیدس»، «سنکا»، «جنگ آخر زمان»، «سور بز»، «پوست انداختن» و «مرگ در آند» برخی از ترجمه‌های عبدالله کوثری هستند.

ادامه keyboard_arrow_down