مختارنامه شابک: 9789643721688 532 صفحه 882 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 مختارنامه عطار نیشابوری محمدرضا شفیعی کدکنی علوم انسانی شعر و نثر شعر کهن فارسی

2,000,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: سخن

چاپ هشتم

مختارنامه
مجموعه رباعیات عطار نیشابوری. «مختارنامه»، برای خوانندگانی که عطار را بیشتر با مثنوی‌های عرفانی او و نیز اثر منثور «تذکره‌الاولیاء» می‌شناسند، شناساننده وجهی دیگر از خلاقیت ادبی عطار است. عطار در این کتاب اندیشه‌های عرفانی و احوال درونی خود را در فشرده‌ترین شکل بیان کرده است. تنوع مضمون یکی از ویژگی‌های رباعیات عطار است. این رباعیات، مانند دیگر آثار عطار، هم به لحاظ ادبی و زیبایی‌شناختی از اهمیت بسیار برخوردارند و هم به لحاظ تصویری که از حالات و اندیشه‌های عرفانی عطار به دست می‌دهند.
تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی از «مختارنامه» نخستین بار در سال 1358 منتشر شد. چاپ فعلی این کتاب اما، چنانکه در آغاز این چاپ توضیح داده شده، با تغییرات و افزوده‌هایی همراه است. از جمله این تغییرات مقابله تصحیح پیشین با نسخه‌ای دیگر از «مختارنامه» است. این نسخه متعلق به سال 832 است و شفیعی کدکنی، بعد از مقابله تصحیحِ قبلی خود با این نسخه، رباعیاتی را به کتاب افزوده است. بنابراین چاپ جدید «مختارنامه» با رباعیاتی تازه همراه است که در چاپ قبلی نبوده‌اند. به مقدمه مصحح نیز نکاتی تکمیلی افزوده شده، اگرچه شاکله مقدمه پیشین حفظ شده است. در این مقدمه مفصل به کتاب «مختارنامه» پرداخته شده و همچنین از مقام عطار و زندگی و آثار او سخن رفته و درباره شیوه تصحیح توضیح داده شده است.
تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی از «مختارنامه» در انتشارات سخن منتشر شده است.
درباره نویسنده: فریدالدین محمّد بن ابراهیم نیشابوری (عطار نیشابوری)، عارف و شاعر و نویسنده قرنهای ششم و هفتم هجری قمری، احتمالاً متولد سال 537 و درگذشته به سال 627 هجری قمری.
رتبه گودریدز: 4/40 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down