کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | زبان شناسی | دستور زبان فارسی
دستور زبان فارسی شابک: 9789643151973 368 صفحه 531 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 دستور زبان فارسی پرویز ناتل خانلری علوم انسانی نظریه و نقد ادبی زبان شناسی

760,000 ریال 950,000 ریال

ناشر: توس

چاپ بیست و هشتم

دستور زبان فارسی
آموزش دستور زبان فارسی به زبانی ساده و موجز برای دبیرستانی‌ها. دکتر پرویز ناتل خانلری از نخستین کسانی بود که آموزش سنتی دستور زبان فارسی را متحول کرد. «دستور زبان فارسی»، که اکنون سال‌ها از چاپ نخست آن می‌گذرد، نمود نوآوری او در این زمینه است. خانلری این کتاب را برای آموزش در دبیرستان‌ها تألیف کرد و در آن، برخلاف کتاب‌های دستور زبان فارسی که پیش از آن نوشته شده بود، مبنا را نه بر اجزای جمله که بر خود جمله گذاشت. در روش خانلری ابتدا اجزاء جمله در ارتباط با یکدیگر و در بافت جمله تعریف می‌شوند و بعد تعریف تک‌تک این اجزاء می‌آید. دو بخش نخست کتاب به آموزش دستور زبان فارسی به این شیوه اختصاص دارد و بخش‌های بعدی شامل مقالات و تحقیقاتی است در زمینه نحو فارسی و زبانشناسی و دستور زبان و زیبانویسی.
بخش نخست کتاب با تعریف جمله آغاز می‌شود. در بخش دوم اجزاء جمله توضیح داده شده‌اند. بخش سوم بحثی دربار ساختمان جمله و بخش چهارم مقاله‌ای است تحقیقی دربار پسوند مصدر و تحول تاریخی آن در زبان فارسی. بخش‌های پنجم و ششم کتاب، با عنوان‌های «نکته‌هایی دربار زبان فارسی» و «نکته‌هایی دربار فصاحت زبان فارسی»، شامل مقالاتی هستند دربار نکته‌های دستوری و کاربرد درست آن‌ها و نیز نکاتی دربار زیبانویسی. مقالات این دو بخش نخستین بار در مجل «سخن» منتشر شده بوده‌اند.
کتاب «دستور زبان فارسی» در انتشارات توس منتشر شده است.
درباره نویسنده: دکتر پرویز ناتل خانلری (1369 – 1292)، ادیب، روزنامه‌نگار، منتقد، مقاله‌نویس، زبان‌شناس، پژوهشگر، مصحح، مترجم، سیاست‌مدار، شاعر و نمایشنامه‌نویس ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/75 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده