کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | شاه عباس: پادشاه سنگدلی که به افسانه بدل شد
شاه عباس: پادشاه سنگدلی که به افسانه بدل شد شابک: 9789643119447 328 صفحه 666 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 عباس: پادشاه سنگدلی افسانه دیوید بلو شهربانو صارمی علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

2,125,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ پنجم

شاه عباس پادشاه سنگدلی که به افسانه بدل شد
Shah abbas: the ruthless king who became an iranian
فرمانروایی که با دستاوردهایش لقب «کبیر» را به خود اختصاص داد. شاه عباس بر همه همطرازان خود در آن دوره که بر سرزمین‌های گوناگون حکومت می‌کردند برتری داشت. فرمانروایان بزرگ همعصر او عبارت بودند از: اکبر شاه از تیموریان هند، الیزابت اول ملکه انگلستان، هنری چهارم پادشاه فرانسه و فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا. شاه عباس علاوه بر اینکه برای ایران و دنیای اسلامی اهمیت ویژه دارد، قسمتی از تاریخ اروپا نیز محسوب می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات او شخصیت خاص اوست. اثر به رویدادها و رخدادهای زمان پادشاهی شاه عباس و زندگینامه این پادشاه پرداخته است. کتاب جز معدود سفرنامه‌هایی است که از ایران در دوره صفویه به زبان انگلیسی نوشته شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در بخشی از کتاب آمده است:
«شاه طهماسب به پیروی از پدر، در چهار وهله بین سال‌های 1540 و 1554 به شرق گرجستان تاخت. ده‌ها هزار پسر بچه و زن و مرد جوان به عنوان برده به ایران برده شد. زنان زیبای گرجی جایگاه برجسته‌ای در حرم‌ شاه و دیگر اعضای برگزیده خاندان صفوی یافتند و پسران و مردان جوان، احتمالا به اجبار، اسلام آوردند و برای کار در مقامات گوناگون درباری و خانه برگزیدگان تربیت شدند. آن‌ها را غلام می‌نامیدند. عده‌ای از آن‌ها هسته مرکزی رسته نظامی غلامان را تشکیل دادند که بعدها به دست شاه عباس گسترش بسیار پیدا کرد و رکن اصلی اصلاحات در دولت صفویه شد.» «شهربانو صارمی» کتاب «شاه عباس، پادشاه سندگی که به افسانه بدل شد» را به فارسی برگردانده است.
درباره نویسنده: دیوید بلو

ادامه keyboard_arrow_down