کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | سلام اول
سلام اول شابک: 9789649971766 344 صفحه 675 گرم قطع: وزيری نوع جلد: زرکوب تیراژ: 1000 سلام باربارا تاکمن حسن افشار علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,912,500 ریال 2,550,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ پنجم

کتاب «سلام اول» اثر باربارا تاکمن
‌روایت شیرین و خواندنیِ باربارا تاکمن از تاریخ انقلاب امریکا و عوامل خارجی و اقتصادی مؤثر بر پیروزی آن. کتاب «سلام اول: تاریخ انقلاب امریکا»، با عنوان اصلی The First Salute: A View of the American Revolution، مثل دیگر تاریخ‌نگاری‌های باربارا تاکمن، محصول همنشینی مهارت روزنامه‌نگاری و ذوق ادبیِ تاکمن با اِشراف و تسلطش بر تاریخ و رویدادهای تاریخی است. تاکمن در کتاب «سلام اول» این مهارت و ذوق و تسلط را به کار بسته تا یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ قرن نوزدهم، یعنی انقلاب امریکا و استقلالش از امپراتوری بریتانیا را، روایت کند و به عواملی خارجی و اقتصادی بپردازد که به‌اعتقاد او در پیروزی انقلاب امریکا و دستیابی ساکنان امریکا به استقلال دخیل بوده‌اند.
کتاب «سلام اول» نقل این حکایت است که امریکا چگونه امریکا شد و کدام مناسبات خارجی، استقلال آن را از بریتانیا سرعت بخشیدند. باربارا تاکمن این حکایت را نه در قالب تاریخ‌نگاری‌های خشک و آکادمیک، بلکه به‌ زبانی گرم و داستانی و همچون یک گزارش روزنامه‌ایِ جذاب برای مخاطبان غیرمتخصص در زمینۀ تاریخ اما علاقمند به مطالعات تاریخی نقل می‌کند.
متن اصلی کتاب «سلام اول» نخستین بار در سال 1988 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «سلام اول»
نقطۀ تمرکز باربارا تاکمن در روایت تاریخ انقلاب امریکا در کتاب «سلام اول»، بر مناسبات بریتانیا و هلند و فرانسه و تأثیر این مناسبات در به رسمیت شناخته شدن استقلال امریکا از جانب هلند و فرانسه است.
تاکمن در کتاب «سلام اول» گزارشی جذاب از جنگ‌های دریایی امریکایی‌ها برای استقلال، نقش جورج واشنگتن در جنگ‌های استقلال امریکا و نیز نوع مواجهۀ هلند و فرانسه با استقلال‌خواهی امریکایی‌ها ارائه می‌دهد.
کتاب «سلام اول» از مناسبات خصمانۀ هلند و فرانسه با بریتانیا، به‌عنوان عاملِ همراهی این دو کشور با امریکایی‌های استقلال‌خواه، سخن می‌گوید و نیز از نقش منافع تجاری و اقتصادی در این ماجرا.
کتاب «سلام اول» از یادداشتی با عنوان «یادآوری»، دوازده فصل و یک گفتار پایانی تشکیل شده است. فصل‌های دوازده‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «"استقلال ایالات متحد امریکا را اولین بار این‌جا یک خارجی به رسمیت شناخت"»، «کوه طلا»، «گدایان دریا – رشد هلندی‌ها»، «"بزرگ‌ترین دیوانگی دنیا" – نیروی دریایی امریکا»، «دزد دریایی – قهرمان بالتیمور»، «هلندی‌ها و انگلیسی‌ها: یک جنگ دیگر»، «آدمیرال رادنی وارد می‌شود»، «دخالت فرانسه»، «حضیض انقلاب»، «"با یک نبرد جانانه امریکا از آن ما خواهد شد"»، «لحظه‌ی سرنوشت‌ساز»، «فرصت آخر – نبرد یورک‌تاون».
اینک سطرهای آغازین فصل اول کتاب «سلام اول»، تا بدانید باربارا تاکمن چرا عنوان «سلام اول» را برای این کتاب انتخاب کرده است: «16 نوامبر 1776 لکه‌های سفیدی از دود شلیک توپ‌ها، آن‌گاه صدای غرش توپ‌ها، از قلعه‌ی محقر جزیره‌ی هلندی کوچک سنت اوستاتیوس در هند غربی برخاست و بر بالای دریای فیروزه‌فام به جولان درآمد. توپخانه‌ی قلعه‌ی اورانژ جواب سلام کشتی امریکایی اَندرو دوریا به بندر بیگانه را می‌داد و کشتی با پرچم راه‌راه سرخ و سفید کنگره‌ی امریکا بر فراز دکلش به لنگرگاه نزدیک می‌شد. سنت اوستاتیوس با صدای کوتاهش اولین مقام رسمی بود که بر بزرگ‌ترین رویداد قرن درود می‌فرستاد: ظهور دولت تازه‌ای که مسیر تاریخ را عوض می‌کرد.»

دربارۀ باربارا تاکمن، نویسندۀ کتاب «سلام اول»
باربارا ورتهایم تاکمن (Barbara Wertheim Tuchman)، متولد 1912 و درگذشته به سال 1989، روزنامه‌نگار و مورخ امریکایی است. مهارت تاکمن در نوشتن تاریخِ عامه‌پسند بود. او تاریخ را به‌شیوه‌ای شیرین و قصه‌وار و خارج از چارچوب‌های خشک آکادمیک روایت می‌کرد و به همین دلیل نویسنده‌ای پرمخاطب بود.
در دوران جنگ جهانی دوم، تاکمن به کار روزنامه‌نگاری اشتغال داشت. او همچنین پیش از شروع این جنگ، به‌عنوان خبرنگار خارجی مجلۀ «نیشن» که پدرش صاحب‌امتیاز آن بود، در سال 1937 به اسپانیا رفت. در آن زمان جنگ داخلی اسپانیا حدود یک سال بود که شروع شده بود و تاکمن آن مقطع از این جنگ را از نزدیک دید و درباره‌اش گزارش نوشت. او همچنین در زمان محاصرۀ مادرید، در این شهر و در کنار جمهوری‌خواهان بود و همراه آنها مدتی در محاصره گرفتار شد. تاکمن بعداً در لندن به نوشتن مقاله در مجلۀ تبلیغاتی جمهوری‌خواهان و هواداری از آنها پرداخت.
باربارا تاکمن دوبار برندۀ جایزۀ پولیتزر شد. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «تاریخ بی‌خردی: از تروا تا ویتنام»، «توپ‌های ماه اوت: روایت نخستین ماه جنگ جهانی اول» و «برج فرازان: سیمای جهان پیش از جنگ جهانی اول، 1890 – 1914» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «سلام اول»
کتاب «سلام اول: تاریخ انقلاب امریکا» با ترجمۀ حسن افشار در نشر ماهی منتشر شده است. حسن افشار، متولد 1332، مترجم ایرانی است. افشار در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، فلسفه، علوم سیاسی و هنر ترجمه می‌کند. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی معاصر»، «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق»، «اختناق ایران»، «فن سینما و بازیگری در سینما»، «سه رساله‌ی پیشانقدی»، «سفید بینوا»، «آیرونی»، «سیاست‌ورزی در ایران عصر صفوی: قدرت، دیانت، بلاغت»، «شب بی‌پایان» و «جنگ‌های ایران و یونان» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «سلام اول» در گودریدز: 3.94 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down