کتاب | مرجع | مرجع | فرهنگ لغات | ایرانیان‏ فرزندان‏ خود را چه ‏می‏نامند
ایرانیان‏ فرزندان‏ خود را چه ‏می‏نامند شابک: 9789646895584 376 صفحه 427 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 ایرانیان‏ فرزندان‏ ‏می‏نامند سودابه مبشر مرجع مرجع فرهنگ لغات

1,162,500 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ سیزدهم

در سی صفحه ابتدای کتاب ایرانیان‏ فرزندان‏ خود را چه ‏می‏نامند، سودابه مبشر به طور بسیار جامع در مورد اهمیت نام و نام‌گزاری، پیشینه آن و اطلاعات بسیار مفید دیگری در این زمینه توضیح داده است. کتاب ایرانیان‏ فرزندان‏ خود را چه ‏می‏نامند چندین بخش‌بندی دارد با عناوین: نام‌های اسطوره‌ای، نام‌های اوستایی، نام‌های‌شاهنامه‌ایی، نام‌های حوزه فرهنگ ایرانی، نام‌های عربی-اسلامی، نام‌های قومیت‌ها. در هر بخش نام‌های مربوط به آن بخش همراه با معنی فهرست شده است. در انتهای کتاب در بخش نمایه تمامی نام‌ها آورده شده‌اند و جنسیت نام‌ها نیز مشخص شده است. مقابل هر نام در بخش نمایه شماره صفحه‌ای که نام مورد نظر توضیح داده شده است درج گردیده که مخاطب می‌تواند به راحتی به صفحه مورد نظر در داخل کتاب مراجعه کند.
در بخشی از کتاب ایرانیان‏ فرزندان‏ خود را چه ‏می‏نامند می‌خوانید:
نام از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است چرا که تا پایان عمر شخص و حتی پس از مرگ صاحب نام، بر فرزندان و اعقابش اثر می‌گذارد و آثار آن باقی می‌ماند. به همین روی در خانواده‌های ایران بالاخص خانواده‌های فرهیخته‌تر، نام‌گذاری با آداب و آیین‌های خاصی صورت می‌گیرد. در میان جامعه‌یی که اکثر مردم آن مسلمان هستند، نام معمولا توسط پدر یا مادر یا اقوام نزدیک چون دایی و عمو بر کدک گذارده می‌شود. بر خانواده‌هایی که روح مذهبی حاکم است، بزرگ خانواده در گوش نوزاد اذان می‌گوید و سپس به او یادآور می‌شود که نامش چیست.
سرزمین ایران قومیت‌های مختلف ایرانی را در خود جای داده است، شاخص‌ترین این قومیت‌ها کردها هستند که غالبا نام‌های کردی را برای فرزندان خود برمی‌گزینند. نام‌های کردی که ریشه‌های ایرانی اصیل دارد، از جمله نام‌های زیبا، دل‌نشین و معمولا خوش‌آوا و با موسیقی گوش‌نواز است که در این مجموعه در حوزه قومیت‌های ایرانی ثبت شده است.

ادامه keyboard_arrow_down