کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | فرهنگ موضوعی فارسی
فرهنگ موضوعی فارسی شابک: 9786008547198 2080 صفحه 2800 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 550 فرهنگ موضوعی فارسی بهروز صفرزاده علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

13,600,000 ریال 16,000,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ دوم

کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» تألیف بهروز صفرزاده
فرهنگ‌نامه‌ای جامع و کاربردی برای همۀ آن‌ها که فارسی حرف می‌زنند و فارسی می‌نویسند. کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی: راه‌نمای واژه‌یابی» تألیف بهروز صفرزاده، کتابی است که نویسندگان و شاعران و مترجمان را برای یافتن واژگان و معادل‌های مناسب برای نوشتن و بیان آن‌چه در سر دارند و ترجمۀ نوشته‌های دیگران از زبان‌های دیگر یاری می‌دهد و همچنین به همۀ فارسی‌زبانان برای بیان بهتر مقصودشان به زبان فارسی امروز کمک می‌کند.
کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» منبعی غنی و کاربردی در زبان فارسی و یاری‌گر همۀ قصه‌نویس‌ها، روزنامه‌نگاران، ویراستاران، شاعران، پژوهشگران و مترجمان است و می‌تواند به گسترش دایرۀ واژگانی آن‌ها کمک کند.
کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» همچنین می‌تواند معلمان و همۀ کسانی را که به‌نحوی در کار آموزش‌اند و می‌خواهند مطلبی را برای کسی یا کسانی توضیح دهند یاری بدهد.
هرکس به‌نحوی با نوشتن و کلمات مکتوب سروکار دارد از کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» بی‌نیاز نخواهد بود و بد نیست که این کتاب مرجع را در کتابخانه و کنار دست خود داشته باشد.
همچنین همۀ آن‌ها که فارسی حرف می‌زنند در مواقعی «فرهنگ موضوعی فارسی» را راهگشا خواهند یافت و می‌توانند در انتقال مفهوم و موضوع مورد نظرشان از آن کمک بگیرند.

مروری بر کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی»
بهروز صفرزاده در کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی»، چنانکه خود در مقدمۀ این کتاب توضیح می‌دهد، واژه‌ها و اصطلاحات فارسی امروز را نه به‌ترتیب الفبا، بلکه براساس ربط موضوعی و معنایی هر دسته از واژه‌ها و اصطلاحات، تنظیم و مرتب کرده است، به این معنا که کلمات و اصطلاحات در کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» برحسب موضوع و مفهمومی که هر واژه و اصطلاح به آن مربوط می‌شود دسته‌بندی شده‌اند. مثلاً کلمات و اصطلاحات مربوط به خوردن و خوردنی‌ها و آشپزی در یک دسته قرار گرفته‌اند و کنار هم آمده‌اند و کلمات مربوط به جهان و طبیعت و نور و رنگ و دما در دسته‌ای دیگر و کنار یکدیگر. چنین دسته‌بندی‌ای رجوع به کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» و جستجو در آن را برای یافتن معادل و واژه و اصطلاح مناسب برای بیان یک مقصود، آسان می‌کند.
باید توجه داشت که کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» نه کتابی برای دانستن معنای یک واژه، بلکه کتابی است که وقتی معنای یک واژه را می‌دانیم اما برای بیان آن دنبال اصطلاح و معادل معنایی مناسبی می‌گردیم، به کارمان می‌آید.
در کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» مبنا زبان فارسی امروز است اما در مواردی، معادل‌های قدیمی واژه‌ها نیز آمده است.
یکی از ویژگی‌های مهم کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» توجه به زبان گفتار و محاوره در این کتاب و به رسمیت شناختن آن است. در کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی» اصطلاحات و کلماتی که مربوط به زبان گفتارند و وقتی می‌خواهیم آن‌ها را بیان کنیم با تلفظ گفتاری و متفاوت با تلفظ کتابی بیانشان می‌کنیم، به‌صورت گفتاری ضبط شده‌اند. مثلاً «بارِ کَج به منزل نمی‌رسد» به‌صورت «بارِ کَج به مَنزِل نمی‌رِسه» ضبط شده است.
کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی: راه‌نمای واژه‌یابی» در نشر نو منتشر شده است.

دربارۀ بهروز صفرزاده، مؤلف کتاب «فرهنگ موضوعی فارسی»
بهروز صفرزاده، متولد 1348 در تهران، فرهنگ‌نویس، واژه‌شناس و ویراستار ایرانی است. صفرزاده دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. او یکی از مؤلفان و ویراستاران «لغت‌نامۀ بزرگ فارسی» در مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا است و نیز شش سال در طرح ویرایش و دو چاپ کامپیوتری «لغت‌نامه» دهخدا با این مؤسسه همکاری کرده است.
صفرزاده همچنین همکاری در ویرایش و تألیف «فرهنگ بزرگ سخن»، زیر نظر دکتر حسن انوری، و همکاری در طرح تألیف «فرهنگ جامع زبان فارسی»، زیر نظر دکتر علی‌اشرف صادقی، در گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، را در کارنامۀ کاری خود دارد.
او هشت سال هم در نشر کارنامه، به‌مدیریت محمد زهرایی، به کار ویرایش و تألیف پرداخته است.
صفرزاده در زمینۀ واژه‌های عربی در فارسی صاحب‌نظر است و تألیفاتی هم در این حوزه دارد.
از آثار بهروز صفرزاده می‌توان به کتاب‌های «دست‌نامۀ ویرایش»، «فرهنگِ جمع‌هایِ مکسّر» و «داستان واژه‌ها: کاوشی در دویست و سی واژه و اصطلاح» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده