روایت شابک: 9789646174948 448 صفحه 661 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 روایت بزرگ علوی علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

945,000 ریال 1,350,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ چهارم

روایت
تاریخ ایران را موازی با داستانی از عشق بخوانید. اگرچه داستان دارای وقایع تاریخی واقعی است، اما شخصیت‌ها واقعی نیستند و ساخته و پرداخته ذهن نویسنده هستند. بهتر است بدانید: بزرگ علوی چند سال قبل از مرگش درباره اظهارنظرهای افراد درباره شخصیت رمان «چشمهایش» گفت: استاد ماکان شخصیت اصلی داستان خودش است. بر این اساس حدس زده می‌شود که شخصیت فرود داستان «روایت» هم خود نویسنده باشد. در بخشی از داستان می‌خوانیم:
«فرود آدمى است با تمام خواص انسانى: دلسوز و سنگدل، بلندپرواز و کناره‌جو، آرام و آشوبگر، حیله‌گر و صادق باده‌ها صفات متضاد که در هستى هر موجود زنده‌اى جا گرفته‌اند و در لحظه‌هاى گوناگون برحسب اقتضاى حوادث خواهى نخواهى بروز مى‌کنند و سرنوشت آدمى را به سوئى مى‌کشانند...امروز که بعد از عمرى فرود یادبودهاى گذشته را براى دوستى نقل مى‌کند، خودش هم نمى‌داند چه اثرى این دختر در او گذاشت که این حادثه در خاطره‌اش حک شد. اثیرى توصیف‌ناپذیر در وجود او نفوذ کرد. کسى چه مى‌داند از کجا این جاذبه و دافعه سرچشمه گرفت. از چشم‌هاى درشتش که وجود آدم را قبضه مى‌کرد، از حرکات تند و ناگهانى تمام ارکان بدن و یا توازن و تناسب تمام شکل و اندامش و یا زیبائى فریبنده‌اى که هر سلاحى را از دست حریف مى‌رباید. صحبت از تمایل و علاقه و محبت و عشق نبود، آن هم در آن زمان. برعکس، بیزارى مى‌نمود از موجودى که از قدرت او در سلطه‌ اقتدارش، هنگامى که مادر و پدر در خانه نبودند، مى‌کاست.»
درباره نویسنده: سیّد مجتبی آقا بزرگ علوی معروف به بزرگ علوی ( 1283 ـ 1375 ) از دیگر آثار «چشم‌هایش»، «چمدان»

ادامه keyboard_arrow_down