کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات انگلیس | مردن: داستان یک زندگی
مردن: داستان یک زندگی شابک: 9786222600105 160 صفحه 170 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 مردن: داستان زندگی کری تیلر میعاد بانکی علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

240,000 ریال 300,000 ریال

ناشر: سخن

چاپ یکم

کتاب «مردن» نوشتۀ کری تیلر
شرحی تلخ و در عین حال واقع‌بینانه‌ از تجربۀ مواجهه با بیماری و مرگ. کری تیلر در کتاب «مردن: داستان یک زندگی» از تجربۀ دچارشدنش به توموری مُهلک سخن می‌گوید و از رویارویی‌اش با سرطان و مرگ محتومی که می‌داند از پی آن خواهد آمد.
کتاب «مُردن»، با عنوان اصلی Dying: A Memoir، گویی روایتی‌ست از ورای مرگ. کُری تیلر در این کتاب درحالی از حال و گذشته‌اش می‌نویسد و مرگ را مورد تأمل و ژرف‌کاوری قرار می‌دهد که می‌داند به‌زودی بر اثر سرطان خواهد مرد. او گذشته و زندگی و خاطراتش را در حضور مرگ و در سایۀ این اتفاق محتوم و رنج‌بار و تلخ مرور می‌کند و گویی از ورای مرگ به تأمل درباب مرگ و زندگی می‌پردازد و تجربه‌اش را از رویارویی با مرگ خودش بیان می‌کند و روایتی تکان‌دهنده از تنهایی انسان در لحظه‌ای که مرگ‌اش فرارسیده است به‌دست می‌دهد.
کتاب «مردن» کتابی‌ست تلخ و تأمل‌برانگیز درباره تنهایی هنگام مرگ و رنج انسانی که درد می‌کشد و علاوه بر تحمل عذاب بیماری‌ای سخت، باید با این مسئله هم که مرگ‌اش نزدیک است دست‌وپنجه نرم کند.
جولین بارنز کتاب «مردن» را «سرگذشت‌نامه‌ای صریح و تکان‌دهنده» و «پاسخی هوشمندانه و تحسین‌برانگیز به تصادفی بودن مرگ و زندگی» وصف می‌کند.
متن اصلی کتاب «مردن» اولین بار در سال 2016، کمی قبل از مرگ کری تیلر، منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مردن»
کری تیلر در کتاب «مردن» با صراحت و بدون پرده‌پوشی از احساسات و افکار ضد ‌و نقیضی که در مواجهه با مرگ با آن‌ها دست‌به‌گریبان است سخن می‌گوید. او، با به‌ یاد آوردن اینکه مادر و پدرش چطور به‌طرز دردناکی بر اثر زوال عقل مُردند، ترجیح می‌دهد پیش از آنکه بیماری‌اش به مرحله‌ای برسد که او خود کنترل اعمالش را نداشته باشد، کارِ خودش را به‌دست خود یکسره کند.
از سوی دیگر ملاحظات اخلاقی به سراغ تیلر می‌آید، از جمله اینکه اگر خودکشی کند این کارش چه تأثیری بر شوهر و بچه‌هایش و نیز کسانی که ممکن است جسدش را پیدا کنند خواهد داشت.
تیلر همچنین در کتاب «مردن» از حمایت‌های قانونی‌ای می‌گوید که تحمل رنج بیماری و امتناع از خودکشی نصیبش کرده و باعث شده یک متخصص مراقبت تسکینی و پرستار فوق‌العاده داشته باشد.
تیلر، به‌دلیل موانعی که آن‌ها را برمی‌شمارد، نمی‌تواند دست به خودکشی بزند. اما ماندن و عذاب بیماری‌ای مُهلک را تحمل کردن و به‌تعبیری چشم‌درچشم مرگ زیستن و رنج‌کشیدن نیز کاری بس دشوار است. تیلر این دشواری را نیز می‌نویسد و تجربۀ خود را از این موقعیت سخت و دردناک، بی هیچ پرده‌پوشی، بیان می‌کند.
تیلر همچنین در کتاب «مردن» مخاطبان خود را به کسانی توجه می‌دهد که وضعیتی مانند او دارند.
در کتاب «مردن» بی‌پرده با تنهاییِ هنگام مرگ مواجه می‌شویم و زندگی‌نامه‌ای را می‌خوانیم که گویی از پَسِ مرگ نوشته می‌شود و اندوه مرگ بر آن سایه انداخته است.
اینک بخشی از این کتاب: «بدون شک هیچ کاری بی‌حاصل‌تر از ممارست نیست، چون اگر سرطان به شما یک درس بدهد آن فقط این است که هر لحظه داریم دسته‌دسته می‌میریم. کافی‌ست به بخش تومورشناسی هر بیمارستان بزرگی سری بزنید و توی اتاق انتظار شلوغش بنشینید. تمام آدم‌های دور و برتان دارند می‌میرند. خیلی‌هایشان را توی خیابان می‌بینید و هرگز متوجه این موضوع نمی‌شوید، اما آن‌جا صف کشیده‌اند؛ در انتظار آخرین نتیجۀ اسکن‌هایشان هستند تا متوجه شوند آیا این ماه هم از چنگ مرگ رهایی یافته‌اند. اگر عادت نکرده باشید منظره تکان‌دهنده‌ای‌ست و من هم مثل خیلی‌ها آمادگی‌اش را نداشتم. انگار سکندری‌خوران از دنیایی خیالی بیرون آمده و به سرزمینی حقیقی قدم گذاشته بودم.
به همین دلیل بنا کردم به نوشتن این کتاب. اوضاع آن‌جور که باید باشد نیست. مرگ، برای بسیاری از ما، تبدیل شده به مقوله‌ای ناگفتنی، به سکوتی مهیب. ولی این سکوت به آن‌هایی که دارند می‌میرند کمکی نمی‌کند؛ همان‌هایی که حالا احتمالاً از همیشه بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. حداقل من که چنین احساسی دارم.»

درباره کری تیلر، نویسنده کتاب «مردن»
کُری تیلر (Cory Taylor)، متولد 1955 و درگذشته به‌سال 2016، نویسنده کتاب کودک، نویسنده داستان بزرگسال و فیلمنامه‌نویس استرالیایی است.
تیلر، بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استرالیا در رشتۀ تاریخ، به‌عنوان نویسنده آزاد با تلویزیون و سینما همکاری کرد و فیلمنامۀ فیلم تلویزیونی «دگرگونی‌ها» را برای شبکۀ ای‌‌بی‌‌سی نوشت.
اولین کتاب‌های کری تیلر کتاب‌هایی برای کودکان بود. تیلر در سال 2005 به تومور ملانوما، که نوعی سرطان پوست است، مبتلا شد و در سال 2016 بر اثر همین بیماری، که شرح‌اش در کتاب «مردن» آمده، درگذشت. کتاب «دشمن زیبای من» از دیگر آثار کری تیلر است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «مردن»
کتاب «مردن» با ترجمه و مقدمۀ میعاد بانکی در انتشارات سخن منتشر شده است. از ترجمه‌های دیگر میعاد بانکی می‌توان به کتاب‌های «گرسنگی: سرگذشت بدن (من)»، «زندگی ربوده‌شده»، «دور از خانه» و «چرا خوشبخت باشی، وقتی می‌تونی معمولی باشی؟» اشاره کرد.
از کتاب «مردن» ترجمۀ دیگری نیز به‌قلم صنوبر رضاخانی منتشر شده است. این ترجمه با عنوان «نوشتن از مرگ» در نشر هنوز به چاپ رسیده است.

رتبۀ کتاب «مردن» در گودریدز: 3.78 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم