کتاب | مرجع | مرجع | دانشنامه | دانشنامه روابط بین الملل و سیاست جهان
دانشنامه روابط بین الملل و سیاست جهان شابک: 9789641850816 1122 صفحه 1828 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 دانشنامه روابط الملل سیاست جهان مارتین گریفیتس علیرضا طیب مرجع مرجع دانشنامه

2,905,000 ریال 3,500,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ چهارم

کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» به ویراستاری مارتین گریفیتس و به قلم جمعی از نویسندگان
مرجعی برای دانشجویان، پژوهشگران و استادان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و علاقمندان به این حوزه. کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان»، با عنوان اصلی Encyclopedia of International Relations and Global Politics، دانشنامه‌ای‌ست حاوی 299 مدخل به قلم 125 نویسنده از کشورهای مختلف. در مدخل‌های کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» به موضوعاتی گوناگون و متعدد درباره روابط بین‌الملل پرداخته شده است. یکی از وجوه اهمیت این کتاب در طرح مباحث نسبتاً جدید در زمینۀ روابط بین‌الملل است. در کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل» با دگرگونی‌های مفاهیم مربوط به روابط بین‌الملل و مفاهیم تازه‌ای که در این عرصه مطرح شده‌اند آشنا می‌شویم و می‌توانیم اطلاعاتی نسبتاً به‌روز در این زمینه به دست آوریم.
این کتاب همچنین حاوی مدخل‌هایی در معرفی متفکران و نظریه‌پردازان مطرح و مشهور و تأثیرگذار عرصۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان است.
متن اصلی کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» اولین بار در سال 2005 به ویراستاری مارتین گریفیتس منتشر شده است.

مروری بر کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان»
کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل» از دیباچۀ مارتین گریفیتس، ویراستار کتاب، و 299 مدخل درباره روابط بین‌الملل و نیز در معرفی متفکران برجستۀ این حوزه تشکیل شده است. این کتاب، دانشنامه‌ای جامع است که مخاطبان متخصص در زمینۀ روابط بین‌الملل و نیز مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به مطالعه در این حوزه را با مفاهیم و اصطلاحات کلیدیِ روابط بین‌الملل و سیاست جهان آشنا می‌کند و همچنین به معرفی متفکران تأثیرگذار این حوزه می‌پردازد.
روابط بین‌الملل و نظریه‌ها و رویکردها به این روابط، در عصر حاضر دستخوش تحولات و دگرگونی‌هایی شده است. این دگرگونی‌ها در مدخل‌های کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» بازتاب یافته‌اند و خواننده می‌تواند با رجوع به این کتاب به چندوچونِ آن‌ها آگاه شود و اطلاعاتی نسبتاً جدید را در این حوزه به دست آورد.
مارتین گریفیتس در بخشی از دیباچه‌اش بر کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» در معرفی این کتاب می‌نویسد: «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان مرجع بی‌مانندی برای دانشجویان، محققان و استادان این حوزه است. این دانشنامه هم تجربی است هم هنجاری و هم مفهومی؛ از نظر مضمون نیز ابعاد اصلی بررسی روابط بین‌الملل ـ دیپلماسی، مسائل نظامی، اقتصاد سیاسی بین‌الملل، و نظریه و نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل ـ را پوشش می‌دهد. از لحاظ تجربی، این دانشنامه مشتمل بر مدخل‌هایی درباره اهمیت سازمان‌های بین‌المللی و پدیده‌های گوهری موضوع بررسی ما (اعم از نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک، و سیاسی) است. از لحاظ هنجاری، شامل مدخل‌هایی درباره اصطلاحات مورد اختلافی چون "جنگ عادلانه" و "مداخلۀ بشردوستانه" است. از نظر مفهومی نیز دربرگیرنده مفاهیمی کلیدی (چون حاکمیت، ملت‌گرایی، و دولت ملی) است که به کمک آن‌ها پدیده‌های عینی را تفسیر می‌کنیم. سرانجام، این دانشنامه مهم‌ترین مباحثات/ دیدگاه‌های نظری که طی سده گذشته پا گرفته‌اند همراه با نظریه‌پردازان اصلی حوزه روابط بین‌الملل در سده بیستم را پوشش می‌دهد. گرچه عنوان این دانشنامه اشاره به یکی از حوزه‌های فرعی جاافتاده علوم سیاسی (یعنی روابط بین‌الملل) دارد، محتوای آن وضعیت فعلی دانش بشر درباره سیاست جهان را در فراخ‌ترین تعبیر این اصطلاح نشان می‌دهد.
در یک کلام، دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان مقدمۀ فشرده و در عین حال جامعی برای بررسی روابط بین‌الملل در سده بیست و یکم است. مدخل‌های این دانشنامه کل حوزه روابط بین‌الملل، از هنر دیپلماسی و تحلیل سیاست خارجی گرفته تا سیاست مقایسه‌ای، جامعه‌شناسی تاریخی، اقتصاد سیاسی بین‌الملل، تاریخ بین‌الملل، بررسی‌های راهبردی و مسائل نظامی، اخلاقیات، و نظریه و نظریه‌پردازان سیاسی بین‌المللی را دربرمی‌گیرد. محتوای کتاب حاضر هم دامنۀ بررسی سیاست جهان را نشان می‌دهد و هم تحولات برجسته‌ای را که از پایان جنگ سرد به این سو رخ داده است.»

درباره مارتین گریفیتس، ویراستار کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان»
مارتین گریفیتس، متولد 1961، متخصص روابط بین‌الملل است. حضور در سِمَتِ دانشیار در گروه علمی تجارت بین‌الملل و بررسی‌های آسیا در دانشگاه گریفیث در بریس‌بین از سوابق علمی اوست. گریفیتس از نویسندگان مقالات دو کتاب «نظریۀ روابط بین‌الملل برای سده بیست و یکم» و «پنجاه متفکر بزرگ روابط بین‌الملل» است که هردو به فارسی ترجمه شده‌اند.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان»
کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» با ترجمه و مقدمۀ علیرضا طیّب در نشر نی منتشر شده است. این کتاب در سال 1388 برگزیده یازدهمین دوره جایزه کتاب فصل شد.
علیرضا طیّب، مترجم کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان»، متولد 1339 در تهران، مترجم و پژوهشگر در زمینۀ روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی است. طیّب دارای لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است. از او مقالات فراوانی در نشریات علمی و دانشگاهی به چاپ رسیده است. طیّب همچنین مدتی سرپرست بخش پژوهش و ترجمۀ مجلۀ «اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی» بوده است. از ترجمه‌های علیرضا طیّب می‌توان به کتاب‌های «تضاد دولت و ملت: نظریۀ تاریخ و سیاست در ایران»، «تئوری‌های انقلاب» و «صلح لیبرالی» اشاره کرد.
ترجمۀ علیرضا طیّب از کتاب «تضاد دولت و ملت: نظریۀ تاریخ و سیاست در ایران» نوشتۀ محمدعلی همایون کاتوزیان، در سال 1381 در بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین ترجمۀ مشترک او و زهرا کسمتی از کتاب «تحولات نوین در شیوه‌های حقوقی حل و فصل اختلافات» در سال 1382 برگزیده دهمین دوره کتاب سال دانشجویی شد.

رتبۀ کتاب «دانشنامۀ روابط بین‌الملل و سیاست جهان» در گودریدز: 3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده