کتاب | هنر | هنر | نقد و نظریه | نمایش در ایران
نمایش در ایران شابک: 9789646751095 224 صفحه 260 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 نمایش ایران بهرام بیضایی هنر هنر نقد و نظریه

900,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ یازدهم

نمایش در ایران
کند و کاوی در پیشینه نمایش در ایران و فرمهای نمایشی ریشه‌دار در فرهنگ ایرانی. بهرام بیضائی در کتاب «نمایش در ایران» به فرمهای نمایشی‌ای پرداخته است که ریشه در گذشته ایران دارند. او تغییر و تحول انواع نمایش در ایران را ترسیم کرده و ریشه هر یک از آنها و تأثیرشان بر یکدیگر را مورد بررسی قرار داده است. در این کتاب نمایش در ایران در دو دوره قبل و بعد از اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. نقالی، نمایشهای عروسکی، تعزیه و نمایشهای شادی‌آور انواعی از سنتهای نمایشی در ایران‌اند که در کتاب «نمایش در ایران» مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این کتابِ پژوهشی ماحصل دغدغه‌ای است که تأثیر آن را در نمایشنامه‌های بیضائی نیز می‌بینیم. در نمایشنامه‌های او نیز رد پای سنتهای نمایشی ایرانی مشهود و پررنگ است. «نمایش در ایران»، که از آثار دوره جوانی بیضائی است، نشان می‌دهد که او از همان بدو ورود به عرصه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی به سنت نمایش ایرانی توجه داشته و روی آن مطالعه می‌کرده است. خواندن این کتاب ضمن آشنا کردن خواننده با پیشینه و تاریخ نمایش در ایران و شکل‌گیری و سیر تحول آن، امکان درک بهتر و عمیق‌تری از آثار نمایشی خود بیضائی را هم فراهم می‌آورد، چرا که او در نمایشنامه‌هایش با نگاهی نو به سنتهای نمایشی ایران آنها را احیاء کرده است.
«نمایش در ایران» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 4/27 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down