خاطرات محمد یگانه شابک: 9789643800970 368 صفحه 415 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 خاطرات محمد یگانه حبیب لاجوردی علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

1,470,000 ریال 2,100,000 ریال

ناشر: ثالث

چاپ هشتم

خاطرات محمد یگانه

کتاب «خاطرات محمد یگانه» حاوی اطلاعاتی است، که تاکنون گفته نشده است. وقتی از یک دوره تاریخی گذر می‌کنیم، بسیاری از محققین به دنبال اسرار و رازهایی می‌گردند تا روابط آن دوره را بررسی و تحقیق کنند. دانستن بسیاری از مسائل و پرده‌برداری از رازهای حکومت و وابستگانش برای بسیاری دیگر هم جذابیت دارد. محمد یگانه (1302ـ1374) فرزند حاج اسماعیل شکرچی ـ که بعدها نام خانوادگی یگانه را برای خود انتخاب کرد. یگانه، از دولتمردان حکومت محمدرضا پهلوی بود. وی در دانشگاه تهران حقوق خواند و سپس همان رشته را در دانشگاه کلمبیای امریکا گذراند. «محمد یگانه» از 1949 وارد سازمان ملل متحد شد. سپس در بخش‌های مختلف اقتصادی در حکومت پهلوی کار کرد. از مهم‌ترین سمت‌های او می‌توان به رئیس کل بانک مرکزی، وزارت آبادانی و مسکن (1348)، وزیر مشاور کابینة هویدا و وزارت دارایی دولت شریف‌امامی اشاره کرد.
کتاب «خاطرات محمد یگانه» مسائل و مواردی را از وضعیت اقتصادی آن دوره باز گو می‌کند، گفتنی است این اطلاعات تاکنون در دسترس نبوده و به همین دلیل مخاطب علاقه‌مند به اقتصاد و محقق رشته ‌اقتصاد از دانستن مطالب لذت می‌برند. او بخشی از آن مطالب ناگفته از کمک‌های مالی ایران به کشورهای مختلف جهان را چنین شرح داده است: «وزارت دارایی هرچه که به دستشان می‌رسید دنبال خرج کردن بودند و مرتب به کشورهای دیگر کمک‌هایی انجام می‌دادند، مثلا پاکستان چه مقدار پول‌هایی گرفت به چه عناوین و یا مصر و غیره. ما برای ترکیه مثلاً یک میلیارد و ششصد میلیون دلار، آقای انصاری رفته بود قول داده بود که به این‏ها کمک بشود و همینطور اندونزی، مکزیک، برزیل و غیره»

درباره نویسنده: حبیب لاجوردی،

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده