کتاب | علوم انسانی | شعر و نثر | شعر معاصر فارسی | آینه در آینه
آینه در آینه شابک: 9789646194212 224 صفحه 233 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 آینه آینه ه . ا . سایه علوم انسانی شعر و نثر شعر معاصر فارسی

1,530,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ پنجاه و دوم

کتاب «آینه در آینه» نوشته «امیر هوشنگ ابتهاج»
علاقه‌مندان به شعر کتاب «آینه در آینه» نوشته «امیر هوشنگ ابتهاج» یکی از انتخاب‌های مناسب برای خواندن شعر است. ایرانیان از گذشته دور تا امروز اثبات کرده‌اند که شعر را بسیار گرامی‌ می‌دارند. سرزمین ایران شاعران زیادی در خود پرورش داده است و مخاطبان بسیاری هم شعر فارسی را پاس می‌دارند. بیشتر شاعران ایرانی مورد توجه و تحسین مخاطبان و دوستداران شعر هستند. خواندن شعر فارسی با محتوا و عمیق به انسان نیرویی می‌دهد که بسیار تحسین برانگیز است. اشعار لطیف و با احساس، خواننده را بر بال‌های خیال می‌نشانند و پروازی روح‌بخش را به مخاطب هدیه می‌دهند. «آینه در آینه» کتاب شعری است که از خواندنش لذت بسیاری می‌برید. اگر با امیر هوشنگ ابتهاج و اشعارش آشنا باشید کتاب «آینه در آینه» از گزینه‌های لذت بخش برای مطالعه است. اگر آشنایی با اشعار ابتهاج را ندارید بهتر است بدانید: کتاب «آینه در آینه» گزیده‌ای از اشعار شاعر است که به انتخاب استاد شفیعی کدکنی گردآوری شده است. امیر هوشنگ ابتهاج با تصنیف‌های خاطره‌انگیز «تو ای پری کجایی» و «ایران ای سرای امید» از شاعران شناخته شده برای مخاطب ایرانی است.
لازم به ذکر است: کمتر کسی هست که استاد شفیعی را نشناسد و با اشعار او آشنا نباشد. استاد شفیعی کدکنی شاعر، پژوهشگر و ادیب سرشناس ایرانی است، که برگزیده‌هایی از اشعار ابتهاج را برای «آینه در آینه» انتخاب کرده است.
ناگفته نماند: در سال 1397 در مراسم ششمین «جشنواره بین المللی هنر برای صلح» نشان عالی «هنر برای صلح» به هوشنگ ابتهاج و سه هنرمند دیگر تقدیم شد.

مروری بر کتاب «آینه در آینه»
گزینش و انتخاب اشعار کتاب به عهده استاد شفعی کدکنی بوده است.
در قسمتی از کتاب «آینه در آینه» آمده است:
«گوش کن با لب خاموش سخن می‌گویم، پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست ـ روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید، حالیا چشم جهانی نگران من و توست ـ گرچه در خلوت راز دل ما کس نرسید، همه جا زمزمه عشق نهان من و توست ـ این همه قصه فردوس و تمنای بهشت، گفت و گویی و خیالی ز جهان من و توست ـ نقش ما گو ننگارند به دیباچه عقل، هرکجا نامه عشق است نشان من و توست.»
درباره نویسنده کتاب «آینه در آینه»
امیر هوهشنگ ابتهاج متخلص به ( ه.ا. سایه) شاعر معاصر ایرانی است. او در سال 1306 در رشت به دنیا آمد. پدر ابتهاج مردی سرشناس و مورد احترام بود. آقاخان ابتهاج پدر هوشنگ مدتی رئیس بیمارستان پور سینا در شهر رشت بود. «غلامحسین ابتهاج و ابوالحسن ابتهاج» نام عموهای امیر هوشنگ است. امیر هوشنگ کودکی و تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد. سپس دبیرستان را در تهران به پایان رسانید. در همان زمان او شعر می‌سرود. اولین دفتر شعر امیر هوشنگ ابتهاج نخستین نغمه‌ها نام دارد که در آن زمان انتشار یافت. این شاعر ایرانی در جوانی شیفته و عاشق دختری به گالیا بود دختر ارمنی که در شهر رشت زندگی می‌کرد. عشق جوانی شاعر سبب اشعار عاشقانه در آن ایام بوده است. بعضی از غزل‌های ابتهاج تصنیف‌ها و اشعار او توسط افراد نام آشنای موسیقی ایران خوانده شده است. «محمدرضا شجریان»، «شهرام ناظری»، «محمد اصفهانی» و «حسن قوامی» از جمله این افراد هستند. همچنین «علیرضا قربانی» با تصنیف ارغوان را می‌توان در این گروه قرار داد.
از دیگر کتاب‌های شعر ابتهاج می‌توان به:
«سیاه‌مشق 1 و 2 و 3»، «شبگیر»، «چند برگ از یلدا»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو، تاسیان»، «بانگِ نی»، «سراب» اشاره کرد.
ناگفته نماند: ابتهاج سالیان زیادی را به مطالعه حافظ پژوهی و حافظ شناسی اختصاص داده است. یکی از مهمترین آثار او تصحیح غزل‌های حافظ با نام «حافظ به سعی سایه» نام دارد. «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در سال 1372 از نشر کارنامه منتشر شد و پس از آن با تجدیدنظر و تصحیح مجدد به چاپ دوباره رسید.

ادامه keyboard_arrow_down