کتاب | هنر | هنر | تاریخ هنر | مبانی تاریخ هنر
مبانی تاریخ هنر شابک: 9786002780317 336 صفحه 378 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 مبانی تاریخ گرانت پوک داینا نیوئل هنر هنر تاریخ هنر

1,062,500 ریال 1,250,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ چهارم

مبانی تاریخ هنر
چگونه می‌توان به مفهوم هنر پی برد. تاریخ هنر و نظریه‌های هنری را چگونه باید بشناسیم؟ کتاب «مبانی تاریخ هنر» مفاهیم و شیوه‌ها و روش‌های مورد نیاز را برای مطالعه تاریخ هنر فراهم کرده است. هنرمندان و افراد علاقه‌مند به زیبایی‌شناسی هنر، مبانی تاریخ هنر به بررسی و رویکردهایی سودمندی می‌پردازد. در یونان باستان از واژه «تخنه» برای مهارت یا صناعت بهره می‌بردند و واژه«تخنیس» را برای صنعتگری که آن را به وجود آورده بود، استفاده می‌کردند. مثلاً در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی، فرض‌های فرهنگی درباره این‌که هنر عموما چیست ارتباطی نزدیک با سرآغازها و پیشرفت همین درس تاریخ هنر در دانشگاه داشت. مطرح بوده است که بدرکتاب به آن اشاره می‌شود.
در قسمتی از کتاب «مبانی تاریخ هنر» می‌خوانیم:
«در سنت غربیِ هنر، که ریشه در سنت یونانی و رومی دارد، مقولات هنر و صنعت در فرهنگ‌ها و بافت‌هایی ویژه و برای مخاطبانی خاص تبدیل به اموری آشنا شده‌اند. مثلاً در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی، فرض‌های فرهنگی درباره این که هنر عموما چیست ارتباطی نزدیک با سرآغازها و پیشرفت همین درس تاریخ هنر در دانشگاه داشت. آنچه در این میان اهمیت محوری داشت نهادهای اجتماعی‌ای همچون فرهنگستان‌ها و موزه‌ها بودند که از قرن شانزدهم به این سو تثبیت شده بودند. در مجموع، این علایق و سایر علایق ملازم با آن، تعاریف هنجاری از هنر را تثبیت کردند، یعنی تصوراتی در باره این که هنر چگونه باید باشد و چه کار باید بکند؛ نمونه‌هایی از این تعاریف تا به امروز نیز دوام داشته اند.» «مجید پروانه‌پور» کتاب «مبانی تاریخ هنر» را برای علاقه‌مندان این حوزه، به فارسی ترجمه کرده است.
درباره نویسنده: داینا نیوئل ـگرانت پوک
رتبه گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down