کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | پی گیر اخبار نباشید
پی گیر اخبار نباشید شابک: 9786220106616 142 صفحه 151 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 اخبار نباشید رولف دوبلی عادل فردوسی پور بهزاد توکلی علی شهروز علوم انسانی روانشناسی عمومی

1,062,500 ریال 1,250,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هجدهم

کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید»، اثر رولف دوبلی
دنبال‌کردن اخبار یکی از امور روزانۀ متداول در عصر رسانه است که با گسترش اینترنت تشدید هم شده است. رولف دوبلی اما در کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» (STOP READING THE NEWS)، که از تازه‌ترین آثار اوست و متن اصلی آن اولین بار در سال 2020 منتشر شده، مخاطبان خود را به روی‌گردانی از اخبار در عصر بمبارانِ خبر فرامی‌خواند و توصیه می‌کند که اخبار را دنبال نکنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. رولف دوبلی، که کتاب‌ «هنر شفاف اندیشیدن» از آثار مشهور و محبوب اوست، در کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» سعی دارد به زبانی ساده و شیرین و شیوه‌ای داستان‌وار نشان دهد که روی‌گردانی از اخبار چگونه می‌تواند ما را در شفاف اندیشیدن و بهتر زندگی کردن یاری کند. دوبلی در «پی‌گیر اخبار نباشید» اخبار را از اعتیاد به الکل خطرناک‌تر می‌داند و معتقد است اخبار سمی است که باید از بدن زدوده شود تا انسانِ امروز به زندگی آرام‌تر و رضایت‌بخش‌تر و مفیدتری دست یابد و وقت آزادتری داشته باشد و بتواند عمیق‌تر فکر کند. به اعتقاد دوبلی اعتیاد به اخبار و خبرخوانیِ مدام تمرکز فکری و ذهنی ما را تکه‌تکه می‌کند و باعث می‌شود نتوانیم متونی را که خواندنشان نیاز به تمرکز بیشتر دارد دقیق بخوانیم. دوبلی در کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» اخبار را نوعی سرگرمی می‌داند که مصرف بیش از حد آن زیانبار است.

مروری بر کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید»
رولف دوبلی کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» را با نقل آنچه به نوشتن این کتاب منجر شد آغاز می‌کند. او تعریف می‌کند که وقتی در سال 2013 به تحریریۀ «گاردین» دعوت شده بوده و قرار بوده برای خبرنگاران آن نشریه از کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» طوری حرف بزند که آن‌ها را به معرفی این کتاب و نوشتن از آن ترغیب کند، سردبیر وقت «گاردین» ناگهان در اقدامی غافلگیرکننده او را به سخن گفتن از موضوع دیگری وامی‌دارد. دوبلی در همان روزها در وب‌سایتش مقاله‌ای علیه اخبار و خبرخوانی منتشر کرده بوده است. سردبیر آن زمانِ «گاردین» از او می‌خواهد در باره این مقاله حرف بزند. کار سختی است در حضور خبرنگاران از مضرات خبر حرف زدن. دوبلی اما از پسِ این دشوار برمی‌آید و در پایان سخنانش سردبیر به خبرنگاران می‌گوید که حرفهایش علیه اخبار را منتشر کنند. حرفهای دوبلی در این باب منتشر می‌شود و گل می‌کند و این سرآغاز تأمل و تعمق بیشتر دوبلی بر موضوع اخبار می‌شود و به نوشتن کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» می‌انجامد. دوبلی شروع می‌کند به تأمل بیشتر درباره اخبار و نقش زیانبارشان در زندگی انسان و کاری که اخبار با ذهن آدم‌ها می‌کند. او بحث خود را در این باره بسط و گسترش می‌دهد و برای اثبات حرفهای خود دلیل می‌آورد و مجموعۀ نظرات و استدلال‌های او می‌شود همین کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید». دوبلی در کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» تعریف می‌کند که چگونه خودش زمانی معتاد به خواندن و پی‌گیری اخبار بوده است. او از گذشته‌اش می‌گوید و از پیشینۀ پی‌گیری اخبار در خانواده‌اش و سرایت این عادت به او و از اینکه چگونه یکباره بر این عادت دیرین خود فائق آمده و اعتیاد به اخبار را ترک کرده است. او در «پی‌گیر اخبار نباشید» از مضرات دنبال کردن اخبار و از مواهب ترک این عادت می‌گوید. به اعتقاد دوبلی زندگی بدون اخبار زندگی به‌مراتب بهتری است. او دلایل خود را برای این مدعا در کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» شرح می‌دهد.
کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» از یادداشتی آغازین با عنوان «سکوت مطلق» و سی و پنج بخش تشکیل شده است که عبارتند از: «چگونه اخبار را کنار گذاشتم: بخش اول»، «چگونه اخبار را کنار گذاشتم: بخش دوم»، «اخبار برای ذهن مانند شکر است برای بدن»، «پرهیز سخت‌گیرانه»، «برنامه‌ی سی‌روزه»، «راه‌حل نرم»، «اخبار به‌دردنخور است: بخش اول»، «اخبار به‌دردنخور است: بخش دوم»، «اخبار خارج از دایره‌ی شایستگی شماست»، «درک اخبار از خطرات به‌کلی اشتباه است»، «پی‌گیری اخبار وقت تلف کردن است»، «اخبار تصویر کلان را مغشوش می‌کند»، «اخبار برای بدن شما سمی است»، «اخبار اشتباهات‌مان را تأیید می‌کند»، «اخبار خطای پس‌نگری را تقویت می‌کند»، «اخبار خطای در دسترس بودن را تشدید می‌کند»، «اخبار آتش‌فشان نظرها را به جوشش می‌اندازد»، «اخبار سد راه تفکر است»، «اخبار ساختار مغز شما را تغییر می‌دهد»، «اخبار شهرت کاذب ایجاد می‌کند»، «اخبار ما را از آن‌چه واقعاً هستیم کوچک‌تر می‌کند»، «اخبار ما را منفعل می‌کند»، «خبرنگاران خبرسازی می‌کنند»، «اخبار فریبنده است»، «اخبار خلاقیت را می‌کشد»، «اخبار مزخرفات را ترویج می‌دهد: قانون استرجن»، «اخبار به ما توهم همدلی می‌دهد»، «اخبار مشوق تروریسم است»، «اخبار آرامش ذهن ما را نابود می‌کند»، «متقاعد نشدید؟»، «پس دموکراسی چه می‌شود؟: بخش اول»، «پس دموکراسی چه می‌شود؟: بخش دوم»، «ناهار خبری»، «آینده‌ی اخبار»، «چه حسی دارد».

درباره رولف دوبلی، نویسنده کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید»
رولف دوبلی، رمان‌نویس و نویسنده آثار غیرداستانی و کارآفرین سوئیسی، متولد سال 1966 است. دوبلی تحصیلکرده ام‌بی‌اِی و دارای دکتری فلسفۀ اقتصادِ دانشگاه سنت‌گالن سوئیس است. «هنر شفاف اندیشیدن» مشهورترین کتاب اوست. دوبلی همچنین از مؤسسان بزرگ‌ترین شرکت پدیدآورندة خلاصۀ کتاب، به نام getAbstract ، است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید»
کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» را عادل فردوسی‌پور با همکاری بهزاد توکلی و علی شهروز به فارسی ترجمه کرده و مقدمه‌ای کوتاه هم بر آن نوشته است. عادل فردوسی‌پور را در ایران بیشتر به عنوان گزارشگر فوتبال و نیز با برنامۀ جنجالی و محبوب و پرطرفدارِ «90»، که سالهای نسبتاً طولانی از تلویزیون پخش می‌شد، می‌شناسند. او متولد سال 1353 در یزد است و دارای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دکترای مدیریت رسانه. فردوسی‌پور، علاوه بر گزارشگری و تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌های تلویزیونی دربارة فوتبال در تلویزیون و اینترنت و ترجمۀ کتاب و تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه صنعتی شریف، به کار روزنامه‌نگاری ورزشی هم پرداخته و پیش از گزارشگریِ فوتبال، در نشریات ورزشی می‌نوشته است.
«فوتبال علیه دشمن»، نوشتۀ سایمون کوپر و «کتاب جامع فوتبال» از دیگر ترجمه‌های عادل فردوسی‌پور است. فردوسی‌پور کتاب‌های «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» از رولف دوبلی را نیز با همکاری بهزاد توکلی و علی شهروز به فارسی ترجمه کرده است.

رتبۀ کتاب «پی‌گیر اخبار نباشید» در گودریدز: 3.82 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده