کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | عمومی | 30 ثانیه روانشناسی
30 ثانیه روانشناسی شابک: 9786002536150 200 صفحه 186 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 ثانیه روانشناسی کریستین جارت جمعی نویسندگان به یان رفیعی علوم انسانی روانشناسی عمومی

900,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: ماه مهر

چاپ یکم

کتاب «30 ثانیه روانشناسی» نوشته کریستین جارت
30 second psychology: the 50 most thought – provoking psychology…
مطالعه روانشناسی در واقع مطالعه درباره رفتار خودمان است. اینکه چرا و به چه دلیل ما بعضی از هیجانات، رفتارها و واکنش‌ها را در مواقعی بروز می‌دهیم و در مواقعی دیگر به آن بی‌اعتنا هستیم! کتاب «30 ثانیه روانشناسی» با ویراستاری کریستین جارت و دیگر نویسندگان مطالب گوناگونی را در زمینۀ روانشناسی ارائه کرده است.
انسان‌ها به طور ذاتی اجتماعی هستند و تعاملات افراد با یکدیگر بخش بزرگی از زندگی افراد است. علم روانشناسی به بهبود کیفیت رفتارهای افراد و شناخت بیشتر کمک می‌کند. روانشناسی می‌کوشد تا با کنار هم گذاشتن شهودهای خود و همچنین استفاده از ابزارهای عینی علم بر چگونگی عملکرد ذهن، علت‌های رفتارها را کشف کند. مسائل ذهن ابتدا موضوع علم فلسفه بود اما با پیدایش آزمایشگاه‌های علوم روانشناختی و مطالعه درباره رفتارهای قابل مشاهده مورد توجه و رشد نوزاد و تبدیل به انسان بالغ از دیگر مواردی بود که در علم روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت.
قابل ذکر است کتاب حاضر در دسته کتاب‌های روانشناسی موفقیت و خودیاری دسته‌بندی می‌شود. همچنین کتاب «30 ثانیه روانشناسی» به علاقه‌مندان حوزۀ روانشناسی کمک می‌کند تا مختصری با روانشناسی اصولی به عنوان یک علم آشنا شوند.
درباره کتاب «30 ثانیه روانشناسی»
کتاب، توسط تیمی از نویسندگان گردآوری شده است و سعی دارد مخاطب را با علم روانشناسی که تقریبا علمی نو و تازه هست آشنا کند. کتاب «30 ثانیه روانشناسی» دارای 50 عنوان است که با مقدمه‌ای ساده آغاز می‌شود. بخش اول کتاب، مکتب قدیم، مکتب جدید، چگونگی حل این مناقشات و تبدیل روانشناسی به علمی پررونق و معتبر را برای خواننده توضیح مختصری می‌دهد. دو بخش بعدی، «وجوه تفاوت ما» و «اختلالات ذهنی»، نظریه‌هایی را بازگو می‌کنند که شاید بیشترین شباهت را به باورهای عامیانه در مورد روانشناسی داشته باشند: از شخصیت و هوش گرفته تا جنون و روان‌درمانی موضوعات دو بخش کتاب هستند.
در نهایت کتاب در بخش آخر، اندیشه و زبان، نظریه‌هایی که به ذهن ما می‌پردازند را توضیح می‌دهد. این بخش با اثر پلاسیبو ـ قدرت ذهن برای تأثیرگذاشتن بر بدن ـ شروع می‌شود و با هشیاری، معجزه و رمز و راز چگونگی پدیدآیی زندگی ذهنی از مغز، خاتمه می‌یابد.
همچنین در فصل‌هایی از کتاب زندگینامۀ بعضی از شخصیت‌های برجسته مانند زیگموند فروید، ویلیام جیمز نیز برای خواننده مختصر بیان شده است. کتاب در بخش‌های مختلف می‌کوشد به صورت چکیده و خلاصه از نظریات روانشناسان مطرح بهره ببرد، تا افراد را با ذهن و پیچیدگی‌های آن آشنا کند.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
اگر شما چیزی را باور دارید، اما چیز دیگری می‌گویید یا انجام می‌دهید به لحاظ روانی چه اتفاقی می‌افتد؟ در نبودِ هرگونه توجیه بیرونی برای این رفتار نابهنجار، این تناقض با تغییر باور اولیۀ شما حل می‌شود. لئون فستینگر، روانشناس آمریکایی همراه با جیمز کارل اسمیت در سال 1959 در پژوهشی مشهور به نام «کار ملال‌آور» این مسئله را نشان ادد. به دانش‌آموزانی که یک ساعت مشغول کار ملال‌آور با میخ‌ها روی یک تخته بودند یک دلار یا بیست دلار پرداخت شد تا شخصی دیگر را متقاعد کنند که این کار سرگرم‌کننده و جالب است. سپس پژوهشگری از دانش‌آموزان پرسید که نظر واقعی آن‌ها در مورد این کار ملال‌آور چیست؟ کسانی که فقط یک دلار دریافت کرده بودند گفتند که کار لذت‌بخشی بوده در حالی که دانش‌آموزانی که بیست دلار دریافت کرده بودند گفتند به‌راستی بسیار ملال‌آور بوده است. تفسیر فستینگر این بود که باور دانش‌آموزان مبنی بر ملال‌آور بودن کار با این واقعیت که آن‌ها اخیرا به شخص دیگری گفته بودند که سرگرم‌کننده است ناسازگار بوده و باعث ایجاد «ناهماهنگی شناختی» آزاردهنده‌ای شده است. این تناقض در دانش‌آموزانی که بیست دلار دریافت کرده بودند به‌راحتی برطرف شد چون به آن‌ها مبلغ عادلانه‌ای پرداخت شده بود و به همین دلیل دروغ گفتند. اما تناقض در دانش‌آموزانی که فقط یک دلار دریافت کرده بودند با تغییر باور اصلی‌شان بسیار آسان‌تر حل شد.
سه ثانیه بیان اجمالی نظریه: هر گاه دو تصمیم یا باور ناسازگار در ذهن‌مان با هم در تعارض باشند، نوعی آزار روانی برمی‌انگیزد که «ناهماهنگی شناختی» خوانده می‌شود.
سه دقیقه تحلیل: تنها ما انسان‌ها نیستیم که ناهماهنگی شناختی را تجربه می‌کنیم؛ میمون‌ها نیز چنین‌اند. در سال 2007 لوئیزا ایگان و همکارانش در دانشگاه ییل در پژوهشی این مسئله را نشان دادند. آن‌ها به میمون‌های کاپوچین امکان انتخاب بین چند جفت شیرینی با رنگ متفاوت اما به یک اندازه جذاب دادند. پس از کنار گذاشتن شیرینی دارای یک رنگ مشخص از یک جفت از شیرینی‌ها، میمون دست به انتخاب‌های بعدی زد که نشان داد ارزش آن رنگِ کنار گذاشته شده را در ذهن خود کم کرده است؛ به این طریق ترجیح‌های دلخواه پیشین توجیه می‌شوند.
نویسنده کتاب «30 ثانیه روانشناسی»
کریستین جارت و سایر نویسندگان
درباره ترجمه فارسی کتاب «30 ثانیه روانشناسی»
کتاب «30 ثانیه روانشناسی» را به‌یان رفیعی به فارسی برگردانده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «30 ثانیه روانشناسی» در گودریدز: 3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم