کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تاریخ تاریخ ها
تاریخ تاریخ ها شابک: 9789642134854 458 صفحه 684 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1400 تاریخ تاریخ جان بارور حسن افشار علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,424,000 ریال 1,780,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ یکم

کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» نوشته «جان بارو»
A History of Histories
کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» نوشته «جان بارو» تفسیری از فرهنگ و جامعه انسانی و اندیشه‌های مورخان گذشته است. آیا تاکنون اندیشیده‌اید که نخستین تاریخ‌‌نگاران جهان چه شخص یا اشخاصی بودند؟ یا چگونه ژانرهایی نو در نگارش تاریخ به وجود آمده است؟ یا اینکه تحقیق و تحلیل چه رابطه‌ای با تاریخ داشته ‌است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها بارو تفسیرهای زیبایی از نخستین تاریخ‌نگاران ارائه کرده است. «جان بارو» اثر شگفت‌انگیز «تاریخ تاریخ‌ها» را از مصر و یونان باستان تا اکنون به زیبایی برای مخاطبش تفسیر می‌کند. بارو معتقد است که «هرودوت» اولین شخصی بود که واژه‌ی هیستوریا (تحقیق) را به معنای مرسوم امروزی تاریخ به کار برده است. بنابراین او نتیجه می‌گیرد که رابطه تاریخ با تحقیق از گذشته‌ی دور محرز بوده است.
مجله تایمز The Times درباره کتاب نوشته است:
An exemplar of how history should be written.
«نمونه‌ای از این که تاریخ چگونه باید نوشته شود.»
همچنین Barnes & Noble درباره کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» می‌گوید:
An incredible lens with which to view the past.
«دریچه‌ای حیرت انگیز برای نگریستن به گذشته.»
مروری بر کتاب «تاریخ تاریخ‌ها»
کتاب با بررسی تاریخ‌های گذشته برای درک بهتر مخاطب آغاز می‌شود. در واقع نویسنده با تحلیل مهمترین رخدادها با نگاهی تازهسیر می‌کند. عناوین بخش‌های کتاب عبارتند از: یونان، روم، قلمرو مسیحیت، احیای تاریخ عرفی در بخش پنجم با عنوان مطالعه‌ی گذشته به کهن پژوهی، تاریخ حقوقی و کشف فئودالیسم، تاریخ شورش کلارندون، خودسری برخی کسان،تاریخ فلسفی و بسیاری دیگر از موارد مانند انقلاب‌ها، شورمندی و شاه‌کشی و... پرداخته می‌شود.
در بخشی از کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» می‌خوانیم: «آنچه در اندیشه و تاریخ‌نگاری اروپایی از آن برداشت می‌شد «لطافت آسیایی» بود و تا سده‌ی نوزدهم برجای ماند. تفاوت شرق و غرب برای یونانیان و رومیان اهمیت بسیار داشت. از طریق آنها به اوجش در جنبش روشنگری اروپا رسید و پژواک آن در تاریخ‌نگاری قرن نوزدهم و ادبیات امپریالیسم هنوز احساس می‌شد. اما هرودوت به هیچ روی متعصب‌ترین و بی‌صلاحیت‌ترین عامل دوام این سنت دیرپا نبود...هرودوت از ابتدا شیوه‌ی نقل قول را برگزیده است، اما طرز استفاده‌اش غیررسمی و محاوره‌ای و برای ترغیب به عمل فوری است؛ موعظه‌وار نیست و اجازه می‌دهد تصور کنیم که سخنان توطئه آمیز در گوشی گفته می‌شوند. مثلا دقت کنید که هرودوت چگونه به توصیف دسیسه‌ی بزرگان ایرانی می‌پردازد...»
درباره نویسنده کتاب «تاریخ تاریخ‌ها»
جان بارو تاریخ نگار انگلیسی است. بارو در سال 1935 به دنیا آمد. او یکی از تاریخ نگاران برجسته انگلیسی شناخته می‌شود.
آثار پیشگامانه بارو، شیوه‌ای هدفمندتر را برای جستجو و پرداختن به تاریخِ علوم اجتماعی به وجود آورده است. شیوه‌ای که بر خلاف گذشته، برتری تاریخ را توانایی آن در تحلیل عصر کنونی در نظر نمی‌گرفت.
جان بارو در سال 2009 درگذشت.
درباره ترجمه فارسی کتاب «تاریخ تاریخ‌ها»
کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» توسط «حسن افشار» به فارسی برگردانده شده است. ترجمه کتاب از سوی انتشارات مرکز چاپ و راهی بازار کتاب ایران شده است.
حسن افشار متولد 1332 در شهر میاندوآب است. او در کودکی علاقه فراوانی به یادگیری زبا‌های خارجی داشت. تا اینکه در دبیرستان با کوشش و جدیت بیشتری شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد. افشار در رشته معماری و شهرسازی دانشگاه ملی (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) تحصیل کرد. اما پس از مدتی دانشگاه را رها کرد و برای تحصیل در رشته سینما به آمریکا رفت. در سال 1359 پس از چهار سال تحصیل در رشته سینما و آشنایی با اصول و تکنیک‌های این رشته به ایران بازگشت. نخستین ترجمه افشار «تاریخ سینما» بود. سپس دو کتاب دیگر در حوزه سینما ترجمه کرد. او اولین مترجمی بود که با دانش و تخصص سینمایی به ترجمه کتاب‌های تخصصی در حوزه سینما پرداخت. کتاب «تاریخ علم کمبریج» اثر رنان کالین به پیشنهاد نشر مرکز در سال 1366 شروع همکاری مترجم با نشر مرکز بوده است. ترجمه‌های آقای افشار را می‌توان به شش گروه تقسیم کرد: سینما، ادبیات داستانی، تاریخ و نظریه هنر، علوم اجتماعی و سیاسی، و دین‌شناسی. حسن افشار همچنان با علاقه و منظم به کار ویراستاری و ترجمه کتاب مشغول است.
رتبه کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» در گودریدز: 3.7 از 5

ادامه keyboard_arrow_down