کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات انگلیس | کلارا و خورشید
کلارا و خورشید شابک: 9786003677081 328 صفحه 320 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 کلارا خورشید کازوئو ایشی گورو شیوا مقانلو علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

805,000 ریال 1,150,000 ریال

ناشر: نیماژ

چاپ پنجم

کتاب «کلارا و خورشید» نوشته «کازوئو ایشی‌گورو»
Klara and the Sun
کتاب «کلارا و خورشید» نوشته «کازوئو ایشی‌گورو» داستانی از جهان در حالِ تغییر امروزی است! ایشی‌‌گورو با روایت دوستی با یک ربات و انسان می‌کوشد؛ نشانه‌های تغییر در جهان را به مخاطبش گوشزد کند. دنیایی که در مسیر فردیت و رابطه انسان با ماشین شکل می‌گیرد. داستان «کلارا و خورشید» تازه‌ترین اثر «کازوئو ایشی‌گورو» است که پس از دریافت جایزه نوبل نوشته است. این کتاب اولین بار در سال 2021 منتشر شده و در لیست پرفروش‌های نیویوروک تایمز قرار گرفته است. داستان کتاب به رابطه انسان و یک ربات با تمام ویزگی‌های احساسی اشاره دارد و تا پایان خواننده را با خود همراه می‌کند. رمان «کلارا و خورشید» با زبانی ساده برای همه افراد علاقه‌مند به مطالعه مناسب است.
Barnes & Noble درباره داستان اینطور نوشته است:
A magnificent new novel from the Nobel laureate Kazuo Ishiguro
یک رمان جدید خارق العاده از برنده نوبل، «کازوئو ایشی گورو»
همچنین نیویورک تایمز گفته است: «کلارا و خورشید تکلمه‌ای است بر دیدگاه‌های درخشان ایشی‌گورو... قریحه‌ی قصه‌گویی از این انسانی‌تر یا واقعی‌تر ممکن نیست.»
مروری بر کتاب «کلارا و خورشید»
داستان درباره دوستی یک ربات و انسان است. اما این دوستی با همه احساس و عاطفه صورت می‌گیرد. انسانی که با سفر به درون یک ربات بی‌جان با او رابطه‌ای دوستانه برقرار می‌کند. ربات هم که هفته‌های بسیاری در مغازه تنها بوده در انتظار یک مشتری به سر می‌برد که او را خریداری کند. ربات کم‌کم به داشتن رابطه‌ای دوستانه با انسان‌ها علاقه‌مند می‌شود و... داستان اگرچه درباره دوستی مصنوعی است اما نشان می‌دهد چگونه برای جستجوی پرسشی مانند عاشق شدن و امید داشتن تلاش می‌شود! نویسنده کوشیده تا دغدغه‌های تنهایی و عشق و امید را به گونه‌ای ساده و قابل درک برای خوانندگان به تصویر بکشد. در قسمتی از کتاب «کلارا و خورشید» می‌خوانیم: «آغاز سفرم با اطمینان از این بود که مسیر میانبرِ تا خانۀ ریک مثل صبح است. این بار می‌توانستم از هر دو دستم برای کنار زدن چمن‌ها استفاده کنم و با این کارم حشرات به پرواز درآمدند. حشرات بیشتری مقابلم در پرواز بودند و با اضطراب جایشان را با هم عوض می‌کردند ولی دوست نداشتند گروه دوستانه‌شان را ترک کنند. ترسم از اینکه به موقع به انبار آقای مک‌بین نرسم باعث شد سر راهم فقط نیم‌نگاهی به خانۀ ریک بیندازم و بعد به مسیر میانبری رسیدم که پیش از این هرگز ندیده بودم. به یک دروازۀ قاب‌عکسی دیگر رسیدم و بعد چمن‌ها آن‌قدر بلند شدند که دیگر نمی‌توانستم انبار آقای مک‌بین را ببینم. زمین به چند کادر تقسیم شد، بعضی‌ها بزرگ‌تر از بقیه بودند و آگاه از اینکه فضای هر کادر با دیگری متفاوت است به راهم ادامه دادم. یک لحظه چمن نرم و منعطف بود و راه رفتن روی زمین آسان؛ بعد از مرز یک کادر می‌گذشتم و همه‌جا تاریک می‌شد، هرچقدر فشار می‌دادم، چمن تکان نمی‌خورد و اطرافم صداهای عجیب می‌شنیدم.»
درباره نویسنده کتاب «کلارا و خورشید»
کازوئو ایشی‌گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار است. او متولد 1954 در ناکازاکی است. اما وقتی پنج ساله بود خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کردند. ایشی‌گورو در دانشگاه کنت رشته زبان انگلیسی و فلسفه را در مقطع کارشناسی گذراند و برای ادامه تحصیل نویسندگی خلاقانه را انتخاب کرد. مدرک کارشناسی ارشد ایشی گورو از دانشگاه انگلیای شرقی انگلستان است. کازوئو ایشی‌گورو در سال 1986 برای کتاب «هنرمندی از جهان شناور» توانست برنده جایزه وایت برد شود. همچنین در سال 1989 برای کتاب «بازمانده روز» برنده جایزه بوکر شد. بهتر است بدانید: در سال 2008 مجله تایمز 50 نویسنده برتر انگلیسی از سال 1945 را معرفی کرد که کازوئو ایشی‌گورو در رده 32 این دسته‌بندی قرار گرفته بود. آثار ایشی‌گورو عبارتند از: «منظر پریده رنگ تپه‌ها»، «هنرمندی از جهان شناور»، «بازمانده روز»، «تسلی‌ناپذیر»، «وقتی یتیم بودیم»، «هرگز رهایم مکن»، «غول مدفون» و «کلارا و خورشید». ایشی‌گورو همچنین چند فیلمنامه هم نوشته است و در هنر موسیقی نیز فعالیت دارد.
کازوئو ایشی‌گورو یکی از معروفترین نویسندگان معاصر انگلستان است که توانست در سال 2017 برنده جایزه نوبل ادبیات شود.
درباره ترجمه فارسی کتاب «کلارا و خورشید»
داستان «کلارا و خورشید» دو بار به فارسی ترجمه شده است. یک ترجمه به فارسی توسط «شیرین شکراللهی» از انتشارات کوله پشتی راهی بازار کتاب ایران شده است. ترجمه دیگری هم توسط «شیوا مقانلو» از انتشارات نیماژ برای علاقه‌مندان منتشر و در دسترس است.
رتبه «کلارا و خورشید» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down