کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | تغییرات اقلیمی و آینده بشر
تغییرات اقلیمی و آینده بشر شابک: 9786002537744 312 صفحه 350 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تغییرات اقلیمی آینده بیل گیتس امیر میرحاج علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,462,500 ریال 1,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ دوم

کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر»، اثر بیل گیتس
کتابی برای نجات زمین و ساکنان آن؛ بیل گیتس در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر»، با عنوان اصلی How to Avoid a Climate Disaster: The Solutions We Have and the Breakthroughs We Need، از یکی از بزرگترین بحران‌هایی که آینده زمین و زندگی انسان بر روی این سیاره را تهدید می‌کند سخن گفته است. «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» کتابی است هشداردهنده به خطر گرمایش زمین، همراه با راهکارهایی برای متوقف‌کردن این فرایندِ خطرناک و آسیب‌زا.
بیل گیتس در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» اگرچه حرف از فاجعه‌ای بزرگ به میان می‌آورد اما خوش‌بین است و معتقد به اینکه هنوز برای جلوگیری از بروز فاجعۀ برآمده از گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی وقت هست و ابزار این کار هم تا حدی وجود دارد و فقط باید زود و به‌موقع دست‌به‌کار شد و جلو فاجعه را گرفت.
مهمترین مسئله‌ای که در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» به آن پرداخته شده مسئلۀ انتشار گازهای گلخانه‌ای و تأثیر چشمگیر این گازها بر افزایش گرمای زمین و فجایع ناشی از آن است. بیل گیتس در این کتاب، ضمن توجه به موانع و مشکلاتی که بر سر راه مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که بتوان به کمک آن‌ها بر این موانع فائق آمد و میزان انتشار این گازها را به صفر رساند.
متن اصلی کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» نخستین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر»
بیل گیتس کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» را با نقل این حکایت که چگونه انرژی و گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین به دغدغۀ او تبدیل شد آغاز می‌کند و آن‌گاه به اصل موضوع، که متوقف کردن رَوَندِ گرمایش زمین است، می‌پردازد. به اعتقاد بیل گیتس راه چاره نجات زمین از نابودیِ ناشی از تغییرات اقلیمی نه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بلکه به صفر رساندن انتشار این گازهاست. هدف اصلی به عقیده بیل گیتس باید حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای و عوامل انتشار این گازها باشد.
گیتس در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» از ضرورت اختراع و تولید ابزارهای جدید برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای سخن می‌گوید و نیز از اقداماتی که خود او برای کاهش و به صفر رساندن انتشار این گازها انجام داده و همچنین از عذاب وجدانش بابت نقشی که خود او هم در انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین داشته است.
بیل گیتس به توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای خوش‌بین است، اما خوش‌بینی او به این معنا نیست که رسیدن به این هدف را کاری ساده بداند. او در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» هم از دشواری‌های این کار سخن می‌گوید و هم از راهکارهایی که به کمک آن‌ها بتوان بر این دشواری‌ها چیره شد. بیل گیتس در این کتاب ابتدا شرح می‌دهد که چرا باید قضیۀ توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای را جدی بگیریم و در این راه تلاش کنیم. او آن‌گاه راهکارهای رسیدن به این هدف و دشواری‌های این کار را توضیح می‌دهد و همچنین از ابزارهایی که اکنون برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشِ روی ماست و ابزارهایی که برای رسیدن به این هدف باید اختراع شود سخن می‌گوید. بیل گیتس با لحنی ستایش‌آمیز از جوانان فعال در عرصۀ مقابله با تغییرات اقلیمی و خطرات این تغییرات و نقش مؤثر آن‌ها در این زمینه یاد می‌کند. او همچنین از ضرورت همکاری و هماهنگی علوم مختلف برای کاهش و به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای سخن می‌گوید و برنامه‌ و راهنمایی متخصصان حوزه‌های مختلف برای رسیدن به این هدف را برای مخاطبان کتاب بازگو می‌کند. بخش‌هایی از کتاب نیز به سیاست‌هایی که دولت‌ها می‌توانند برای رفع بحران تغییرات اقلیمی به‌کار برند اختصاص دارد. اینکه شیوه‌های مقابله با کرونا و مواجهه با این ویروس دنیاگیر چه درس‌ها و آموزه‌هایی را می‌تواند برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی در بر داشته باشد، از دیگر موضوعاتی است که در کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» از آن سخن رفته است.
کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» از پیش‌گفتاری با عنوان «معرفی» و سیزده بخش در شرح بحران تغییرات اقلیمی و راههای مقابله با آن تشکیل شده است. این سیزده بخش عبارتند از: «چرا صفر؟»، «این کار سخت خواهد بود»، «پنج چیزی که در هر بحث آب‌وهوایی باید بپرسید»، «تولید و مصرف برق»، «تولیدات»، «کشاورزی، دامپروری و جنگل‌زدایی»، «حمل‌ونقل»، «سرمایش و گرمایش»، «سازگاری با جهانی گرم‌تر»، «چرا سیاست‌های دولتی مهم است؟»، «برنامه‌ای برای رسیدن به سطح صفر»، «هر کدام از ما چه نقشی داریم؟» و «تغییرات اقلیمی و کووید 19».
در پایان کتاب نیز بخشی به قدردانی از افرادی که در به سرانجام رسیدن این کتاب نقش داشته‌اند اختصاص داده شده است.
کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» با ترجمۀ امیر میرحاج در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

درباره بیل گیتس، نویسنده کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر»
بیل گیتس (Bill Gates)، متولد 1955، کارآفرین، تاجر، سرمایه‌دار، نیکوکار، مدیر ارشد اجرایی امریکایی و از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت است. او را همچنین به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان می‌شناسند. گیتس سرمایه‌داری با دغدغه‌های زیست‌محیطی و نیز دغدغۀ ایجاد رفاه و ارتقای سطح بهداشت و آموزش برای مردم فقیر و محروم است. او به همراه همسر سابقش، ملیندا، مؤسسۀ خیریه‌ای با سرمایۀ 8/28 میلیارد دلار تأسیس کرده است که هدف آن حمایت از فعالیت‌های انسان‌دوستانه در زمینۀ آموزش و بهداشت جهانی است.
علاقۀ گیتس به نرم‌افزار به دوران نوجوانی او بازمی‌گردد. او برنامه‌نویسی را از سیزده سالگی آغاز کرد و بعد از ورود به دانشگاه هاروارد و مدتی تحصیل در این دانشگاه، درس را رها کرد تا کاری را که مهمتر می‌دانست به انجام برساند. این کار همان تأسیس شرکت مایکروسافت بود که بر آینده جهان تأثیری مهم گذاشت. گیتس مایکروسافت را در سال 1975 به همراه دوست قدیمی‌اش پل آلن تأسیس کرد. او تا سال 2000 مدیر عامل این شرکت بود و تا سال 2014 رییس هیئت مدیره آن، اما در سال 2020 از هیئت مدیره مایکروسافت بیرون رفت.

رتبۀ کتاب «تغییرات اقلیمی و آینده بشر» در گودریدز: 4.23 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down