حفره شابک: 9786220108085 166 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 حفره محمد رضایی راد علوم انسانی ادبیات داستان ایرانی

1,232,500 ریال 1,450,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ نهم

کتاب «حفره» نوشته «محمد رضایی‌راد»
کتاب «حفره» نوشته «محمد رضایی‌راد» برای دوستداران داستان ایرانی مناسب است. داستان «حفره» به بخشی از تاریخ ایران که با جنگ پیوند خورده، مربوط می‌شود و روایتی در مسیر تاریخ و زمان می‌سازد. جنگ‌ها همیشه برای انسان‌ها غم‌انگیز بوده‌اند و آنها را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده‌اند. جنگ‌ها به خصوص در کودکان آسیب‌های زیادی بر جای می‌گذارند که تا سال‌ها با آنها باقی می‌ماند. داستان «حفره» با روایتی از کودکی عرب، خواننده را با خود همراه می‌سازد. «محمد رضایی‌راد» با روایتی از جنگ و ماجرایش زمان جنگ و زمان اکنون را بهم پیوند می‌دهد.

درباره کتاب «حفره»
داستان «حفره» از ماجرای جنگ بین ایران و عراق آغاز می‌شود. پسر کوچک نه ساله‌ای که عرب زبان است و همراه خانواده‌اش در دهکده‌ای مرزی زندگی می‌کند تا اینکه طوفان جنگ همه جا را فرا می‌گیرد. پسرک فرصت فرار هم ندارد و فقط باید سعی کند در جایی پنهان شود. جایی مانند یک حفره! طرف دیگر ماجرای کتاب زمان اکنون است. در زمان حال هم تعقیب و گریزی در جریان است و در نهایت این دو ماجرا جایی با هم مرتبط می‌شوند و...
در قسمتی از داستان «حفره» آمده است:
پسرک به در نیمه‌باز خانه رسید و آهسته هلش داد. در غژغژ خفیفی کرد و باز شد. درون اتاق فانوسی کم جان روشن بود و سربازی بر زمین خوابیده بود. پسرک از همان‌جا که ایستاده بود سروان عراقی را در اتاق دیگر دید که زیر پشه‌بند بر روی تخت فنری خلف دمر افتاده بود و آرام خرو پف می‌کرد. پسرک به سمت اتاقکی رفت که تا دیروز آشپزخانه‌ی کوچک خانه‌شان بود. اتاق تاریک بود و فقط باریکه‌ای از نور ماه روشنش می‌کرد. پسرک جای قند را می‌دانست. چند مشت قند درون جیب دشداشه ریخت و حبه‌ای به دهان گذاشت. بزاقش با شیره‌ی قند آمیخت و سیلاب اسید را بیشتر به تلاطم واداشت... در اتاق دیگر سرباز در خواب ناله می‌کرد. پسرک کیسه فطیر را یافت و در زیر نور ماه چشمش به جعبه‌ی کنسروهایی افتاد که آذوقه‌ی مخصوص سروان بود. کیسه را تا جایی که جا داشت پر از کنسرو کرد و بیرون آمد. قمقمه‌ای روی تاقچه بود برداشت و کنار گوش خود تکان داد. خالی بود. چشمش به چیزی افتاد که از زیر مخمل روانداز تاقچه بیرون زده بود...»

درباره نویسنده کتاب «حفره»
«محمد رضایی‌راد» نویسنده، فیلنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او سال 1345 در خانواده‌ای پرجمعیت در شهر رشت به دنیا آمد. رضایی‌راد از سال 1358 در کلاس‌های تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت می‌کرد و در نمایش‌های آنجا بازیگر می‌شد. پدر او سال 1359 هفته‌نامه محلی با نام «نقش قلم» منتشر کرد که محمد رضایی‌راد گاهی در آن نقد سینمایی و شعر می‌نوشت. او پس از گذراندن دوره دبیرستانش سال 1364 به کلاس‌های انجمن سینمای جوان رفت. تحصیلات دانشگاهی‌اش را دانشگاه آزاد رشت و در رشته ادبیات فارسی گذراند. رضایی‌راد با همکاری محمدتقی صالح‌پور، علی صدیقی و بهزاد عشقی توانستند نشریه فرهنگی «ویژه فرهنگ، هنر و ادبیات نقش قلم» را برای دوستداران ادبیات چاپ کنند. او پس از گذراندن خدمت سربازی‌اش به درس خواندن ادامه داد و در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل شد. این‌بار در دانشگاه آزاد تهران ادامه تحصیل داد. پایان‌نامه رضایی‌راد «اندیشه سیاسی در ایرانِ پیش از اسلام» نام دارد. نقد و بررسی در آثار علی حاتمی و محسن مخملباف از فعالیت‌های او در نشریه هشت روز هفته با همکاری عباس بهارلو بوده است. سال 1372 او توانست نخستین فیلم‌نامه‌اش با عنوان بچه‌های مدرسه همت را به رضامیرکریمی بفروشد. این فیلمنامه بعدها تبدیل به مجموعه‌ای سیزده قسمتی شد. همکاری با روزنامه شرق در ستونی با نام «اندیشیدن در بزرگراه» و همکاری در موسسه پویش خرد از دیگر فعالیت‌های محمد رضایی‌راد است. او با سفر به فرانسه هم در نوشتن فیلمنامه «زیرآب» با سپیده فارسی همکاری کرد و همچنین بر اساس اقتباسی از رمان جواد جواهری فیلمنامه «آه فرشته» را برای سپیده فارسی نوشت. سال 1387 سرآغاز پژوهش او درباره عباس نعلبندیان بود.
محمد رضایی‌راد در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از تئاتر ممنوع‌الکار شد، اما اجازه فعالیت سینمایی داشت که فیلمنامه «خسته نباشید» را نگاشت و آن را با همکاری افشین هاشمی و محسن قرایی ساخت. با وجود دوری‌اش از تئاتر او به نمایش خصوصی روی آورد و گروه تئاتر «خانه» را تأسیس کرد. قابل ذکر است: او در دوران فعالیش جوایز بسیاری کسب کرده است. از جمله جوایز دریافتی رضایی‌راد می‌توان به تندیس بهترین فیلمنامه بخش مسابقه فیلم‌های بلند از چهارمین جشن سینمای ایران در سال 1379 و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای «کودک و سرباز» همچنین سیمرغ بلورین بیست و دومین جشنواره فجر برای «قدمگاه» اشاره کرد.
ناگفته نماند: مقالات رضایی‌راد در بیشتر روزنامه‌های صبح ایران و مجلات ارغنون فصلنامۀ هنر، کارنامه و... به چاپ رسیده است.

درباره ناشر کتاب «حفره»
داستان «حفره» از سوی نشر چشمه از مجموعه «کتاب‌های قفسه‌ی آبی» برای دوستداران داستان ایرانی منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down