کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | ایران و آمریکا: تاریخ یک رابطه از 1720 تا 2020
ایران و آمریکا: تاریخ یک رابطه از 1720 تا 2020 شابک: 9786003677333 959 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور ایران آمریکا: تاریخ رابطه 1720 2020 جان قزوینیان علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

1,800,000 ریال 2,400,000 ریال

ناشر: نیماژ

چاپ دوم

کتاب «ایران و امریکا: تاریخ یک رابطه از 1720 تا 2020» نوشتۀ جان قزوینیان
تاریخ پر از فراز و نشیب یک رابطۀ سیاسی. کتاب «ایران و امریکا: تاریخ یک رابطه از 1720 تا 2020»، با عنوان اصلی America and Iran: A History, 1720 to the Present، چنانکه از عنوان آن پیداست، کتابی است در شرح رابطۀ ایران و امریکا. جان قزوینیان در کتاب «ایران و امریکا»، با تحقیقات آرشیوی و رجوع به اسناد بایگانی‌های ایران و امریکا و همچنین تحقیقات میدانی طی سفر به ایران و صحبت با اقشار و طبقات گوناگون مردم، روابط ایران و امریکا را در چشم‌اندازی تاریخی و سیاسی و از گذشتۀ دور و آغاز این رابطه تا دوران معاصر و سال‌های اخیر روایت کرده است. قزوینیان در کتاب «ایران و امریکا» روایت خود را از روابط ایران و امریکا به زبانی ساده و شیرین و قابل فهم برای مخاطبان غیرمتخصص اما علاقمند به مطالعات تاریخی و به‌ویژه علاقمندان به مطالعۀ تاریخ سیاسی ایران ارائه داده است. از همین رو کتاب «ایران و امریکا» هم می‌تواند برای مخاطبانی که به‌طور تخصصی در زمینۀ تاریخ معاصر ایران مطالعه و پژوهش می‌کنند کارآمد باشد و هم مخاطبان غیرمتخصص این عرصه را به کار آید.
متن اصلی کتاب «ایران و امریکا» نخستین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «ایران و امریکا»
کتاب «ایران و امریکا» روایتی از رابطۀ دو کشور ایران و امریکا به دست می‌دهد که صرفاً متمرکز بر بحران‌ها و تنش‌های چهل و خُرده‌ای سال اخیر و نیز روابط این دو کشور در دوران پهلوی دوم نیست، بلکه روایتی است که سال‌های بسیار دورتر را نیز مدّ نظر دارد. قزوینیان در کتاب «ایران و امریکا»، ضمن روایتی از تاریخ کهن ایران، به نقل اخبار مربوط به ایران عصر صفوی و حملۀ افغان‌ها به ایران در روزنامه‌های آمریکایی می‌پردازد و این‌گونه تاریخ رابطۀ ایران و امریکا را از گذشته‌های دور مورد بررسی قرار می‌دهد و آن‌گاه به روزگار معاصر می‌رسد. او در آغاز کتاب «ایران و امریکا» تأکید می‌کند که قصد دارد روایت تاریخ رابطۀ ایران و امریکا را نه از نقطه‌ای که این رابطه بحرانی شد بلکه از نقطه‌ای دیگر آغاز کند. در این کتاب همچنین تصویری از رابطۀ ایران و آمریکا در عصر پهلوی ترسیم شده است و به آنچه نیروهای انقلابی در ایران را مقابل آمریکا قرار داد و باعث شد آمریکا در گفتمان انقلابی آنها که علیه شاه قیام کردند دشمن اصلی قلمداد شود. در این کتاب همچنین به تنش میان ایران و آمریکا در سالهای اخیر و دلایل این تنش پرداخته شده است و از موانعی سخن رفته است که بر سر راه رفع این تنش قرار دارند و باعث می‌شوند رابطۀ ایران و آمریکا همچنان بحرانی باقی بماند.
در بخشی از کتاب «ایران و امریکا» می‌خوانید:
«تاریخ روابط ایران و آمریکا از سال 1979 (1357 ش) و حتی از سال 1332 شمسی (1953 م) آغاز نمی‌شود. این روابط زمانی آغاز شد که آمریکا خود مجموعه‌ای از مستعمرات بریتانیایی بود و ایران برای جهان خارج با نام امپراتوری پرشیا شناخته می‌شد. به‌علاوه این روابط با رویدادهایی به مراتب جذاب‌تر از دشمنی‌ها و اتهامات متقابلی همچون "گناه نخستین" شکل گرفت.
هرگاه نگاه بلندمدتی به تاریخ بیفکنیم موارد غافلگیرکننده‌ای کشف می‌شود. برای قرن‌های متمادی، پیش از آنکه دولت‌های دو کشور در سطوح عالیه روابطی با هم داشته باشند، مردمان دو کشور ایران و آمریکا به دیده‌ی تحسین، صمیمیت، مودت و شیفتگی به‌ هم می‌نگریستند. سال‌های دهه‌ی 1720 روزنامه‌های آمریکایی استعماری با شوقی وصف‌ناپذیر و به‌طور مفصل درباره‌ی مسائل سیاسی امپراتوری ایران می‌نوشتند. سال‌های دهه‌ی 1790 توماس جفرسون و جان کوئنسی آدامز تاریخ ایران را مطالعه کردند تا در اداره‌ی ملت جدید آمریکا الهام‌بخش آن‌ها باشد. روزنامه‌های ایرانی از سال‌های دهه‌ی 1850 تا دهه‌ی 1920 پیوسته خوانندگان خود را ترغیب می‌کردند تا از الگوی آمریکا بیاموزند و کشور خود را به کشوری مترقی، شکوفا و جمهوری قانونی تبدیل کنند. سال‌های 1919 شورش‌هایی در حمایت از آمریکا در خیابان‌های تهران به راه افتاد.
این نقطه دقیقاً همان جایی است که تاریخ روابط ایران و آمریکا به واقع آغاز می‌شود و دقیقاً همان چیزی است که به‌شدت در تمام آثار مربوط به این موضوع از قلم افتاده است.»

درباره جان قزوینیان، نویسنده کتاب «ایران و امریکا»
جان قزوینیان (John Ghazvinian)، متولد 1353 خورشیدی (1974م) در ایران، روزنامه‌نگار و مورخ ایرانی ـ امریکایی ساکن امریکاست. قزوینیان در یک سالگی ایران را ترک کرده و بزرگ‌شده لندن و لس آنجلس است. او دارای دکتری تاریخ از دانشگاه آکسفورد و مدیر موقت مرکز خاورمیانه در دانشگاه پنسیلوانیا است و برای نشریات مختلف، از جمله «نیوزویک» و «ویرجینیا»، می‌نویسد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «ایران و امریکا»
کتاب «ایران و امریکا: تاریخ یک رابطه از 1720 تا 2020» با ترجمه و مقدمۀ محسن عسکری جهقی و همراه با مقدمه‌ای از سعید لیلاز در نشر نیماژ منتشر شده است. دکتر محسن عسکری جهقی، متولد 1353، مترجم کتاب‌های حوزه علوم سیاسی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «چرچیل، قهرمان پیش‌بینی‌ناپذیر»، «کودتا: خاطرات کرومیت روزولت از کودتای بیست و هشت مرداد»، «تاریخِ سیاسیِ جهان: روایت سه هزار سال جنگ و صلح» و «روس‌ها در ایران: دیپلماسی و قدرت در عصر قاجار و پس از آن» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «ایران و امریکا» در گودریدز: 4.35 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down