کتاب | هنر | هنر | سینما و تئاتر | مصاحبه های برادران کوئن
مصاحبه های برادران کوئن شابک: 9789643347864 334 صفحه 352 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 مصاحبه برادران کوئن ویلیام رادنی آلن هنر هنر سینما و تئاتر

1,840,000 ریال 2,300,000 ریال

ناشر: روزنه

چاپ دوم

کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن» تدوین ویلیام رادنی آلِن
از مجموعه «مصاحبه با فیلمسازان» به سر ویراستاری پیتر برونت
The Coen Brothers

کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن» با تدوین ویلیام رادنی آلِن برای علاقه‌مندان سینما مناسب است. مصاحبه‌های بسیار زیادی از برادران کوئن موجود است و نمی‌توان همه‌ی آنها را در قالب یک جلد کتاب گنجاند. کتابِ حاضر، مصاحبه‌های برتر و مهم، مصاحبه‌های قدیمی درباره سودای خون توسط هال هنسون فقید، پنج مصاحبه از مجله متنفذ پوزیتیف فرانسه و مصاحبه‌های صرف‌نظر نکردنی را شامل می‌شود. همچنین کتاب اندیشه‌های کوئن‌ها و فنون فیلمسازی و شیوه‌ی همکاری دو برادر را بیان می‌کند. فیلم‌های برادران کوئن دارای ویژگی‌هایی خاص است، اما خود آنها در مصاحبه‌های مختلف گفته‌اند که: «کار فیلم ساختنشان با کاری که در کودکی انجام می‌دادند فرق زیادی ندارند.»
مروری بر کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن»
کتاب با وقایع‌نگاری زندگی برادران کوئن آغاز می‌شود و سپس با پرسش و پاسخ‌هایی که از مصاحبه‌های برادران کوئن است پیش می‌رود. در بخش‌هایی از کتاب درباره فیلم‌های متفاوت آنها و چگونگی ساختن فیلم‌ها و کارهای فنی بحث می‌شود.
پرسش: بیایید از اول شروع کنیم. شما هر دو در مینیاپلیس به دنیا آمده‌اید، درسته؟
جوئل کوئن: بله. هر دومان در مینیاپلیس بزرگ شده‌ایم، اما ده سالی هست که تقریبا در نیویورک زندگی می‌کنیم. من برای این که به دانشگاه نیویورک بروم به این جا آمدم و بعد از آن دیگر حقیقتا در مینیاپلیس زندگی نکرده‌ام، جز حدود یک سالی برای فیلم‌مان پول جمع می‌کردیم. ما در آن جا توانستیم پول خوبی جمع کنیم، هرچند بخش مهمی از هزینه‌ی فیلم از همین جا و نیوجرسی و تگزاس می‌آمد.
اتان کوئن: من مینیاپلیس را ترک کردم تا در پرینستون به مدرسه بروم. فلسفه خواندم. بعدش به نیویورک آمدم.
پرسش: چطور به فیلمسازی علاقه‌مند شدید؟
جوئل: حقیقت این است که دو نکته وجود دارد. ما وقتی بچه بودیم کلَی فیلم سوپر 8 ساخته بودیم.
اتان: فیلم‌هامان خیلی سرهم‌بندی شده بودند؛ حتی با معیار فیلم‌های سوپر 8 .
جوئل: کلی از فیلم‌های هالیوودی بد را که در تلویزیون دیده بودیم بازسازی کردیم، دو تا از این بازسازی‌ها که موفق‌تر بودند، یکی طعمه برهنه بود و دیگری توصیه و توافق فیلم‌هایی که اصلا نباید ساخته می‌شدند. در آن زمان ما ابتدایی‌ترین مفاهیم فیلمسازی را نمی‌دانستیم ـ مثلا نمی‌دانستیم که فیلم را به طور فیزیکی می‌توان تدوین کرد ـ بنابراین دوربین به دست می‌دویدیم و فیلم را توی دوربین تدوین می‌کردیم. صحنه‌های تعقیب و گریز را واقعا تدوین موازی می‌کردیم. در یک نقطه فیلم می‌گرفتیم، بعد می‌دویدیم به نقطه دیگری و آن جا فیلم می‌گرفتیم، دوباره به دو بر می‌گشتیم به جای اول و فیلم می‌گرفتیم.
پرسش: این فیلم‌ها عنوان هم داشتند؟
جوئل: بله. بازسازی طعمه برهنه عنوانش بود. زایمرز در زامبیا. کسی که نقش کورنل وایلد را بازی می‌کرد در فیلم ما لقبش زایمرز بود. ما در این فیلم از جلوه‌های ویژه غریبی اول نمایی داشتیم از هواپیمایی که بالای سرمان در آسمان می‌رفت، بعد تصویری از یک ماکت، بعد کات به نمای کلوز اپ کسی که جلوی یک ملافه سفید از بالا می‌افتاد به زمین.
اتان: انتظار برای عبور هواپیمایی از آسمان مصیبتی بود. خانه‌مان جایی نبود که مسیر پرواز هواپیما باشد.
درباره برادران کوئن
جوئل و اتان کوئن، معروف به برادران کوئن فیلم‌ساز آمریکایی هستند.
جوئل کوئن متولد 1954 و اتان کوئن متولد 1957 در مینه سوتای آمریکا هستند که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمدند.
آنها نخستین فیلم بلندشان را سال 1984 ساختند. این دو برادر از فیلمنامه‌ تا کارگردانی و تهیه‌کنندگی و تدوین فیلم‌هایشان را هر دو به طور مشترک برعهده دارند. در بعضی آثار سینمایی برادران کوئن، نام جوئل به عنوان کارگردان و نام اتان به عنوان تهیه‌کننده نوشته می‌شود. آنها ابتدا با دوربین سوپر 8 خود فیلم می‌ساختند و از پسر همسایه‌شان برای بازی در فیلم‌های خود استفاده می‌کردند. سینمای برادران کوئن از شیوه و روش خاصی پیروی نمی‌کند. زیرا آنها تاکنون فیلم‌های مختلفی از کمدی تا گنگستری، جنایی، عاشقانه و نوآر ساخته‌اند. با اینکه بیشتر فیلم‌های آنها فضایی طنز و شوخ‌طبعانه دارد، اما قضاوت درباره فیلم‌های کوئن‌ها کمی سخت است! با توجه با اینکه اتان در رشتۀ فلسفه تحصیل کرده است بنابراین نباید وجه فلسفی آثار را فراموش کنیم.
سال 2006 مجلۀ توتال برادران کوئن را به عنوان نوزدهمین فیلمساز برتر دنیا معرفی کرد. همچنین آنها را سومین فیلمساز برتر فعال سینما انتخاب کرد.
کوئن‌ها جوایز بسیاری کسب کرده‌اند. از جمله جوایز آنها می‌توان به جایزۀ بهترین بازیگری توسط جان تورتورو در جشنوارۀ 1991 کن، نامزدی دریافت اسکار بهترین طراحی صحنه و لباس در جشنوارۀ آکادمی 1991 برای همین فیلم. دریافت جایزۀ اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر زن برای فیلم فارگو و... اشاره کرد.
درباره ترجمه فارسی کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن»
کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن» از مجموعه «مصاحبه با فیلمسازان» به سرویراستاری پیتر برونت را روبرت صافاریان به فارسی برگردانده است. نشر روزنه کتاب را برای دوستداران و علاقه‌مندان سینمای کوئن‌ها چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «مصاحبه‌های برادران کوئن» در گودریدز: 3.8 از 5

ادامه keyboard_arrow_down