کتاب | هنر | هنر | عکاسی | تاریخ جهانی عکاسی
تاریخ جهانی عکاسی شابک: 9786226624138 1022 صفحه 1450 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 تاریخ جهانی عکاسی نیومی رزنبلوم کریم متقی هنر هنر عکاسی

2,887,500 ریال 3,850,000 ریال

ناشر: کتاب پرگار

چاپ یکم

کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» نوشته نیومی روزنبلوم
A world History of photography
کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» نوشته نیومی روزنبلوم کتابی معتبر درباره تاریخ عکاسی است. روزنبلوم در کتاب حاضر سیر تحولات عکاسی را به ترتیب تاریخی مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. همچنین در هر مبحث، موضوعات متنوع و مرتبط به عناوین شرح داده می‌شو‌د. در کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» خواننده علاوه بر بیان ایده‌ها و سیر تاریخ کلاسیک عکاسی، در حدود نهصد تصویر از عکاسان کمتر شناخته شده را نیز مشاهده می‌کند. روزنبلوم استادانه و با دقت و شرح جزئیات، مباحث کتاب را به تفصیل برای مخاطب بیان کرده است. کتاب تاکنون مورد استقبال دانشجویان و متخصصان رشته‌های مختلف قرار گرفته است. بهتر است بدانید: کتاب «تاریخ جهان عکاسی» به عنوان منبعی استاندارد و ارزشمند برای پژوهشگران و منتقدین حوزۀ عکاسی مفید است.
قابل ذکر است: کتاب تاکنون به زبان‌های فرانسوی، ژاپنی، لهستانی و چینی ترجمه شده است. نیومی روزنبلوم با نثری قابل درک و ساده به بررسی موضوعات پرداخته است، بنابراین کتاب برای مطالعات عموم افراد نیز مناسب است.
درباره کتاب «تاریخ جهانی عکاسی»
کتاب در 12 فصل به بررسی تاریخ عکاسی و موضوعات مرتبط با عکس و چاپ می‌پردازد.
فصل اول کتاب «سال‌های نخستین: فناوری، منظره، کاربران (1875 ـ1839)» نام دارد. در این فصل داگرئوتیپ، معرفیِ صفحات شیشه‌ای و کلودین، چهره‌های شاخص: لوئی ژاک مانده‌داگِر و موارد مرتبط دیگر شرح داده می‌شوند. فصل دوم «وفورِ پرتره (1890 ـ 1839)» است در این قسمت نیز به طور مفصل پرتره‌های داگرئوتیپی، پرتره بر روی کاغذ، پرتره با دوربین عکاسی در آسیا و... بیان شده است. کتاب در فصل سوم با عنوان «مستندنگاری: منظره و معماری (1890 ـ 1839)» به بیان عکس‌های پانورامیک، عکاسی منظره در خاور نزدیک و خاور دور، منظره در قاره‌ی آمریکا و دیگر موارد مرتبط می‌پردازد. «مستندنگاری: اشیاء و رویدادها (1890 ـ 1839)» و «عکاسی و نقاشی: مرحله‌ی اول (1890 ـ 1839)» عناوین فصل چهارم و پنجم کتاب هستند که در آن موارد مربوط به مباحث اصلی ارائه می‌شود. عنوان فصل ششم «فناوری‌های جدید، دیدگاه‌های جدید، کاربران جدید (1925 ـ 1875)» است و در آن از عکاسی هوا، عکاسی بانور مصنوعی، عکاسی از حرکت تا ریشه‌های رنگ در تصاویر دوربین شرح داده می‌شود. «عکاسی هنری: نمودی دیگر (1920 ـ 1890)» عنوان فصل هفتم است و مباحثی نظیر پیکوریالیسم: ایده‌ها و اجرا، پیکوریالیسم: سبک‌ها و موضوعات و موارد مرتبط دیگر در آن گنجانده شده است.
در فصل هشتم با عنوان «مستندنگاری: صحنه‌های اجتماعی تا سال 1925» کتاب مواردی چون مستندنگاریِ اجتماعی اولیه، کاربردهای اجتماعی مستندنگاری عکاسانه، مستندنگاریِ اجتماعی در ایالات متحده و... را بررسی می‌کند. «هنر، عکاسی، مدرنیسم (1945 ـ 1920)» مبحث فصل نهم است که در آن موضوعاتی مانند: تجربیاتی از اروپا: گرافیک‌های نوری، کولاژ و مونتاژ، عکاسی و صنعت‌گرایی و... بررسی می‌شوند.
«واژه‌ها و تصاویر: عکس‌ها در رسانه‌های چاپی (1980 ـ 1920)» و «عکاسی از سال 1950: تصویر صریح» عناوین فصل‌های دهم و یازدهم هستند. در این فصل‌ها نیز به موضوعاتی پیوسته با مباحث، مانند: عکاسی خبری پس از جنگ، عکاسی با دوربین‌های قطع کوچک و... پرداخته شده است.
در نهایت کتاب با «عکاسی از سال1950: دست‌کاری‌ها و رنگ» همچنین شرح و توضیح مواردی مرتبط با عنوان پایان می‌پذیرد.
نویسنده در مقدمه آورده است:
«عکاسی تأثیر عمیقی بر سایر هنرهای تصویری گذاشته است. در حال حاضر عکس به‌مثابه‌ی یک بیانیه‌ی بصری، ویژگی‌های زیبایی‌شناختیِ خودویژه‌ای برای خود کسب کرده و در تکثیر و تعمیم بیان هنریِ دیگر رسانه‌ها نقشی حیاتی پیدا کرده و در نتیجه، در ذوق و سلیقه‌ی زندگی مردم جوامع شهری تأثیر بسیار زیادی گذاشته است. عکاسی موجب توسعه و گسترش سبک و سلایق معماری و طراحی داخلی در سطح بین‌المللی و الهام‌بخش شیوه‌هایی جدید در سازمان‌دهی و تجربه‌ی بازنمایی در هنرهای گرافیکی و مجسمه‌سازی شده است. اینکه رسانه‌ی عکاسی چگونه و چرا در زندگیِ معاصر چنین موقعیتی مهم و حیاتی پیدا کرده است، از جمله پرسش‌هایی هستند که این کتاب در پی بررسی آن‌هاست. گسترش علاقه‌مندی به عکاسی در طول قرن نوزدهم، کنجکاوی در مورد ریشه‌های آن را برانگیخته و تحقیق در زمینه‌ی اختراع و تحولات آن، و نقشِ برخی از عکاسان را تحریک کرده است. اولین تاریخ‌هایی که پس از سال 1839 آغاز و تا پایان قرن فراگیر شده بودند بیشتر به سمت پیشرفت‌های تکنولوژیکی گرایش داشتند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بیشتر یک شیوه‌ی وقایع‌نگارانه را در زمینه‌ی اکتشافات شیمی، فیزیک و مکانیک در ارتباط با عکاسی، در پیش گرفته بودند. تاریخ عکاسی، (Geschichte der photographie) یوزف ماریا اِدِر نمونه‌ای از این تاریخ‌ها است که در سال 1891 تحت عنوان‌هایی مختلف منتشر شده است. این کتاب چندین بار اصلاح شده و در سال 1945 به زبان انگلیسی منتشر شد. هیچ‌کدام از این تاریخ‌ها به ابعاد زیبایی‌شناختی و اجتماعی رسانه، که هنوز ناشناخته بودند، نپرداخته بودند.»
درباره نویسنده کتاب «تاریخ جهانی عکاسی»
نیومی روزنبلوم نویسنده و مورخ عکاسی است. روزنبلوم تاکنون دو کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» و «تاریخ زنان عکاس» را در زمینۀ عکاسی نوشته است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «تاریخ جهانی عکاسی»
کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» را کریم متقی به فارسی ترجمه کرده است. نشر پرگار کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان به حوزۀ رسانه و عکاسی چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «تاریخ جهانی عکاسی» در گودریدز: 4.2 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم