کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر
متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر شابک: 9786229829295 241 صفحه 315 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 440 متافیزیک جوانی مقاله دیگر والتر بنیامین محسن ملکی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,125,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: ناهید

چاپ دوم

کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر» اثر والتر بنیامین
Selected Writings
کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر» اثر والتر بنیامین حاوی مقالاتی است که به مسائلی انضمامی در ادبیات فارسی پیوند خورده‌اند. کتاب حاضر برای علاقه‌مندان و پژوهشگران فلسفی در حوزۀ ادبیات مناسب است.
درباره کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر»
کتاب با مقدمه‌ای مفصل آغاز می‌شود و دارای سه بخش است. بخش اول تجربه و رد نام دارد و در آن مقالاتی مانند «ادوارد فوکس، مجموعه‌دار و مورخ»، «شخصیت ویرانگر»، «تجربه و فقر»، «پهن کردن بساط کتابخانه‌ام»، «سخنی چند دربارۀ جمع‌آوری کتاب»، «قصه‌گویی و شفا»، «تجربه 1»، «تجربه 2»، «در باب ضرب‌المثل‌ها و حفاری و حافظه» ارائه شده است. عنوان بخش دوم فیگورهای شفایافته است در این بخش «متافیزیک جوانی»، «زندگی دانشجویان»، «زیبای خفته» و «روبرت والزر » بیان شده‌اند. آخرین بخش کتاب با نام کودکی دربرگیرندۀ عناوین «اسباب‌بازی‌ها و بازی»، «اسباب‌بازی‌های قدیمی»، «پداگوژی کمونیستی» و «نگاه کودک به رنگ» است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
ماتریالیسم تاریخی فهم تاریخی را پس‌ِ تاریخ آن چیزی می‌داند که فهمیده شده است و نبض آن در زمان حال احساس می‌شود. این فهم در تفکر فوکس جایگاه خاص خود را دارد، اما نه جایگاهی مسلم و انکارناپذیر. در تفکر او، برداشتی قدیمی و جزمی و ساده‌لوحانه از دریافت اثر هنری شانه‌به‌شانۀ برداشتی نو و انتقادی وجود دارد. برداشت اول را می‌توان این چنین خلاصه کرد: آنچه دریافت ما از یک اثر را تعیین می‌کند لاجرم دریافت معاصران آن اثر از آن بوده است. این دقیقا نظیر حکم رانکه «همان‌گونه که واقعا بوده» است، که همان «تنها و یگانه» موضوع مهم است. البته در کنار این برداشت، فورا با بصیرتی دیالکتیکی مواجه می‌شویم که گسترده‌ترین افق‌ها را در معنای تاریخ دریافت آثار می‌گشاید. فوکس این واقعیت را نقد می‌کند که در تاریخ هنر، پرسش موفقیت یک اثر هنری هنوز ارزیابی و بررسی نشده است. «این غفلت... به کل ملاحظات ما دربارۀ هنر لطمه می‌زند. با این همه، متوجه شده‌ام که افشاء کردن دلایل واقعی موفقیت کم‌وبیش یک هنرمند ـ دلایل پایداری موفقیت او با خلاف آن ـ یکی از مهم‌ترین مسائل هنر است». مهرینگ نیز موضوع را به همین شکل درک می کرد. در افسانۀ لسینگ، درک و دریافت هاینه، گروینوس، استار، دانتزل و سر آخر اریش اشمیت از کار لسینگ به نقطۀ عزیمت تحلیل‌های او بدل می‌شود. و بی‌دلیل نیست که تحقیق جولیان هرش دربارۀ «تکوین شهرت» فقط اندکی بعد منتشر شد، هر چند کار هرش بیشتر به خاطر محتوایش قابل توجه است تا روش‌شناسی‌اش. هرش با همان مشکلی سروکار دارد که فوکس. راه حل آن معیارهایی برای ملاک‌های ماتریالیسم تاریخی فراهم می‌کند. البته این واقعیت توجیهی نیست برای کتمان مشکلی دیگر ـ اینکه چنین راه‌حلی هنوز وجود ندارد.
درباره نویسنده کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر»
والتر بندیکس شونفلیس بنیامین فیلسوف، مترجم، نویسنده و زیبایی شناس مارکسیست آلمانی ـ یهودی بود. او سال 1892 در خانواده‌ای مرفه یهودی در برلین زاده شد. در دانشگاه به تحصیل فلسفه، تاریخ هنر وادبیات پرداخت. موضوع دکترایش مفهوم نقد هنری در رمانتیک آلمان نام داشت. بنیامین در جوانی مدتی به عرفان و فلسفه در دین یهود روی آورد. سال 1972مجموعه آثار او با همکاری و کمک آدونور در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
والتر بنیامین همچنین عضو مکتب فرانکفورت بود. گادامر و هورکهایم به تحلیل‌های بنیامین خرده می‌گرفتند و عقیده داشتند که تحلیل‌ها به حد کافی دیالکتیکی نیستند و همین منتقدان بیش از هر کس دیگری منجر به شهرت او در نهضت ضد مارکسیستی پسامدرنیستی شدند. اما سالها بعد، پس از اینکه آثار بنیامین به طور کامل منتشر شد، به مرور اهمیت و ارزش افکار او نیز مشخص شد. به خصوص از دیدگاه سیاسی ـ الهیاتی. دیدگاهی که افرادی نظیر آگامبن همچنان پروژۀ فکری خود را بدان مسیر هدایت می‌کنند.
والتر بنیامین در حوزۀ فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و نظریۀ اجتماعی فعالیت می‌کرد. بنیامین از منتقدان امپریالیسم غرب بود و با سرمایه‌داری مبارزه می‌کرد. او به نقد ابزارها و نمودهای سرمایه‌داری می‌پرداخت و آنها را در پروسۀ تحولات اجتماع غالبا منفی می‌دانست.
از آثار ترجمه شده به فارسی والتر بنیامین می‌توان به خرده‌شیشه‌های اندیشه: پاریس پایتخت قرن نوزده، نشانه‌ای به رهایی، عروسک و کوتوله: مقالاتی در باب زبان و تاریخ، نقد خشونت در کتاب رخداد: قانون و خشونت، مؤلف به مثابۀ تولیدکننده در کتاب مؤلف به مثابۀ تولیدکننده با دو مقالۀ انتقادی از بوریس بودن و هیتواستیرل و... اشاره کرد.
والتر بنیامین سال 1940 در حالیکه از فاشیسم آلمان فرار می‌کرد در مرز فرانسه ـ اسپانیا دستگیر شد و به نیروی گشتاپوی آلمان تحویل داده شد. او ظاهرا تعدادی قرص مورفین مصرف می‌کند ولی تاکنون مرگ او مرگی مشکوک به نظر می‌رسد. به تازگی هم استفان شوارتز مطرح کرده است که بنیامین توسط پلیس مخفی استالین به قتل رسیده است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر»
کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر» را محسن ملکی به فارسی ترجمه کرده است. انتشارات ناهید کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان راهی بازار کتاب ایران کرده است.
رتبه کتاب «متافیزیک جوانی و چند مقاله دیگر» در گودریدز: 3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down