کتاب | مرجع | مرجع | دانشنامه | دایره المعارف فیلسوفان تاریخ ساز
دایره المعارف فیلسوفان تاریخ ساز شابک: 9786008269847 2300 گرم قطع: رحلی نوع جلد: گالينگور دایره المعارف فیلسوفان تاریخ جمعی از نویسندگان مرجع مرجع دانشنامه

15,750,000 ریال 22,500,000 ریال

ناشر: سایان

چاپ دوم

کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» به‌ویراستاری هوگو ویلکینسون و با پیش‌درآمدی به‌قلم سایمن بلک‌برن
دایره‌المعارفی برای آشنایی با زندگی و افکار فلاسفه، از دوران باستان تا امروز. کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز»، با عنوان اصلی Philosophers: Their Lives and Works، کتابی‌ست که در آن فیلسوفان بزرگ جهان و نیز فلاسفۀ عصر حاضر، به‌صورت مختصر و همراه با نقاشی‌ها و تصاویر رنگی، معرفی شده‌اند.
در کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» کلیدی‌ترین اندیشه‌ها و نظریه‌های فلاسفۀ قدیم و جدید، به‌صورت خلاصه و به زبانی ساده، شرح داده شده و همچنین شرحی کوتاه از زندگی این فلاسفه آمده است.
کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» مناسب کسانی‌ست که تازه می‌خواهند با اندیشه‌های فلسفی آشنا شوند و در مرحلۀ مقدماتی مطالعۀ فلسفه هستند.
در کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» خطوط کلی اندیشه‌های فیلسوفان مشهور کلاسیک و تأثیرگذار به‌طور خلاصه برای مخاطبان مبتدی حوزه فلسفه توضیح داده شده است و تصاویر و نقاشی‌هایی هم از این فیلسوفان و همچنین تصاویری از نوشته‌ها و آثارشان در کنار معرفی آن‌ها آمده است.
کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» می‌تواند نقطۀ شروعی باشد برای غوطه‌ور شدن در دنیای فلسفه و فلسفه‌ورزی. این کتاب پرسش‌های ابتدایی ما را درباره دیدگاه فیلسوفان مختلف جواب می‌دهد و ضمن معرفی فلاسفۀ قدیمی و مشهور، فیلسوفان عصر حاضر را نیز به خوانندگان معرفی می‌کند.
سرویراستار کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» هوگو ویلکینسون است. این کتاب با پیش‌درآمدی به‌قلم سایمن بلک‌بِرن، فیلسوف انگلیسی، همراه است.
متن اصلی کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز»
کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» فلاسفه‌ای از اقصی‌ نقاط عالَم و از دوران‌های مختلف را در بر می‌گیرد. در این کتاب هم فلاسفۀ بزرگ شرق به مخاطبان مبتدیِ علاقمند به آشنایی با فلسفه معرفی شده‌اند و هم فلاسفۀ مهم و تأثیرگذار غرب.
کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» زبانی ساده دارد و در آن به معرفی اصلی‌ترین وجوه اندیشۀ فیلسوفان گوناگون تاریخ فلسفه پرداخته شده و شرحی هم از زندگی این فیلسوفان آمده است و در معرفی بعضی فیلسوفانِ بسیار قدیمی هم، که اطلاعات مستندِ کمی از زندگی‌شان وجود دارد، افسانه‌های رایج درباره‌شان نقل شده است.
فصل‌بندی کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» براساس دوره‌هایی است که هر گروه از این فلاسفه به‌لحاظ تاریخی به آن تعلق دارند. بر همین اساس، کتاب به شش فصل تقسیم شده که عبارتند از: «دوران باستان»، «قرون وسطا»، «اوایل دوران مدرن»، «دوران مدرن»، «قرن بیستم» و «دنیای امروز».
لائودزو، کنفوسیوس، سیذارتا گوتاما، سقراط، دیوژن، افلاطون، ارسطو، منسیوس، اپیکور، ناگارجونا، هیپاتیا، ابن سینا، ابن رشد، موسی بن میمون، توماس آکویناس، دسیدریوس اراسموس، نیکولو ماکیاولی، میشل دو مونتنی، فرانسیس بیکن، توماس هابز، رنه دکارت، بلز پاسکال، باروخ اسپینوزا، ولتر، دیوید هیوم، ژان ژاک روسو، آدام اسمیت، امانوئل کانت، ادموند برک، جرمی بنتام، یوهان ولفگانگ فون گوته، فردریش شیلر، گئورگ هگل، آرتور شوپنهاور، رالف والدو امرسون، لودویگ فویرباخ، سورن کی‌یرکگور، کارل مارکس، ویلیام جیمز، فردریش نیچه، آنری برگسون، برتراند راسل، لودویگ ویتگنشتاین، مارتین هایدگر، هربرت مارکوزه، کارل پوپر، ژان پل سارتر، هانا آرنت، رولان بارت، آیریس مرداک، توماس کوهن، ژان فرانسوا لیوتار، فرانتس فانون، میشل فوکو، نوام چامسکی، ژان بودریار، سوزان سانتاگ، ژولیا کریستوا و مارتا نوسباوم از جمله فیلسوفانی هستند که در کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» به زندگی و آثار و افکارشان پرداخته شده است.
در کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» با مفاهیم کلیدی اندیشه‌های فیلسوفانی از قدیمی‌ترین اعصار تا عصر جدید آشنا می‌شویم.
در بخشی از پیش‌درآمد سایمن بلک‌بِرن بر کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز»، درباره این کتاب و آنچه می‌توان از آن آموخت و درباب فلسفه و فلسفه‌ورزی، آمده است: «آگاهی ما وادارمان می‌کند تا بیندیشیم و استدلال کنیم، راهبردهای آزمون و خطا را به کار بگیریم، استنتاج کنیم، فرضیه بسازیم و این‌گونه صادق را از کاذب جدا کنیم. این فرایندها به ما می‌گویند چه هستیم و در کجای جهان قرار داریم. به همین دلیل لازم است که عملکرد، دامنه و محدودیت‌های این فرایندها را درک کنیم. ما همچنین باید راه‌هایی برای زندگی در جهان – آن‌گونه که آن را می‌فهمیم – پیدا کنیم. ما انتخاب و عمل می‌کنیم، گزینه‌ها را می‌کاویم و اهداف و اولویت‌های خود را بررسی می‌کنیم. برخی از فیلسوفان بیشتر بر دسته‌ی اول مسائل یعنی موضوعات نظری متمرکز شده‌اند. مابقی، یعنی فیلسوفان سیاست و اخلاق، بیشتر در مورد دسته‌ی دوم مسائل یعنی مشکلات عملی زندگی اندیشیده‌اند. فیلسوفان بزرگی که زندگی و آثارشان در این کتاب آمده، به این صورت به ما کمک می‌کنند تا درکی از خودمان و جهان اطرافمان به دست آوریم و دانش لازم را برای به‌کارگیری این درک، کسب کنیم.
همان‌طور که در کتاب می‌بینیم، اولین مجاهدت‌های فلسفی، در مکان‌هایی بسیار دور اما در زمان‌هایی نسبتاً نزدیک شکوفا شده‌اند. حدود 2500 سال پیش مستقلاً در چین، هند و یونان باستان (و شاید در نقاط دیگری که آثارش به جا نمانده)، متونی نوشته شدند که دغدغه‌ی تأمل، پرسشگری و خودشناسی داشتند. البته قدمت فکر و شعور و صدالبته ادبیات و مذاهب و قوانین رفتاری بسیار بیش از این است. اما گویی ناگهان انسان‌های سراسر جهان به طور همزمان به بازبینی و پرسش از انگاره‌هایشان برای زندگی فراخوانده شدند و تلاش کردند تا به این فراخوان پاسخ دهند. طبیعتاً کنفوسیوس، بودا و افلاطون به روش‌های مختلفی به این فراخوان پاسخ دادند و در پاسخشان بر چیزهای متفاوتی تأکید کردند. با این حال، هنگامی که این خودآگاهی جوانه زد، تاریخ طولانی تأملِ فلسفی به طور جدی آغاز شد.»
کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» با ترجمۀ مریم انصاری و یاسر مالی در نشر سایان منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز» در گودریدز: 3.60 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down