کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | مجموعه تاریخ جهان 85: انگلستان عصر الیزابت
مجموعه تاریخ جهان 85: انگلستان  عصر الیزابت شابک: 9786220404354 136 صفحه 430 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 مجموعه تاریخ جهان انگلستان الیزابت ویلیام دبلیو. لیس پریسا صیادی علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

552,500 ریال 650,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

کتاب «انگلستان عصر الیزابت» نوشتۀ ویلیام دبلیو. لیس
گشت‌وگذار در دورانی که از آن به‌عنوان عصر طلایی تاریخ انگلستان یاد می‌شود. کتاب «انگلستان عصر الیزابت»، با عنوان اصلی Elizabethan England، روایتی است موجز و در عین حال جامع و چندوجهی از تاریخ انگلستان دوران پادشاهی ملکه الیزابت اول.
ویلیام دبلیو. لیس در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» ما را با خود به انگلستان نیمۀ دوم قرن شانزدهم میلادی، یعنی دوران سلطنت الیزابت اول، می‌برد و با ایجازی توأم با جزئی‌نگری، شرایط و ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی آن دوران را شرح می‌دهد و معرفی می‌کند و دستاوردهای مهم انگلستان عصر الیزابت و نیز مشکلات و مسائل و کاستی‌های آن عصر را برمی‌شمارد.
کتاب «انگلستان عصر الیزابت» کتابی مناسب نوجوانان و نیز همۀ کسانی است که می‌خواهند آشنایی اولیه و مقدماتی با تاریخ انگلستان دورۀ سلطنت ملکه الیزابت اول پیدا کنند.
متن اصلی کتاب «انگلستان عصر الیزابت» اولین بار در سال 1995 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «انگلستان عصر الیزابت»
ویلیام دبلیو. لیس در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» با نگاهی جامع به روایت تاریخ انگلستان دوران سلطنت ملکه الیزابت اول می‌پردازد.
کتاب «انگلستان عصر الیزابت» دربارۀ دورانی از تاریخ انگلستان است که مردم، از پسِ دورۀ تاریک و پرتلاطمِ جنگ‌های خارجی‌ای که ثروت انگلستان را تحلیل بردند و نیز جنگ‌های مذهبی داخلی، وارد دورانی از ثبات و شکوفایی شدند که اقتداری را برای انگلستان رقم زد و قلمرو این کشور را گسترش داد. این دوران، همان دوران سلطنت الیزابت اول است که در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» به آن پرداخته شده است.
البته در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» می‌بینیم که در این دوران، در عین رفاه و رضایت نسبی و شکوفایی فرهنگ و محبوبیتی که ملکه داشته، همه‌چیز یکسره گل‌وبلبل نبوده و این دوره از تاریخ انگلستان مشکلات خاص خودش را هم داشته است اما در مجموع، دستاوردهای مهمی در این دوره رقم خورده که در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» با آن‌ها آشنا می‌شویم.
ویلیام دبلیو. لیس در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» با جزئی‌نگری به ترسیم آداب ‌و رسوم و سبک زندگی مردم در انگلستان دورۀ سلطنت الیزابت اول و اوضاع اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی آن دوران می‌پردازد.
در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» از وضعیت علوم پزشکی و نجوم و میزان آمیختگی پزشکی با خرافات و همچنین از تحولاتی که در انگلستان دورۀ الیزابت اول در عرصه‌های پزشکی و نجوم پدید آمد سخن می‌رود و نیز از اوضاع تئاتر و ادبیات و شکوفایی تئاتر در آن دوره. در این کتاب همچنین به باورها و تفریحات رایج در دورۀ الیزابت اول، وضعیت شهرها، میزان امنیت اجتماعی در آن دوره، شیوع طاعون و دیگر مشخصه‌های انگلستان عصر الیزابت پرداخته می‌شود و همچنین شخصیت ملکه الیزابت اول و علایق و سلایق و شیوۀ مملکت‌داری‌اش معرفی می‌شود.
در مجموع می‌توان گفت که در کتاب «انگلستان عصر الیزابت» تاریخ انگلستانِ نیمۀ دوم قرن شانزدهم با نگاهی همه‌جانبه و از چشم‌اندازهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و عوامل و افکار شکل‌دهنده به این دورۀ مهم تاریخ انگلستان شرح داده می‌شود و تصویری از تحولات مهم عصر الیزابت و نیز مشکلات و مسائل این عصر به خوانندگان ارائه می‌شود.
کتاب «انگلستان عصر الیزابت» از فهرستی از رویدادهای مهم عصر ملکه الیزابت، پیشگفتاری با عنوان «روزهای طلایی»، هفت فصل و مؤخره‌ای با عنوان «میراث زنده» تشکیل شده است.
فصل‌های ‌هفت‌گانۀ کتاب «انگلستان عصر الیزابت» عبارتند از: «فرمانروایی گلوریانا»، «ملکه و کندویش»، «لندن و دیگر شهرها»، «مذهب در دوران الیزابت»، «بازی و تفریح در دوران الیزابت»، «علم، پزشکی، و خرافات» و «پیش به سوی دنیای نو».
در بخشی از کتاب «انگلستان عصر الیزابت» می‌خوانید: «عصر الیزابت نه‌فقط الهام‌بخش انگلیسی‌ها بلکه مردم سراسر جهان بود – آمریکایی‌ها، هندی‌ها، آفریقایی‌ها، کانادایی‌ها، جامائیکایی‌ها و مصری‌ها – مردم هر جایی که زمانی بخشی از امپراتوری بریتانیا بودند. بسیاری از مستعمرات بریتانیا، از جمله ایالات متحدۀ آمریکا، راه خودشان را جدا کردند و به استقلال دست یافتند. با این حال هنوز هم آن‌ها بخش اعظم فرهنگشان را مدیون انگلستان عصر الیزابت‌اند. همان‌طور که میوریئل سنت کلئر برن می‌نویسد، آن دوره "یکی از دوره‌های نادری بود که گذشته و آینده‌اش رنگ تخیل دارد، و هر دو زمان حال را شکوه می‌بخشند".

دربارۀ ویلیام دبیلو. لیس، نویسندۀ کتاب «انگلستان عصر الیزابت»
ویلیام دبلیو. لیس (William W. Lace) نویسندۀ آثاری غیرداستانی با موضوعات متنوع برای جوانان است. لیس دارای لیسانس از دانشگاه مسیحی تگزاس، فوق لیسانس از دانشگاه ایالتی تگزاس شرق و دکترا از دانشگاه تگزاس شمالی است. او مدتی مدیر سرویس خبری دانشگاه تگزاس در آرلینگتون و نویسندۀ ورزشی و ستون‌نویس روزنامۀ Fort Worth Star-Telegram بوده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «انگلستان عصر الیزابت»
کتاب «انگلستان عصر الیزابت» با ترجمۀ پریسا صیادی در انتشارات ققنوس منتشر شده است. پریسا صیادی، متولد 1358، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «پادشاهی بریتانیا»، «ظهور داعش»، «مرگ سیاه» و «دنیای شگفت‌انگیز فلسفه: شناخت فیلسوفان و ایده‌هایشان» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «انگلستان عصر الیزابت» در گودریدز: 3.75 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم