کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | فرمان قتل
فرمان قتل شابک: 9786002538055 400 صفحه 400 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 فرمان ایمی نایت زینب کاظم خواه علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

1,725,000 ریال 2,300,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «فرمان قتل» نوشتۀ ایمی نایت
گزارشی از چندوچون قتل‌های سیاسی و حذف مخالفان حکومت در روسیۀ امروز. کتاب «فرمان قتل: قتل‌های سیاسی در روسیۀ امروز»، با عنوان اصلی Orders To Kill: The Putin Regime and Political Murder، ما را به خود به پشت صحنۀ پر از جرم و جنایت سیاست در روسیۀ امروز می‌برد و پرده از راز قتل‌هایی برمی‌دارد که به‌اعتقاد ایمی نایت، قتل‌هایی طراحی‌شده از جانب حکومت پوتین بوده‌اند.
ایمی نایت در کتاب افشاگرانۀ «فرمان قتل» راهی به هزارتوی کرملین امروز می‌گشاید تا نشان دهد ولادیمیر پوتین چگونه، آن‌گونه که نایت براساس شواهدی که دارد اثبات می‌کند، به‌کمک دستگاه پلیسی و امنیتی‌اش به حذف مخالفان خود می‌پردازد.
کتاب «فرمان قتل» کتابی است دربارۀ چگونگی بخشی از سازوکار سرکوب در روسیه و شیوۀ کار سرویس‌های امنیتی در این کشور، در برخورد با مخالفان حکومت.
ایمی نایت در کتاب «فرمان قتل» روایتی از شیوه‌هایی از حذف و سرکوب و وحشت‌آفرینیِ یک حکومت استبدادی مدرن در دنیای امروز به دست می‌دهد و گره از رازها و معماهای جنایت‌هایی واقعی در دنیای سیاست را می‌گشاید؛ جنایت‌هایی که نایت معتقد است، براساس شواهد و قرائن، دولت پوتین و سرویس‌های امنیتی‌اش عامل آن‌ها بوده‌اند.
نایت در کتاب «فرمان قتل» از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و سیاستمداران دموکراسی‌خواهِ منتقد و مخالف پوتین، که معتقد است به فرمان کرملین و با توطئۀ دستگاه امنیتی پوتین به قتل رسیده‌اند، و نیز از قتل‌های دیگری که آن‌ها را مرتبط با کرملین می‌داند می‌نویسد و دلایلی در اثبات اینکه پوتین و دستگاه امنیتی‌اش در این قتل‌ها دست داشته‌اند ارائه می‌دهد.
نایت همچنین در کتاب «فرمان قتل»، امریکا و متحدان اروپایی‌اش را بابت سکوت در قبال قتل‌های سیاسی در روسیۀ دوران پوتین و نادیده گرفتن این قتل‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهد.
کتاب «فرمان قتل» همچنین نوعی ادای دین به کسانی است که در روسیۀ امروز جانشان را بر سر دموکراسی گذاشته‌اند.
متن اصلی کتاب «فرمان قتل» اولین بار در سال 2017 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «فرمان قتل»
ایمی نایت در کتاب «فرمان قتل» ابتدا و پس از پیشگفتاری در توضیح آنچه در این کتاب به آن پرداخته است، تاریخچه‌ای از همدستی جنایت و سیاست در روسیه به دست می‌دهد و ردّ جنایت‌های سیاسی در این کشور را تا گذشتۀ دورِ تاریخ روسیه پی می‌گیرد. نایت در این بخش از کتاب «فرمان قتل» گزارشی از قتل‌های سیاسی در روسیۀ تزاری و روسیۀ شوروی ارائه می‌دهد و بعد به روسیۀ بعد از کمونیسم می‌رسد.
بعد از تاریخچۀ قتل‌ِ سیاسی در روسیه و بررسی پیشینه و ریشۀ رابطۀ جنایت و سیاست در این کشور، گزارشی از سیستم و چگونگی حکومت در روسیۀ دوران پوتین ارائه می‌شود و سخن از قتل‌های سیاسی دوران پوتین به میان می‌آید.
نایت در فصل‌های بعدی کتاب «فرمان قتل» به موارد مختلف قتل سیاسی در روسیۀ تحت حاکمیت ولادیمیر پوتین می‌پردازد و در پایان از سیاستی که به‌عقیدۀ او امریکا و اروپا باید در قبال روسیه اتخاذ کنند سخن می‌گوید.
کتاب «فرمان قتل» از پیشگفتار، سیزده فصل و یک مؤخره تشکیل شده است. فصل‌های سیزده‌گانۀ کتاب «فرمان قتل» عبارتند از: «پنهان کردن خشونت، سنّتی کرملینی»، «نظام چگونه کار می‌کند: پوتین و سرویس‌های امنیتی‌اش»، «گالینا استاروویتوا: اولین قربانی پوتین؟»، «وحشت در روسیه: سپتامبر 1999»، «ساکت کردن منتقدان»، «قتل به سبک مافیا در مسکو؛ کوزلُف و پولیتکوفسکایا»، «ماجرای لیتویننکو»، «مسمومیت»، «ادامۀ ترکتازی علیه چالشگران کرملین»، «بوریس برزوفسکی: خودکشی یا قتل؟»، «بمب‌گذاری‌های ماراتن بوستون: ردپای روسیه»، «دموکراتی دیگر قربانی می‌شود: قتل نمتسف و پیامدهایش» و «قدیروف، پوتین و قدرت در کرملین».
در بخشی از کتاب «فرمان قتل» می‌خوانید: «روسیۀ تحت رهبری پوتین به اشکال مختلفی توصیف شده است: "دموکراسی مدیریت‌شده" (اوایل دوران تصدی پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور)، یک "دولت اقتدارگرا" (بعدتر) و این اواخر "[رژیمی] دزدسالار". اما دقیق‌ترین اصطلاح برای روسیۀ امروز، "حکومت پلیسی" است. برایان تیلور، دانشمند علوم سیاسی امریکایی، در کتابش، ساختار سیاسی در روسیۀ پوتین، اشاره می‌کند: "اصطلاح حکومت پلیسی تشدید می‌شود، چون به گفتۀ ماکس وبر جامعه‌شناس، قدرت حکومت اساساً به توانایی سرکوب کردن بستگی دارد. رفتار سازمان‌های سرکوبگرش، مانند ارتش، پلیس و پلیس مخفی بیشتر دربارۀ خصیصۀ یک حکومت به ما می‌گوید..." روسیه توسط مقامات امنیتی و پلیس اداره می‌شود که فراتر از قانون هستند و تنها به شخص رئیس‌جمهور پوتین که خود پلیس مخفی سابق بوده، گزارش می‌دهند (ارتش روسیه به صورت سنتی تمایل به دور ماندن از سیاست دارد). بیشتر این مقامات به ‌دلیل داشتن صلاحیت‌های قابل قبول مانند آموزش و تجربه به مقامشان نرسیدند بلکه این کامیابی، نشئت‌گرفته از ارتباطات خانوادگی و شخصی‌شان است – درواقع نسخۀ پوتین از آنچه در روزگار اتحاد جماهیر شوروی شبکۀ پارتی‌بازی نامیده می‌شد. همان‌طور که ماشا لیپمن روزنامه‌نگار در سال 2002 بیان کرد، پوتین "ساختارهای دولتش را با یک خروار آدم‌های میان‌مایه، افرادی بدون هیچ دستاورد و دیدگاهی نسبت به وظیفه‌ای که ناگهان به آن‌ها واگذار شده بود پر کرد. تنها مزیت آن‌ها وفاداری بود و اینکه اهل زادگاه پوتین یعنی سنت پترزبورگ بودند."»

دربارۀ ایمی نایت، نویسندۀ کتاب «فرمان قتل»
ایمی دبلیو. نایت (Amy W. Knight)، متولد 1946، مورخ امریکایی است. پژوهش‌های تاریخی نایت بر روسیه و اتحاد جماهیر شوروی متمرکز است و «نیویورک تایمز» او را برجسته‌ترین محقق غرب دربارۀ کا.گ.ب توصیف کرده است.
ایمی نایت دارای دکترای سیاست روسیه از دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی لندن است و تدریس در دانشگاه‌های جانز هاپکینز، جورج واشنگتن و کارلتون و نیز همکاریِ سالیان با کتابخانۀ کنگرۀ ملی، به‌عنوان متخصص در موضوعات مربوط به روسیه و شوروی، را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از آثار ایمی نایت می‌توان به کتاب‌های «بِریا: دستیار اول استالین»، «کا.گ.ب: پلیس و سیاست در اتحاد جماهیر شوروی» و «جاسوسانِ بی‌شنل: جانشینان کا.گ.ب» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «فرمان قتل»
کتاب «فرمان قتل: قتل‌های سیاسی در روسیۀ امروز» با ترجمۀ زینب کاظم‌خواه در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. زینب کاظم‌خواه، متولد 1357، مترجم و روزنامه‌نگار ایرانی است. او تاکنون کتابهای مختلفی را در زمینۀ سیاست و تاریخ ترجمه و منتشر کرده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «مصائب آشپزی برای دیکتاتورها»، «دیکتاتورزاده‌ها: دیکتاتورها چه‌جور فرزندانی پرورش می‌دهند؟»، «حَسرت نمی‌خوریم: زندگی در کره شمالی»، «هزاران فرسنگ تا آزادی: فرار من از کره شمالی» و «سایۀ دیکتاتور: زندگی تحت حکومت آگوستو پینوشه» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «فرمان قتل» در گودریدز: 3.68 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down