کتاب | علوم انسانی | ادبیات | داستان کوتاه خارجی | خانواده ایدئال
خانواده ایدئال شابک: 9789642093458 224 صفحه 230 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 خانواده ایدئال کاترین منسفیلد نرگس انتخابی علوم انسانی ادبیات داستان کوتاه خارجی

770,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ یکم

کتاب «خانواده‌ی ایدئال» اثر کاترین منسفیلد
منتخبی از قصه‌های یکی از استادان داستان کوتاه جهان. کتاب «خانواده‌ی ایدئال» مجموعۀ شانزده قصۀ کوتاه از کاترین منسفیلد است.
کتاب «خانواده‌ی ایدئال» شامل قصه‌هایی مملو از حس و حساسیت و ظرافت و جاهایی آمیخته با طنزی رندانه و زیرکانه است. کاترین منسفیلد در قصه‌های کتاب «خانواده‌ی ایدئال» با نگاهی ظریف و جزئی‌نگر و حساسیتی مثال‌زدنی به زندگی روزمره و روابط انسانی می‌نگرد و درون شخصیت‌های داستانی‌اش را می‌کاود و پیچیدگی‌های درون آدم‌ها را با چیره‌دستی ترسیم می‌کند.
در کتاب «خانواده‌ی ایدئال» با نویسنده‌ای مواجهیم که به امور روزمره و به‌ظاهر، پیش‌اافتادۀ زندگی از منظری متفاوت نگاه می‌کند و وجه غریب و غیرعادی این امور را پیش چشم ما می‌آورد.

مروری بر کتاب «خانواده‌ی ایدئال»
کاترین منسفیلد در قصه‌های کتاب «خانواده‌ی ایدئال»، با باریک شدن در دقایق زندگی روزمره، غبار عادت را از روی هرآنچه بی‌تفاوت از کنارش می‌گذریم کنار می‌زند.
کتاب «خانواده‌ی ایدئال» از قصه‌هایی تشکیل شده که گویی بر آن‌اند که ما را به درنگ در لحظات و موقعیت‌ها و رفتارها و احساساتی فرابخوانند که چه‌بسا به آن‌ها توجهی نکرده باشیم چون از فرط تکرار برایمان عادی شده‌اند و یا از بس در هر کاری شتاب به خرج داده‌ایم فرصت نکرده‌ایم که در این امور باریک شویم و به آن‌ها فکر کنیم و آن‌ها را مورد واکاوی قرار دهیم. منسفیلد اما در کتاب «خانواده‌ی ایدئال» موقعیت‌ها و شخصیت‌هایی داستانی پدید می‌آورد که از خلال آن‌ها می‌توانیم زندگی را جور دیگری ببینیم.
کتاب «خانواده‌ی ایدئال» تیرگی و ملال زندگی و سرخوردگی‌ها و غم‌ها و تشویش‌ها و آرزوها و تنهایی‌ها و نگرانی‌های انسان‌ها و روابط آن‌ها با یکدیگر را به نمایش می‌گذارد.
کاترین منسفیلد نویسنده‌ای حساس به جزئیات است؛ چه جزئیات مربوط به محیط و فضا و چه جزئیات مربوط به احساسات درونی آدم‌ها و آنچه از ذهن‌شان می‌گذرد. او درون آدم‌ها و احساسات آن‌ها را در متن محیط و مکانی که در آن قرار دارند به تصویر می‌کشد.
شانزده قصه‌ای که در کتاب «خانواده‌ی ایدئال» می‌خوانید عبارتند از: «اندر آداب غذاخوری آلمانی»، «زن در فروشگاه»، «اُل آندِروود»، «چیزی بچگانه ولی خیلی طبیعی»، «معلم‌سرخانه‌ی کوچولو»، «سعادت»، «من فرانسه بلد نیستم»، «سینما»، «کشف و شهود»، «غریبه»، «خانواده‌ی ایدئال»، «اولین مجلس رقص»، «آقای کبوتر و خانم کبوتر»، «ازدواج به سبک روز»، «راهبه‌شدن» و «چه پیرزن نازی».
آنچه می‌خوانید بخشی از قصۀ کوتاه «زن در فروشگاه» از کتاب «خانواده‌ی ایدئال» است: «اتاق بزرگی بود که دیوارهایش پوشیده بود از ورق‌های کهنه‌ی مجله‌های انگلیسی. آخرین شماره انگار جشن سالگرد ملکه ویکتوریا بود. یک میز بود با تخته‌ی اتوکشی و لگن رختشویی، چند تا گیره‌ی چوبی شکسته، یک کاناپه‌ی سیاه از موی اسب و چند تا صندلی حصیری شکسته که هلشان داده بودند طرف دیوار. سربخاری بالای اجاق با کاغذ صورتی پوشیده و با علف و سرخس خشک تزئین شده بود و دست‌آخر هم یک عکس رنگی ریچارد سِدِن بالای آن به چشم می‌خورد. اتاق چهار در داشت: یکی از درها، با درنظرگرفتن بویی که از آن می‌آمد، می‌رفت توی "فروشگاه"، یکی دیگر توی "حیاط پشتی" و از سومی اتاق‌خواب را دیدم. مگس‌ها روی سقف وزوز می‌کردند و به پرده‌ی پنجره‌ها کاغذ آغشته به ملاس چغندر و دسته‌های شبدر خشک سنجاق شده بود. من توی اتاق تنها بودم. زن رفته بود توی فروشگاه که روغن بیاورد. صدای پایش را می‌شنیدم که می‌کوبید زمین و راه می‌رفت و زیرلب می‌غرید: "داشتم‌ها، شیشه‌شو کجا گذاشتم...؟ پشت خیارشورهاس... نه، این‌جا نیس." روی میز جایی باز کردم و نشستم. پاهایم را تاب می‌دادم. از چراگاه صدای جو را می‌شنیدم که داشت آواز می‌خواند و صدای چکش هین می‌آمد که داشت تیرک چادرها را می‌کوبید. غروب بود. در نیوزیلندِ ما هوا گرگ و میش نمی‌شود، فقط نیم ‌ساعت شگفت‌انگیز کافی است تا همه‌چیز عجیب و غریب شود. ترسناک است، انگار روح وحشی این سرزمین راه می‌افتاد و هرچه سر راهش بود مسخره می‌کرد.»

دربارۀ کاترین منسفیلد، نویسندۀ کتاب «خانواده‌ی ایدئال»
کاتلین منسفیلد موری (Kathleen Mansfield Murry)، متخلص به کاترین منسفیلد (Katherine Mansfield)، متولد 1888 و درگذشته به سال 1923، داستان‌نویس، شاعر، جستارنویس و روزنامه‌نگار نیوزیلندی است. از منسفیلد به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین نویسندگان مدرن یاد می‌شود. او یکی از سرآمدان داستان کوتاه در نیمۀ اول قرن بیستم است.
منسفیلد در دورانی، به‌عنوان نویسنده‌ای متعلق به سنت ادبیات انگلیسی، به نوشتن قصۀ کوتاه پرداخت و به این عنوان مشهور شد و توفیق یافت که، چنانکه در مقدمۀ نرگس انتخابی بر ترجمۀ فارسی قصه‌های کتاب «خانواده‌ی ایدئال» اشاره شده، دیگر نویسندگان هم‌دورۀ او که به همین سنت تعلق داشتند، مثل جیمز جویس و ویرجینیا وولف و دی. ایچ. لارنس، با رمان‌نویسی به شهرت رسیدند و بنابراین منسفیلد تنها نویسنده‌ در سنت ادبیات انگلیسی نیمۀ اول قرن بیستم بود که بر نوشتن قصۀ کوتاه متمرکز شد.
کاترین منسفیلد نویسنده‌ای با زیستی نامتعارف، عمری کوتاه و زندگی ادبی‌ای پربار بود. او در ژانویۀ سال 1923، در فرانسه و در سن سی‌وچهار‌سالگی، بر اثر بیماری سل ریوی درگذشت.
زندگی و آثار منسفیلد دستمایۀ انواع اقتباس‌ها قرار گرفته‌ که از جملۀ آن‌ها می‌توان به یک مینی‌سریال تلویزیونی براساس زندگی و آثار او با عنوان «تصویری از کاترین منسفیلد»، به‌بازیگری ونسا ردگریو و تولید شده در بی‌بی‌سی، اشاره کرد.
مجموعه داستان «گاردن‌پارتی» از جمله آثار کاترین منسفیلد است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «خانواده‌ی ایدئال»
کتاب «خانواده‌ی ایدئال» با ترجمۀ نرگس انتخابی و مقدمه‌ای از مترجم در معرفی کاترین منسفیلد و آثار او، در نشر ماهی منتشر شده است.
نرگس انتخابی، متولد 1339 در تهران، مترجم، فرهنگ‌نویس، مؤلف و ویراستار ایرانی است. انتخابی دارای لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس زبان آلمانی از دانشگاه هامبورگ آلمان است و در دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی زبان‌های انگلیسی و آلمانی درس می‌دهد.
از ترجمه‌های نرگس انتخابی می‌توان به کتاب‌های «گاردن‌پارتی»، «بر فراز صخره‌ها» و «یک فنجان چای» اشاره کرد.
انتخابی همچنین یکی از نویسندگان «فرهنگ معاصر هزاره» است. این فرهنگ انگلیسی – فارسی در دورۀ بیستم جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کتاب سال برگزیده شد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده