کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | اندیشه اورول
اندیشه اورول شابک: 9786227004366 288 صفحه 360 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 اندیشه اورول جان رادن هرمز همایون پور علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,691,500 ریال 1,990,000 ریال

ناشر: فرهنگ جاوید

چاپ دوم

کتاب «اندیشۀ اورول» نوشتۀ جان رادن
سیری در زندگی و افکار و آثار یکی از مشهورترین، محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم. کتاب «اندیشۀ اورول: زندگی و نامه‌ها، اسطوره و میراث»، با عنوان اصلی Becoming George Orwell: Life and Letters, Legend and Legacy، کتابی جذاب و خواندنی در شناخت جورج اورول و آثارش و دامنۀ وسیع تأثیر اوست.
جورج اورول با دو اثر معروفش، «مزرعۀ حیوانات» و «1984»، شهرۀ خاص و عام است و این شهرت را بیش از هر چیز مدیون تمثیل‌های سیاسی‌ای است که در این دو اثر برای نظام‌های توتالیتر و اقتدارگرا آفریده است. این تمثیل‌ها و نیز عبارات و اصطلاحاتی که اورول در این دو کتاب خود، در کنایه به نظام‌های توتالیتر و ایدئولوژیک با سیستم‌های پلیسی مخوف و سرکوبگر، باب کرد، سال‌ها سال است که به فولکلور سیاسی مردم سراسر جهان راه یافته‌اند.
جان رادن در کتاب «اندیشۀ اورول»، ضمن شرح زندگی جورج اورول و معرفی و بررسی آثار او، از راز محبوبیت اورول سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که اورول همچنان در خاطر مردم جهان مانده است و حافظۀ جمعی مردم، به‌مناسبت‌های گوناگون، او را احضار می‌کند.
اگر از طرفداران جورج اورل هستید، کتاب «اندیشۀ اورول» مکمل خوبی برای شناخت این نویسنده و درک بهتر آثار او، به‌ویژه دو کتاب معروفش، است و اگر هم هنوز از اورول چیزی نخوانده‌اید، این کتاب می‌تواند باب خوبی برای آشنایی شما با این نویسنده باشد و چه‌بسا به خواندن آثار او ترغیب‌تان کند.
متن اصلی کتاب «اندیشۀ اورول» اولین بار در سال 2020 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «اندیشۀ اورول»
جان رادن کتاب «اندیشۀ اورول» را با بحثی در این باب آغاز می‌کند که در سال 2017، با انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا، کتاب «1984» جورج اورول در صدر فهرست پرفروش‌های آمازون قرار گرفت و بار دیگر مورد توجه واقع شد. رادن از این رهگذر و با وام‌گیری از کتاب «1984» به نقد سیاست‌های دونالد ترامپ می‌پردازد و نشان می‌دهد که چه ربطی بین نشستن ترامپ بر مسند ریاست جمهوری و پرفروش شدن کتاب «1984» در همان زمان وجود دارد و چرا اورول هنوز هم موضوعیت خود را حفظ کرده است. بعد از این بخش، که پیشگفتار کتاب «اندیشۀ اورول» است و رادن در پایان آن متلکی هم به باراک اوباما و بیل کلینتون می‌اندازد، وارد مقدمۀ کتاب می‌شویم و در این مقدمه، رادن از منطق و ساختار کتاب «اندیشۀ اورول» و آنچه در این کتاب به آن پرداخته است، سخن می‌گوید.
کتاب «اندیشۀ اورول» به دو وجهِ جورج اورول می‌پردازد: یکی جورج اورول واقعی و دیگری جورج اورول نویسنده. جان رادن در کتاب «اندیشۀ اورول» هم خودِ اورول را بیرون از آثارش و در زندگی واقعی‌اش به ما معرفی می‌کند و می‌شناساند و هم به معرفی جورج اورولی می‌پردازد که در آثارش به حیات خود ادامه داده و شمایلی اسطوره‌ای یافته است.
کتاب «اندیشۀ اورول» از پیشگفتاری با عنوان «دانلد و وینستن در وزارت واقعیت‌های بدیل»، مقدمه‌ای با عنوان «اورول، "اورولِ" من» و یازده فصل که در دو بخش با عنوان‌های «زندگی و نامه‌ها» و «افسانه و میراث» تنظیم شده‌اند، تشکیل شده است.
فصل‌های یازده‌گانۀ کتاب «اندیشۀ اورول» عبارتند از: «حیاتی دُن کیشوت‌وار، غیرقدیسی، و سرسختانه»، «تبادل نظر با مُشت‌پرانی؛ دوره‌های مباحثۀ دو ایتن قدیمی و اهل جدل مودّت‌آمیز»، «توفیق ادبی، یا وقتی بلر به اورول تبدیل شد»، «شاهکارهای دوقلوی اورول، مزرعۀ حیوانات و هزار و نهصد و هشتاد‌وچهار»، «یک نسخۀ "ناکجاآبادی" از یک دُژم‌شهر کلاسیک»، «تاجدار نثر انگلستان»، «ارتباط فرانسوی، بخش 1: ژان مالاکه، یک "اورول فرانسوی"؟»، «ارتباط فرانسوی، بخش 2: کامو و اورول، شورشی‌ها با یک هدف»، «چگونه و چرا اورول به "یک نویسندۀ مشهور" تبدیل شد: سوار شدن بر امواج زمانه»، «"مستثنی‌انگاری کاتولیک": چرا امریکای کاتولیک "سنت جورج" را تقدیس کرد» و «جنگ "اورولی": از سرد تا سایبری».

دربارۀ جان رادن، نویسندۀ کتاب «اندیشۀ اورول»
جان رادن (John Rodden) مؤلف و پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. او تدریس در دانشگاه‌ ویرجینیا و دانشگاه تگزاس در آستین را در کارنامۀ کاری خود دارد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «اندیشۀ اورول»
کتاب «اندیشۀ اورول: زندگی و نامه‌ها، اسطوره و میراث» با ترجمه و مقدمۀ هرمز همایون‌پور در انتشارات فرهنگ جاوید منتشر شده است.
هرمز همایون‌پور، متولد 1318 در شیراز، مترجم، ناشر، ویراستار و روزنامه‌نگار ایرانی است. او برادر زنده‌یاد پرویز همایون‌پور، پژوهشگر ایرانی و مترجم آثار میلان کوندرا، است.
همایون‌پور دارای لیسانس و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران است و در دهۀ 40 خورشیدی مدتی در مؤسسۀ انتشارات فرانکلین کار کرده و در تدوین دایره‌المعارف فارسی هم همکاری داشته است. او، بعد از انحلال مؤسسۀ فرانکلین در سال 1366، در سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، که بعدها در انتشارات علمی و فرهنگی ادغام شد، به‌عنوان مدیر بخش فرهنگی به همکاری پرداخت.
همایون‌پور همچنین مؤسس انتشارات فرزان روز است. او این انتشارات را در سال 1373 تأسیس کرد و تا سال 1383 خودش از دست‌اندرکاران آن بود. تأسیس فصلنامۀ «نقد و بررسی کتاب تهران» در سال 1381 از دیگر فعالیت‌های فرهنگی هرمز همایون‌پور است.
از ترجمه‌های هرمز همایون‌پور می‌توان به کتاب‌های «مقدمات سیاست»، «دوبی، سریع‌ترین شهر دنیا»، «هابز و آزادی جمهوری‌خواهانه» و «میهن‌پرست ایرانی: محمد مصدق و کودتای انگلیسی – امریکایی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم