کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | شرح و تفسیر متون کهن | سیصدوشصت و پنج روز در صحبت فردوسی
سیصدوشصت و پنج روز در صحبت فردوسی شابک: 9786222601003 930 صفحه 1300 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 سیصدوشصت صحبت فردوسی حسین حی الدین الهی قمشه ای علوم انسانی نظریه و نقد ادبی شرح و تفسیر متون کهن

7,200,000 ریال 9,000,000 ریال

ناشر: سخن

چاپ یکم

کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» به‌گردآوری و با مقدمۀ حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای
منتخبی از شاهنامۀ فردوسی، به‌انتخاب حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای و همراه با مقدمه‌ای از او. کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» هفتمین کتاب از مجموعۀ «جوانان و فرهنگ جهانی» است.
حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای در هر یک از مجلدات مجموعۀ «جوانان و فرهنگ جهانی» گزیده‌ای از آثار شاخص و مهم فرهنگ و ادبیات و اندیشۀ ایران و جهان را ارائه داده است تا باب آشنایی نوجوانان و جوانان را با این آثار بگشاید و آنها را به خواندن جدی‌تر و دقیق‌تر این آثار تشویق کند. او در کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» به‌ سراغ حماسۀ بزرگ ادبیات ایران، یعنی شاهنامۀ فردوسی، رفته و گزیده‌ای از این اثر مهم ادبیات حماسی ایران را به خوانندگان ارائه داده است.
کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» کتابی است برای آن‌ها که تازه قدم در وادی خواندن و شناختن آثار ادبی بزرگ گذاشته‌اند و چه‌بسا خواندن متن کامل این آثار را در ابتدای امر دشوار بیابند و نیاز به متنی خلاصه‌شده از آن‌ها، همراه با توضیحات و راهنمایی‌هایی که درک چنین متونی را برایشان آسان کند، داشته باشند.

مروری بر کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی»
حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای در کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» قطعات شاهنامه را طوری برگزیده و در این کتاب آورده که هر قطعه را بتوان در یک نشست به‌طور کامل خواند. او همچنین توضیحات کوتاهی به هر قطعه افزوده است تا خواننده بهتر بتواند آن را درک کند.
کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی»، علاوه بر گزیده‌ای از متن شاهنامۀ فردوسی، با پیش‌درآمدی آهنگین در ستایش فردوسی و شاهنامه و نیز مقدمه‌ای مفصل از حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای همراه است. این مقدمه باب آشنایی خواننده را با وجوه گوناگون مضمونی و زیبایی‌شناختی شاهنامۀ فردوسی می‌گشاید.
در مقدمۀ کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» از پیکار مستمر آدمی با دیو به‌عنوان درونمایۀ اصلی و بنیادن شاهنامۀ فردوسی سخن رفته و شاهنامه نمایشنامه‌ای توصیف شده که صحنۀ پیکار مدام انسان با دیوهای درون و بیرون است و «جایگاه آدمی در این نمایش گاه "دوزخ" است، یعنی "فرمان‌روایی دیو بر انسان"؛ و گاه "برزخ" است، یعنی "ستیز آدمی با دیو"؛ و گاه "بهشت" است، یعنی "پیروزی انسان بر دیو".»
بخشی از مقدمۀ کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» هم به توضیح دربارۀ داستان اکوان دیو در شاهنامه اختصاص یافته و بخشی نیز به هفت خان رستم.
ضرب‌آهنگ یا وزن شعر در شاهنامۀ فردوسی و طنز در شاهنامۀ فردوسی از دیگر موضوعاتی هستند که در مقدمۀ کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» به آن‌ها پرداخته شده است.
در بخشی از این مقدمه هم دیگر آثار حماسی بزرگ و مهم ادبیات جهان، از جمله «گیلگمش» و «ایلیاد» و «اودیسه» هومر معرفی شده‌اند و درباره‌شان توضیحاتی ارائه شده است.
کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی» با یادداشتی از ناشر در انتشارات سخن منتشر شده است.

دربارۀ حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، گردآورندۀ کتاب «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت فردوسی»
دکتر حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، متولد 1318 در تهران، محقق، مؤلف، مترجم و سخنران ایرانی در حوزه‌های عرفان، ادبیات و فلسفۀ هنر است. او فرزند مهدی الهی قمشه‌ای، فقیه و حکیم و شاعر و فیلسوف و مترجم قرآن، و طیبه تربتی، مؤلف کتاب «خوشه‌ها»، و همسر پروین زندی، مؤلف و مترجم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، است.
الهی قمشه‌ای دارای دکترای الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران است. او، علاوه بر تألیفات و ترجمه‌های فراوان، سخنرانی‌های زیادی هم به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های گوناگون داخل و خارج ایران ایراد کرده است. بسیاری از این سخنرانی‌ها به‌صورت صوتی و تصویری ارائه شده و در دسترس هستند و تعدادی از آن‌ها هم از تلویزیون پخش شده است.
الهی قمشه‌ای دستی هم در نقاشی، خصوصاً نقاشی دیجیتال، و خطاطی دارد و مدتی هم مدیر مسئول و سردبیر نشریۀ «چلیپا»، نشریه‌ای ویژۀ خط و خوشنویسی و هنرهای سنتی، بوده است. او همچنین مدتی کوتاه رییس کتابخانۀ ملی ایران بود.
همکاری با اپلیکیشن «طنز آشنا»، به‌عنوان مشاور فرهنگی، از دیگر فعالیت‌های فرهنگی الهی قمشه‌ای است. او همچنین در سال 1381، به‌همراه همسرش، «مؤسسۀ فرهنگی هنری الهی قمشه‌ای» را، با هدف عرضۀ معارف ادبی و عرفانی ایران و جهان به‌شیوه‌های مختلف، تأسیس کرد.
الهی قمشه‌ای با بسیاری از سازمان‌های خیریۀ ایران، از جمله «مؤسسۀ خیریۀ حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (مَحَک)»، «جامعۀ یاوری»، «آسایشگاه خیریۀ کهریزک»، «مجتمع نیکوکاری رعد» و مؤسسۀ خیریۀ «جوانه» (ویژۀ حمایت از کودکان بیمار و بی‌سرپرست) همکاری فرهنگی دارد.
از آثار تألیفی حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای می‌توان به کتاب‌های «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ» و «سیصد و شصت و پنج روز در صحبت مولانا» و از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب «پیامبر» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down