کتاب | هنر | هنر | موسیقی | چهره های موسیقی ایران معاصر جلد 5
چهره های موسیقی ایران معاصر جلد 5 648 صفحه 1140 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 چهره موسیقی ایران معاصر هوشنگ اتحاد هنر هنر موسیقی

5,100,000 ریال 6,000,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ یکم

کتاب «چهره‌های موسیقی ایران معاصر – 5» نوشتۀ هوشنگ اتحاد
پنجمین مجلد از مجموعه‌ای که به معرفی موسیقی‌دانانِ ایرانی معاصر و شرح زندگی و آثار آنها می‌پردازد. مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» یک شناختنامۀ ویژۀ معرفی موسیقی‌دانان به‌نام و مطرح ایرانی است که توسط هوشنگ اتحاد تألیف و گردآوری شده است.
هوشنگ اتحاد در جلد پنجم مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» نیز، مانند جلدهای پیشین این مجموعه، به معرفی و شرح زندگی و آثار جمعی از موسیقی‌دانان مهم و تأثیرگذار تاریخ موسیقی ایرانی معاصر پرداخته و وجوه گوناگون زندگی هنری آنها را ترسیم کرده و نشان داده است که چرا آنها در تاریخ موسیقی ایران از اهمیتی ویژه برخوردارند.
مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» دایره‌المعارفی جامع، باب طبع علاقه‌مندان موسیقی ایرانی معاصر و دوستدارانِ آشنایی با کسانی است که در تاریخ موسیقی ایرانی معاصر جایی ویژه دارند و هر یک به‌نحوی این موسیقی را ارتقا داده‌اند و به آن غنا بخشیده و اوج‌هایی درخشان را در تاریخ موسیقی معاصر ایران رقم زده‌اند.

مروری بر جلد پنجم کتاب «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»
آنچه هوشنگ اتحاد در جلد پنجم مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» تألیف و گردآوری کرده، شرح زندگی و آثار بیست موسیقی‌دان ایرانی معاصر، به‌همراه تصاویری مربوط به آنها، است.
نویسنده در جلد پنجمِ مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» به زوایای گوناگون فعالیت هنری موسیقی‌دانانِ موضوع این مجلد پرداخته و جنبه‌های مختلف کار آنها را معرفی کرده و توضیح داده و سلوک شخصی این موسیقی‌دانان را نیز ترسیم کرده و آن‌چه هر یک از آنها را به چهره‌هایی مهم در تاریخ موسیقی ایرانی معاصر بدل کرده، به مخاطبان کتاب شناسانده است.
اتحاد در معرفی هر موسیقی‌دان، برای ارائۀ شناختی بهتر از سلوک و ذهنیت و نوع نگاه او به موسیقی و دستاوردی که برای موسیقی ایرانی داشته، خاطراتی را هم به نقل از دیگران، دربارۀ او نقل کرده تا چهره‌ای روشن‌تر از هر موسیقی‌دان به دست دهد و ما را با زوایای مختلف شخصیت و کار هنری او آشنا کند.
موسیقی‌دانانی که در جلد پنجم مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» به زندگی و آثار آنها پرداخته شده، عبارتند از: روح‌الله خالقی، ملوک ضرابی، رهی معیری، حسین قوامی (فاخته‌ای)، مهدی مفتاح، پرویز محمود، غلامحسین بنان، ابراهیم سرخوش، سید محمد طاهرپور، مهدی فروغ، حسین تهرانی، مجید وفادار، مهدی بَرکِشلی، جواد معروفی، اکبر محسنی، ابوالقاسم حالت، عبدالعلی وزیری، هدایت نیّرسینا، ابوالحسن ورزی و روبیک (روبن) گریگوریان.
آن‌چه می‌خوانید برگرفته از بخشی از جلد پنجم مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» است که به معرفی روح‌الله خالقی اختصاص دارد: «زندگی هنری و اجتماعی خالقی دارای سه بُعد شاخص و عمده است: نخست، به‌عنوان یک مؤلف و اهل قلم؛ دوم، به‌عنوان یک بنیان‌گذار و مجری؛ و سوم، که از همه برجسته‌تر است، به‌عنوان یک موسیقی‌دان و موسیقی‌شناس و رهبر ارکستر. در این بُعد، خالقی در موسیقی ملی ایران، مکانی چون بتهوون در موسیقی کلاسیک دارد. او نیز، چون بتهوون، هنرفروشی را خوش نمی‌داشت و آثارش را نه مطابق سفارش اشراف، بلکه بر پایۀ ارزش‌ها و معیارهای هنری می‌آفرید. خالقی به تصنیف آثار بی‌شمار توجهی نداشت، بلکه به کیفیت و عمق آثاری که می‌آفرید اهمیت می‌داد و، در این رهگذر، کلنل وزیری، مرشد و استادش، الگو و مقتدای او بود. به همین دلیل است که اثری سست یا کم‌مایه در کارهای او نمی‌توان یافت.
خالقی کسی نبود که احتیاج به معرفی داشته باشد. ملت ایران او را می‌شناخت و برایش ارج و حرمت بسیاری قائل بود، زیرا او به علایق ذوقی و روحی ملت احترام می‌گذاشت و برای اعتلای آن مجاهدت می‌کرد.
کتاب‌هایش، آثار ارزندۀ موسیقی‌اش، دست‌پروردگانش، گفتارهایش، مقالاتش، همه و همه گواه کوشش صمیمانۀ او در راه پیشرفت هنر ملی ایران است.»
جلد پنجم مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»، همچون مجلدات پیشین این مجموعه، در نشر نو منتشر شده است.

دربارۀ هوشنگ اتحاد، نویسندۀ مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»
هوشنگ اتحاد، متولد 1317 در بابل، پژوهشگر و مؤلف ایرانی است. او دارای فوق لیسانس مهندسی باغبانی از دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تهران است.
اتحاد سالها کارمند سازمان پارک‌ها بوده است اما در کنار اشتغال به این کار، به پژوهش نیز می‌پرداخته است.
از هوشنگ اتحاد، به‌جز مجموعۀ «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»، یک اثر پژوهشی چهارده‌جلدی هم، با عنوان «پژوهشگران معاصر ایران»، منتشر شده است که اثری مرجع در معرفی پژوهشگران ایرانی معاصر است.
اتحاد تحقیقاتی هم درباب گُل و گُل‌کاری و شیوۀ نگهداری و ازدیاد گیاهان زینتی انجام داده و مقالاتی از او در این زمینه، در نشریات منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down