کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | بازداری ها نشانگان و اضطراب
بازداری ها نشانگان و اضطراب شابک: 9786222671662 328 صفحه 320 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 بازداری نشانگان اضطراب زیگموند فروید سیاوش طلایی زاده علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

1,575,000 ریال 2,250,000 ریال

ناشر: نگاه

چاپ یکم

کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» اثر زیگموند فروید
یک بحث نظریِ روانشناختی مهم درباب اضطراب، به‌همراه تفسیرهایی بر آن. کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» کتابی است که فروید در آن نظریات خود را دربارۀ اضطراب بیان می‌کند و شرح می‌دهد و نیز به تصحیح دیدگاه‌های قدیمی‌تر خود در این باره می‌پردازد.
کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» از آثار دوران پختگی زیگموند فروید و اثری همچنان مهم در حوزۀ روانکاوی و مطالعات مربوط به اضطراب است.
متن اصلی کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» اولین بار در سال 1926 منتشر شده است.
گفتنی‌ست که متنی که مبنای ترجمۀ فارسی سیاوش طلایی‌زاده از این کتاب بوده است، ویرایشی از کتاب است که علاوه بر متن کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» فروید، حاوی مقالاتی از متخصصان و نظریه‌پردازان مختلف حوزۀ روانکاوی در شرح و تفسیر این کتاب است.
ویراستاران این ویرایش از کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» ساموئل آربیسر و یورگه اشنایدر هستند.

مروری بر کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب»
فروید در کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» به تحلیل اضطراب و ریشه‌یابی آن می‌پردازد و منشاء روان‌شناختی اضطراب را توضیح می‌دهد. کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» البته اولین بحث نظری فروید درباب اضطراب نیست. او از سال‌ها پیش از نگارش این کتاب با موضوع اضطراب درگیر بوده و دربارۀ آن نظریاتی ارائه داده بوده است.
اما دقیقاً همین دلمشغولی سالیان فروید با موضوع اضطراب است که اهمیت کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» را دوچندان می‌کند چراکه فروید در این کتاب، ضمن ارائۀ صورت‌بندی و مفهوم‌پردازی جدید خود از اضطراب، دیدگاه‌های قبلی خود در این باره را مورد نقد قرار می‌دهد و تصحیح می‌کند.
به‌اعتقاد فروید در کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» آن‌چه اضطراب را پدید می‌آورد و منشاء آن است سرکوب نیست بلکه برعکس، این اضطراب است که باعث سرکوب می‌شود.
چنانکه پیش‌تر اشاره شد ویراست ساموئل آربیسر و یورگه اشنایدر از کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب»، علاوه بر متن کتاب فروید، حاوی مطالبی در شرح این کتاب است. درواقع این ویراست از کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» از مقدمۀ ساموئل آربیسر و دو بخش تشکیل شده است.
بخش اول کتاب، دربرگیرندۀ متن فروید است. این بخش از کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» از یک مطلب اصلی و ضمایم و پیوست‌های آن تشکیل شده است. این ضمایم و پیوست‌ها عبارتند از: «اصلاح دیدگاه‌های اولیه»، «ملاحظات تکمیلی دربارۀ اضطراب»، «اضطراب، درد و سوگواری»، «"سرکوبی" و "دفاع"» و «فهرست مکتوبات فروید که به‌صورت عمده یا گسترده به اضطراب مربوط‌اند».
بخش دوم کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب»، با عنوان «بحث دربارۀ "بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب"»، شامل مطالبی از متخصصان و نظریه‌پردازان مکاتب مختلف روانکاوی در شرح و تفسیر و تحلیل نظریۀ فروید دربارۀ اضطراب است. این بخش از ده فصل تشکیل شده که عبارتند از: «همبستگی میان اضطراب و خطر؛ فرازونشیب‌های عملکرد روانی» نوشتۀ هاراسیو روتمبرگ، «دربارۀ ماهیت پیچیده و ارتباطی اندیشۀ فروید درباب اضطراب آغازین در بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب: تفاوت‌ها و پیوندها با کلاین» نوشتۀ ریچل بی. بلاس، «وینیکات و کوهات: نظریه‌های اضطراب» نوشتۀ کنت ام. نیومن، «اضطراب آغازین، رانه و نیاز به حرکت پیش‌روانه» نوشتۀ لوسیانه فالکائو، «شرح و ملاحظاتی بر بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب از منظر لکانی» نوشتۀ لئوناردو پسکین، «نظریۀ روانکاوانۀ اضطراب: پیشنهادهایی برای بازبینی» نوشتۀ ادوارد نرسسیان، «اغوای تروماتیک و بازداری جنسی» نوشتۀ السا اشمید – کیتسیکیس، «نوشته‌های فروید در دهۀ بیست میلادی: ساخت نظری و پژوهش بالینی در بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» نوشتۀ جیوانی فورستی، «مرگ فرزند بالغ: مدل‌های روانکاوی معاصر برای سوگواری» نوشتۀ یورگه اشنایدر و «یک تجربۀ بالینی غیرمنتظره: بازاندیشی عواطف» نوشتۀ ساموئل آربیسر.
در بخشی از کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» می‌خوانید: «بازداری رابطۀ ویژه‌ای با عملکرد دارد و لزوماً واجد دلالتی آسیب‌شناختی نیست. می‌توانیم یک محدودیت طبیعی عملکرد را به سادگی به‌عنوان بازداری آن در نظر بگیریم. از سوی دیگر، نشانه به‌راستی دلالت بر وجود یک فرآیند آسیب‌شناختی دارد؛ از این رو بازداری می‌تواند یک نشانه نیز باشد. درنتیجه در کاربرد زبان‌شناختی زمانی از واژۀ بازداری استفاده می‌شود که افت سادۀ عملکرد در کار است و زمانی از واژۀ نشانه که عملکرد دچار تغییری غیرعادی شده یا پدیدۀ تازه‌ای از آن سرچشمه گرفته است. در اغلب موارد این کاملاً یک موضوع دل‌بخواهی است که بر سویۀ ایجابی فرآیند آسیب‌شناختی تمرکز کنیم و پیامد آن را نشانه بخوانیم یا بر سویۀ سلبی آن متمرکز شویم و آن را بازداری بخوانیم. اما همۀ این‌ها به‌واقع اهمیت چندانی برای ما ندارد و طرح مسئله به این شکل ما را به جایی نمی‌رساند.
از آن جایی که مفهوم بازداری پیوند تنگاتنگی با مفهوم عملکرد دارد سودمند است اگر عملکردهای متنوع ایگو را با نظر به کشف اشکالی بررسی کنیم که هرگونه اختلال در این عملکردها در قالب آن و به‌شکل عواطف متفاوت روان‌نژندانه نمود می‌یابد.»

دربارۀ زیگموند فروید، نویسندۀ کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب»
زیگموند فروید (Sigmund Freud)، متولد 1856 و درگذشته به سال 1939، عصب‌شناس و روانکاو اتریشی بود.
فروید بنیانگذار دانش روانکاوی و یکی از تأثیرگذارترین متفکران بر ساحت‌های گوناگون هنر و فرهنگ و اندیشه در قرن بیستم است. او با پرداختن به قلمرو ناخودآگاه، عرصه‌ای تازه را در روانکاوی گشود که از محدودۀ روانشناسی و روانکاوی و روان‌درمانی بسیار فراتر رفت و با حیطه‌هایی چون تولید هنری و ادبی و نیز تفکرات فلسفی و علوم سیاسی و اجتماعی و... درآمیخت.
آرای فروید باب تازه‌ای را در نقد هنری و ادبی گشود و تفسیری تازه از خلق هنری و ادبی ارائه داد. تأثیر او را از جمله بر مکتب هنری و ادبی سوررئالیسم و آثار سوررئالیستیِ نقاشی و سینما و ادبیات می‌توان دید.
از آثار زیگموند فروید می‌توان به کتاب‌های «تفسیر خواب»، «سه رساله دربارۀ نظریۀ جنسی»، «لئوناردو داوینچی»، «تمدن و ملالت‌های آن»، «آیندۀ یک پندار» و «موسی و یکتاپرستی» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب»
کتاب «بازداری‌ها، نشانگان و اضطراب» با ترجمۀ سیاوش طلایی‌زاده در انتشارات نگاه منتشر شده است.
سیاوش طلایی‌زاده، متولد 1370، مترجم ایرانی است. او دانش‌آموختۀ رشتۀ روانشناسی خانواده‌درمانی از دانشگاه شهید بهشتی است.
از ترجمه‌های سیاوش طلایی‌زاده می‌توان به کتاب «خشونت الهی: والتر بنیامین و فرجام‌شناسی حاکمیت» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم