کتاب | هنر | هنر | سینما و تئاتر | هزار زندگی بهتر از یک زندگی
هزار زندگی بهتر از یک زندگی شابک: 9786002538802 320 صفحه 290 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 هزار زندگی بهتر زندگی ژان پل بلموندو شبنم درویش هنر هنر سینما و تئاتر

1,912,500 ریال 2,550,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» اثر ژان‌پل بلموندو
یک اتوبیوگرافی جذاب از یک بازیگر مشهور سینما. کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی»، با عنوان اصلی mille vies valent mieux quune، داستان زندگی ژان‌پل بلموندو، بازیگر مشهور فرانسوی، به‌روایت خود اوست.
ژان‌پل بلموندو بازیگری محبوب و پُرکار بود که در فیلم‌های زیادی ایفای نقش کرد. او از بازیگرانی بود که کار با کارگردانانی بزرگ و مشهور و صاحب‌سبک را در کارنامۀ کاری خود داشت و تعدادی از فیلم‌هایی که بازی کرد اکنون جزو شاهکارهای تاریخ سینما هستند. بنابراین خاطرات او روایتگر بخشی مهم و قابل‌توجه از تاریخ سینما هم هستند و ما را در جهان پهناور و رنگارنگ سینما می‌گردانند.
بلموندو در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» ما را با خود به سفری جذاب در زندگی شخصی خود و نیز زندگی‌اش در متن سینما می‌برد و تعریف می‌کند که چطور پایش به سینما کشیده شد و در سینما چه‌‌ها دید و چه‌ها کرد و سینما چه تأثیری بر مسیر زندگی‌اش گذاشت.
کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» کتابی خواندنی برای علاقه‌مندان سینما، خصوصاً علاقه‌مندان به کلاسیک‌های مدرنِ عالَم سینما و نیز طرفداران ژان‌پل بلموندو و فیلم‌های او، است.
کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» اتوبیوگرافی‌ای است که همچون یک رمان جذاب روایت شده و به همین دلیل خواننده را به‌آسانی با خود همراه می‌کند.
متن اصلی کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی»
ژان‌پل بلموندو در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» از پس سال‌ها زیستن و کار کردن در عرصۀ سینما به پشت سر می‌نگرد و ایام رفته را مرور می‌کند و به نقل روزگار سپری‌شده می‌پردازد.
در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» بلموندوی سالخورده را نه پیرمردی خسته از زندگی که جوانی همچنان شیفته و عاشق زندگی می‌یابیم. بلموندو خود در مقدمۀ کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» اذعان می‌کند که هنوز شیفته و عاشق زندگی است و از مرور هزار زندگی‌ای که از سر گذرانده لذت می‌برد. او در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» ما را با این لذت خود سهیم می‌کند و در هزار راه رفته‌اش می‌گرداند و دنیاهایی را که زیسته است نشان‌مان می‌دهد. او همچنین با نقل خاطرات خود گویا خود را دوباره تماشا و کشف می‌کند و دربارۀ خودش به تأمل می‌نشیند و احساسات گذشته‌اش را بازمی‌یابد.
کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» گویی تقلایی برای بازیابی زمانی از دست رفته است. بلموندو در این کتاب با دلی جوان دست به چنین تقلایی می‌زند و حاصل کارش یک خودزندگی‌نامۀ جذاب و شیرین و خواندنی است که او را در متن زمانه‌ای که زیسته و بر پردۀ سینما و نیز در پشت صحنۀ سینما به تصویر می‌کشد و روایت او را از اشخاص مشهوری که با آن‌ها مراوده داشته و کار کرده است بازتاب می‌دهد.
بعضی فیلم‌هایی که ژان‌پل بلموندو در آن‌ها بازی کرد از فیلم‌های پیشرو و سنت‌شکنِ تاریخ سینما بودند؛ فیلم‌هایی که جزوی از تاریخ سینمای موج نو به‌حساب می‌آیند. بلموندو در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» تجربۀ خود از بازی در این فیلم‌ها را هم روایت می‌کند و تصویری از شخصیت خود به‌دست می‌دهد که با فیلم‌های ساختارشکنی که در آن‌ها بازی کرده بود هماهنگ است.
در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» با هنرمندی مواجهیم که همواره میل به ساختارشکنی داشته و به الگوهای مرسوم تن نمی‌داده است؛ هنرمندی که، به‌قول خودش، کلاسیک‌ها را آزار داده و مدرن‌ها را خوشحال کرده و مدرسه از او بیزار بوده است.
بلموندو در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» خود را شخصیتی معرفی می‌کند که با تراژدی میانه‌ای ندارد و اهل بازی و تفریح است و، به‌رغم دردهای ابدی، زندگی را آرام و روشن می‌بیند.
بازی در فیلم «از نفس افتاده» ژان‌لوک گدار نقطۀ عطفی در زندگی حرفه‌ای بلموندو بود. او خود در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» می‌گوید که گدار از او بازیگری ساخت که بلموندو خود آرزویش را داشت.
خاطرات ژان‌پل بلموندو در کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» با نقل خاطرات او از مادر و پدرش در دوران جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. سبک نقل خاطرات در این کتاب کاملاً بلموندویی است؛ سبکی که ریتم پُرشتاب و سرزنده، شوخ‌طبعی، هیجان و ماجراجویی و نگاه تصویری و سینمایی را باهم دارد.
کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» از مقدمه و نوزده فصل تشکیل شده است.
فصل‌های نوزده‌گانۀ کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» عبارتند از: «مادلین و اراده»، «نیروهای آزاد»، «دلقک‌بازی»، «کارهای هنری، نامه‌ها و سعادت»، «بی‌عرضه»، «شغل واقعی»، «بولوار سن‌ژرمن، بولوار خوشی»، «راه‌های میان‌بُر»، «باخت، بزم و سینما»، «و سرانجام، گدار»، «همه و بیش از آن»، «کشیش بی‌کلیسا»، «همدستان»، «نوشداروها»، «زندگی آزاد»، «بدنام»، «جدی‌تر»، «سیاه و سفید و خاکستری» و «کلمۀ "پایان" را ننویسید».

دربارۀ ژان‌پل بلموندو، نویسندۀ کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی»
ژان‌پل بلموندو (Jean-Paul Charles Belmondo)، متولد 1933 و درگذشته به سال 2021، بازیگر فرانسوی بود. بلموندو از همراهان سینمای موج نو فرانسه در ابتدای شکل‌گیری این سینما و از دهۀ 1960 به‌بعد، به‌مدت چندین دهه، ستارۀ بزرگ سینمای فرانسه بود.
از بلموندو به‌عنوان نماد و گنجینۀ ملی فرانسه و بازیگری تأثیرگذار در سینمای این کشور و شخصیتی مهم در شکل‌دهی به سینمای اروپا یاد شده است. او را همچنین همتای فرانسوی بازیگرانی امریکایی چون جیمز دین، مارلون براندو و همفری بوگارت دانسته‌اند.
شهرت بلموندو در سینما به‌خاطر ظاهر شدن در نقش افسران پلیس در فیلم‌های اکشنِ مهیج و نیز بی‌علاقگی‌اش به حضور در فیلم‌های انگلیسی‌زبان، به‌رغم علاقه و توجه سینمای هالیوود به او، بود. محبوبیت او در سینمای فرانسه و خارج از فرانسه برای بازی‌اش در نقش مردانی بدجنس، مبارز، جسور و قهرمان بود.
بلموندو در طول عمر حرفه‌ای خود کار با کارگردانان مشهور و بزرگ و صاحب‌سبکی چون ویتوریو دسیکا، ژان‌پیِر ملویل و ژان‌لوک گدار را در کارنامۀ کاری خود داشت.
از فیلم‌های مشهوری که ژان‌پل بلموندو در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به «حرفه‌ای»، «دو زن»، «کلاه»، «از نفس ‌افتاده» و «دستبرد» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی»
کتاب «هزار زندگی بهتر از یک زندگی» با ترجمۀ شبنم درویش در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
شبنم درویش، متولد 1367، مترجم و بازیگر ایرانی است. درویش دارای لیسانس زبان فرانسه است. او بازی در فیلم‌های «جُرم» و «محاکمه در خیابان»، به‌کارگردانی مسعود کیمیایی، را در کارنامۀ کاری خود دارد.
از ترجمه‌های شبنم درویش می‌توان به کتاب‌های «شرابِ تنهایی»، «علف شبانه» و «ابتکارِ گورخرِ خالخالی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم