کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | قهرمانان تاریخ
قهرمانان تاریخ شابک: 9786002533777 450 صفحه 589 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 قهرمانان تاریخ ویل دورانت زرین فنائیان علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

3,375,000 ریال 4,500,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ ششم

کتاب «قهرمانانِ تاریخ: تاریخ مختصر تمدن، از دوران باستان تا سحرگاه عصر مدرن»، اثر ویل دورانت
روایتی فشرده و موجز از «تاریخ تمدن». ویل دورانت در کتاب «قهرمانانِ تاریخ: تاریخ مختصر تمدن، از دوران باستان تا سحرگاه عصر مدرن» در سال‌های پایانی عمر خود به روایت دوباره منتخبی از مهمترین و مفصل‌ترین و مشهورترین کتاب خود، یعنی کتاب یازده جلدی «تاریخ تمدن»، پرداخته است. چنانکه در پیشگفتار جان لیتل بر کتاب «قهرمانانِ تاریخ» اشاره شده است، جرقۀ اصلی این کتاب زمانی خورده است که دختر ویل دورانت به استودیو پارامونت پیشنهاد ساختن سریالی را بر اساس کتاب «تاریخ تمدن» می‌دهد و استودیو با این پیشنهاد موافقت می‌کند. قرار بر این می‌شود که ویل دورانت و همسرش آریل، که همکار او در نگارش «تاریخ تمدن» بود، منتخبی از این کتاب را به صورت شفاهی اجرا و ضبط کنند. آنها برای این کار از بین رویدادها و شخصیت‌های مختلف تاریخ بشر تأثیرگذارترین‌ها و مهمترین‌ها و نقاط عطف را دستچین کردند و متن گفتارها تهیه و ضبط آن‌ها آغاز شد. یک سال بعد ویل دورانت در حالی که نود و سه سال داشت به این فکر افتاد که پروژه خلاصۀ شفاهی «تاریخ تمدن» را به کتاب تبدیل کند. این‌گونه بود که نگارش کتاب «قهرمانانِ تاریخ» آغاز شد. ویل و آریل دورانت بیست و یک فصل از کتاب «قهرمانانِ تاریخ» را نوشته بودند که آریل دورانت سکتۀ مغزی کرد و در بیمارستان بستری شد. پروژه با بیماری و درگذشت آریل دورانت و نیز بیماری خود ویل دورانت ناتمام ماند، اگرچه طبق برنامه‌ریزی ویل دورانت دو فصل از کتاب بیشتر باقی نمانده بود. دست‌نویس کتاب را جان لیتل در سال 2001 پیدا کرد و «قهرمانانِ تاریخ» همان کتاب است.

مروری بر کتاب قهرمانانِ تاریخ
کتاب «قهرمانانِ تاریخ» آخرین اثر ویل دورانت است. این کتاب اگرچه فشرده‌ای است از آنچه ویل دورانت با همکاری همسرش، آریل دورانت، در کتاب «تاریخ تمدن» به تفصیل روایت کرده است، اما چنانکه جان لیتل در پیشگفتار آن تأکید می‌کند، «قهرمانانِ تاریخ» را نمی‌توان صرفاً خلاصه‌ای از کتابی مفصل‌تر به شمار آورد. لیتل در پیشگفتار «قهرمانانِ تاریخ» درباره این آخرین کتاب ویل دورانت می‌نویسد: «آخرین کتاب ویل دورانت صرفاً مجموعه‌ای از زمان‌ها، اشخاص و رویدادها نیست ـ همچنان که تنها خلاصه‌ای از شاهکار وی تاریخ تمدن هم نیست، بلکه درس‌هایی است که از پیشینیان به نسل‌های آینده رسیده است تا از آن عبرت بگیرند و منتفع شوند.»
ویل دورانت در کتاب «قهرمانانِ تاریخ» با نقل شیرین و جذاب خود از برخی از مهمترین رویدادها و اشخاص تاریخ‌ساز جهان ما را به سفری در طول تاریخ انسان و تاریخ جهان می‌برد. از دید ویل دورانتِ شیفتۀ فلسفه، تاریخ نیز بخشی از قلمرو فلسفه است و عرصه‌ای برای تفکر درباره جهان و انسان و زندگی. او بر اساس همین دیدگاه در کتاب «قهرمانانِ تاریخ» تاریخ جهان و انسان را از منظر یک فیلسوف روایت می‌کند و در واقع خود را فیلسوفی می‌داند که تاریخ می‌نویسد. این کتاب قابل استفاده برای کسانی است که می‌خواهند در زمانی کمتر با مهمترین نقاط عطف تاریخ جهان آشنا شوند و تصویری روشن از افراد تاریخ‌ساز به دست آورند.
کتاب «قهرمانانِ تاریخ» از بیست و یک فصل تشکیل شده که عبارتند از: «تمدن چیست؟»، «کنفسیوس و فرشتۀ تبعید شده»، «هند؛ از بودا تا ایندیرا گاندی»، «از اهرام تا آخناتون»، «فلسفه و شعر در عهد عتیق»، «به سوی پریکلس»، «عصر طلایی آتن»، «از افلاطون تا اسکندر»، «جمهوری روم»، «انقلاب روم»، «امپراتوری روم (27 ق.م. تا 180 م.)»، «نرون و آرلیوس»، «مسیح بشری»، «رشد کلیسا»، «رنسانس (1) حول لئوناردو»، «رنسانس (2) روم»، «رنسانس (3) غروب ونیزی»، «انقلاب اول: وایکلیف و اراسموس»، «انقلاب دوم (1517 تا 1555) لوتر در برابر مرام اشتراکی»، «اصلاحات کاتولیک» و «شکسپیر و بیکن».
کتاب «قهرمانانِ تاریخ: تاریخ مختصر تمدن، از دوران باستان تا سحرگاه عصر مدرن» با ترجمۀ زرین فنائیان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

درباره ویل دورانت، نویسنده کتاب قهرمانانِ تاریخ
ویل دورانت (Will Durant)، متولد 1885 و درگذشته به سال 1981، تاریخ‌نگار و فیلسوف آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر و مدال آزادی است. «تاریخ تمدن»، که ویل دورانت آن را به همراه همسرش آریل دورانت نوشته، مهمترین و مشهورترین اثر اوست. از دیگر آثار ویل دورانت می‌توان به «لذات فلسفه»، «تفسیرهای زندگی»، «درباره معنی زندگی»، «فلسفه و مسئلۀ اجتماعی» و «دعوت به فلسفه» اشاره کرد.
ویل دورانت تاریخ‌نگاری شیفتۀ فلسفه بود و فلسفه را قلمروی وسیع و گسترده و علوم دیگر را بخشی از آن می‌دید. او در ادبیات و هنر نیز در جستجوی فلسفه بود و در پی آن‌که ببیند نویسندگان و شاعران و هنرمندان زندگی و جهان و انسان را چگونه تفسیر کرده‌اند و معنای زندگی از دید آنان چیست. او به دنبال این بود که مخاطبان عادی را با فلسفه آشتی دهد و آنها را به فلسفه‌ورزی دعوت کند و فلسفه را از برج عاج پژوهش‌های دانشگاهی و مباحث انتزاعی به میان زندگی مردم عادی بیاورد. شیوه بیان ساده و جذاب و شیرین او در روایت تاریخ فلسفه و تاریخ تمدن و سرگذشت فیلسوفان و اندیشمندان گواه این مدعاست.

رتبۀ کتاب «قهرمانانِ تاریخ» در گودریدز: 3.95 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down