کتاب | علوم انسانی | فلسفه | غرب | کژ نگریستن
کژ نگریستن شابک: 9789641855583 340 صفحه 401 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 550 نگریستن اسلاوی ژیژِک صالح نجفی مازیار اسلامی علوم انسانی فلسفه غرب

1,494,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ ششم

کژ نگریستن
کتابی که عوام و خواص را گرد نام ژاک لاکان کنار هم می‌آورد و به هم پیوند می‌زند. اسلاوی ژیژک در کتاب «کژ نگریستن»، چنانکه در پیشگفتار کتاب توضیح داده شده، به پیروی از والتر بنیامین در پی آن است که فرآورده‌های والا و متعالی فرهنگ را در کنار فرآورده‌های نازل و سطح پایین آن بخواند و تحلیل کند. با همین رویکرد است که ژیژک ایده‌های نظری ژاک لاکان را به فیلم‌ها و داستان‌های عامه‌پسند ربط می‌دهد و از رهگذار این‌ها به بحث از سیاست و دموکراسی و پست‌مدرنیسم می‌رسد. در این کتاب نظریات ژاک لاکان در پیوند با فیلم‌های آلفرد هیچکاک و رمان‌های کارآگاهی و انواع و اقسام ادبیات و هنر عامه‌پسند خوانده می‌شوند. البته ژیژک در کنار این‌ها از نویسندگانی چون کافکا و شکسپیر هم سخن می‌گوید اما در پیشگفتار به خواننده اطمینان داده شده که در این کتاب این نویسندگان بزرگ نیز «درست بسان نویسندگانی بازاری و عوام‌پسند» قرائت می‌شوند. ژیژک در «کژ نگریستن» ژاک لاکان را از حیطه آکادمیک به میان فرهنگ مردمی می‌آورد تا جزئیاتی را در اندیشه لاکان توضیح دهد که در برداشت‌های دانشگاهی از نظریات او به آن‌ها توجه نشده است. بحث نظری اساسی کتاب راجع به امر واقعی و واقعیت از دیدگاه لاکان است.
کتاب از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از: «امر واقعی چگونه واقعیت است»، «کسی هرگز نمی‌تواند چیز زیادی درباره هیچکاک بداند» و «فانتزی، دموکراسی، بوروکراسی».
کتاب «کژ نگریستن» با ترجمه مازیار اسلامی و صالح نجفی در نشر نی منتشر شده است.
درباره نویسنده: اسلاوی ژیژک (- 1949)، فیلسوف، نظریه‌پرداز و منتقد فرهنگی اسلوونیایی.

ادامه keyboard_arrow_down