کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | روان کاوی | چرا روانکاوی؟ سه مداخله
چرا روانکاوی؟ سه مداخله شابک: 9786009973583 136 صفحه 172 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 روانکاوی؟ مداخله آلنکا زو پانچیچ علی حسن زاده علوم انسانی روانشناسی روان کاوی

192,000 ریال 240,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ دوم

چرا روانکاوی؟ سه مداخله
روانکاوی چیست؟ آیا دانشی است محدود به مجموعه‌ای از مطالعات بالینی که وظیفه‌اش درمان فرد و سازگار کردن او با محیط و جامعه است؟ آلنکا زوپانچیچ در کتاب چرا روانکاوی؟ سه مداخله با اتکا و استناد به رویکرد لاکان به روانکاوی می‌کوشد عملا نشان دهد که چنین نیست و روانکاوی نه آنگونه که مخالفان آن می‌خواهند عرصه‌ای محدود به درمان فرد و بی ارتباط با عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... بلکه عرصه‌ای است مداخله‌گر در امور دیگر؛ عرصه‌ای که با جامعه و فرهنگ و سیاست و ... مواجهه‌ای نقادانه دارد و هدف‌اش سازگار کردن فرد با جامعه نیست.
چرا روانکاوی؟ سه مداخله تشکیل‌شده از سه مقاله است. زوپانچیچ در هر یک از مقالات این کتاب از منظر روانکاوی در یک عرصه ورود می‌کند و به این شکل روانکاوی را به شیوه‌ای لاکانی از چارچوبی که مناسبات مرسوم و مسلط می‌کوشند در آن قرارش دهند بیرون می‌کشد و آن را ابزاری قرار می‌دهد برای مواجهه نقادانه با آن مناسبات.
موضوع مقاله اول کتاب چرا روانکاوی؟ سه مداخله نظریه روانکاوانه جنسیت، ماهیت آن و نسبت‌اش با هستی‌شناسی، نظریه‌های معاصر و سیاست است.
زوپانچیچ در مقاله دوم کتاب بر مفهوم روانکاوانه علت متمرکز می‌شود و آن را به ویژه از منظر لاکانی بررسی می‌کند و نیز به بررسی این مفهوم در رابطه با پنداره آزادی می‌پردازد.
موضوع مقاله سوم رابطه نزدیک دو امرِ در ظاهر متضادِ کمدی و امرِ غریب است.
کتاب چرا روانکاوی؟ سه مداخله با ترجمه علی حسن‌زاده در نشرِ بان منتشر شده است.
درباره نویسنده: آلنکا زوپانچیچ (-1966)، فیلسوف اسلوونیایی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده