کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ ایران | اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی
اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی شابک: 9786009743841 328 صفحه 497 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 3000 اقتدارگرایی ایرانی پهلوی محمود سریع القلم علوم انسانی تاریخ تاریخ ایران

3,000,000 ریال 4,000,000 ریال

ناشر: فرزان روز

چاپ چهارم

کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» اثر محمود سریع‌القلم
اثری که از منظری خاص به بررسی عملکرد حکومت پهلوی پرداخته است: نظام مدیریت، تصمیم‌سازی و پی‌آمدهای آنها. کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» پژوهشی است که قصد بررسی یا مرور تاریخ دوران پهلوی را ندارد و هدفش نیز بررسی تمام جزئیات و وقایع این دوران نیست.
محمود سریع القلم در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» از منظر پیش‌نیازها و نظریه‌های توسعه‌یافتگی به بررسی تحولات دوران پهلوی توجه کرده است.
در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» بیش از هرچیز با این بحث روبرو می‌شویم که رضاشاه و محمدرضاشاه چگونه فکر می‌کردند، چگونه تصمیم‌گیری می‌کردند و نتایج مدیریت و تصمیمات آنها چه بوده است؟
محمود سریع القلم در ادامه کتاب‌های «فرهنگ‌های سیاسی ایران» و «اقتدارگرای ایرانی در عهد قاجار» این‌بار در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» موضوع توسعه و ارتباطش با فرهنگ و اقتدارگرایی را در عصر پهلوی دنبال کرده است.

مروری بر کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی»
چرا ایرانیان در عرصه سیاست و مسایل مربوط به قدرت و حکمرانی، تاریخی از ناکامی‌ها و شکست‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و همچنان با این مسایل درگیر هستند؟ چه ویژگی‌هایی باعث شده‌اند که ما در عرصه‌هایی چون علم و پزشکی یا ادبیات موفق باشیم و چرا موفقیت در این زمینه‌ها به موفقیت و کامیابی در قدرت و سیاست نیانجامیده است؟ دلیل این مسئله را در کجا و در چه مواردی باید جست؟ علت آیا در افکار، فرهنگ، جغرافیا، شخصیت، نظام مدیریت شفاف اقتصادی یا ساختارهای شمول‌گرا نهفته است؟ اگر ترکیبی از این‌ها علت مسئله است کدام یک دلیل اصلی است؟ افزون بر اینها، چرا ما در حوزه فکر یکدیگر را تحمل نمی‌کنیم و دیگری را که متفاوت از ما می‌اندیشد حذف می‌کنیم؟ چرا ذهن صفر و یکی داریم و مصالح دیگری برای ما فاقد ارزش است؟ چرا وقتی به یک قرائت از سیاست می‌رسیم دیگر قرائت‌ها را ساده‌انگارانه یا منحرف و ابلهانه می‌خوانیم؟ این‌ها بخشی از پرسش‌هایی است که محمود سریع القلم در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» مطرح کرده و تلاش کرده به آنها پاسخ دهد.
کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» شامل مقدمه و چهار فصل است. در فصل اول کتاب با چارچوب نظری بحث آشنا می‌شویم. فصل دوم با عنوان «رضا پهلوی: از رضا خان به رضاشاه» به دوران پهلوی اول و اقتدارگرایی رضاشاه مربوط است. فصل بعدی کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» با عنوان «محمدرضا پهلوی: از ولیعهدی بیست و دو ساله تا شاه شاهان» به سیر قدرت گرفتن محمدرضا پهلوی از شهریور 20 به عنوان شاهی جوان تا دورانی که او به «شاه شاهان» تبدیل شد مربوط است. فصل چهارم کتاب نیز به نتیجه‌گیری کلی پرداخته است.
همان‌طور که اشاره شد در فصل ابتدایی کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» پیش از آنکه وارد بحث تاریخی برآمدن حکومت پهلوی شویم، با چارچوب نظری کتاب آشنا می‌شویم. بخشی از پرسش‌هایی که در این چارچوب نظری مورد توجه بوده‌اند این است که اگر کشوری بخواهد مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد نظام تصمیم‌گیری آن باید چگونه باشد؟ یک تصمیم عقلانی چه مسیری را طی می‌کند؟ چرا دو کشور ایران و ژاپن که از اواسط قرن نوزدهم به مدرنیته و پیشرفت توجه کردند مسیری متفاوت را طی کردند و دو نتیجه مختلف به دست آوردند؟ در بخشی نظری کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» به طیفی از عللی که به این مسایل دامن زده‌اند توجه شده است.
محمود سریع القلم در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» نیز مانند دیگر آثارش معتقد است که عدم تحمل دیگری و سرکوب تفاوت‌ها تنها محدود به حوزه‌های سیاست‌ورزی و حکمرانی نیست بلکه ریشه در فرهنگ اجتماعی ایران دارد. او می‌گوید در مدیریت یک موسسه، یک ساختمان، یک محله و حتی یک خانواده می‌توان انحصارطلبی، حدف و خود حق‌پنداری را مشاهده کرد. به اعتقاد او هرجا که جمعی وجود داشته باشد کار به حدف و انحصار می‌کشد. از این‌رو است که تاریخ سیاست در ایران تاریخی است انباشته از خشونت، حذف، تبعید، انحصارطلبی، ثروت‌اندوزی، حیله‌گری و دروغ.
در کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» مسئله اقتدارگرایی و حذف هر نوع تفکر متفاوت در بستر تاریخی حکومت پهلوی مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی از پیشگفتار کتاب درباره دوران محمدرضاشاه به این نکته اشاره شده که او چون خود را شاه می‌دانست تصور میکرد که تمام مسائل تنها در ذهن او شکل می‌گیرند و مدیرانی که با دستور کار محدود سازمانی نزد او می‌آیند کل را نمی‌بینند و متوجه ملاحظات او نیستند: «او خود را فراتر از قاعده، آئین‌نامه، اساس‌نامه و مصوبات می‌دانست و وقتی زیرمجموعه‌ای، از خود درجه‌ای از استقلال نشان می‌داد آزرده‌خاطر می‌شد و مقدمات حذف آنان را فراهم می‌کرد. شاید تنها دلیل مهم بقای امیرعباس هویدا علیرغم توانمندی‌های شخصی و مدیریتی، اطاعت محض او بود. اینکه نظام تصمیم‌گیری در ذهن یک نفر متمرکز گردد طبعا به اشتباهات فراوانی منجر میشود. کل را باید جمع ببیند نه فرد. کل را باید اجماع پارلمانی ببیند و نه فرد. ائتلاف‌های حزبی باید به کل برسند و نه یک فرد. اسدالله علم، شاه را لویی چهاردهم خطاب می‌کرد و شاه نیز از این تمثیل لذت می‌برد.»
کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» نوشته محمود سریع‌القلم در نشر فرزان روز منتشر شده است.

درباره محمود سریع‌القلم نویسنده کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی»
محمود سریع‌القلم، متولد 1338 در تهران، نویسنده، پژوهشگر حوزه توسعه و علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مدرس دانشگاه ایرانی است. سریع‌القلم پس از تحصیلات متوسطه برای تحصیلات دانشگاهی به امریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی گرفت. او سپس تحصیلاتش را تا مقطع دکتری در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه داد. سریع‌القلم سپس در دانشگاه اوهایو پذیرفته شد و فوق دکترای خود را نیز از این دانشگاه دریافت کرد. او به عنوان استاد تمام در گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس مشغول است و تاکنون مقالات و کتاب‌های زیادی در حوزه‌های علوم سیاسی، توسعه، روابط بین‌الملل و تاریخ معاصر ایران منتشر کرده است. «روش تحقیق در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل»، «عقلانیت و توسعه‌یافتگی ایران»، «فرهنگ سیاسی ایران»، «گفت‌وگوهای توسعه»، «اقتدارگرایی در عهد قاجار» و «اقتدارگرایی در عهد پهلوی» عناوین برخی از کتاب‌های محمود سریع‌القلم هستند.

ادامه keyboard_arrow_down