کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات انگلیس | دختری با گوشواره مروارید
دختری با گوشواره مروارید شابک: 9789643620400 250 صفحه 253 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 دختری گوشواره مروارید تریسی شوالیه گلی امامی علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

833,000 ریال 980,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ چهاردهم

دختری با گوشواره مروارید
رمانی الهام‌گرفته از یک شاهکار نقاشی. تریسی شوالیه در رمان «دختری با گوشواره مروارید» که نامش برگرفته از نقاشی‌ای به همین نام از یوهانس ورمر، نقاش هلندی قرن هفدهم، است این تابلوی نقاشی را دستمایه داستان‌پردازی قرار داده است. درباره هویت دختری که مدل نقاشی ورمر است حدسهای مختلفی زده شده، از جمله اینکه این دختر خدمتکار خانه او بوده است. تریسی شوالیه همین حدس را گرفته و به آن پر و بال داده است. شخصیت اصلی رمان او دختری به نام گری‌یت از خانواده‌ای فقیر است که به خدمتکاری به خانه ورمر می‌رود و ورمر از او می‌خواهد که مدل نقاشی‌اش بشود و این آغاز دردسری برای گری‌یت است. رمان «دختری با گوشواره مروارید» دستمایه اقتباس سینمایی نیز بوده است. در بخشی از این رمان می‌خوانید: «مرد، با انگشتانش روی میز رِنگی گرفت، به‌دقت به برش‌ها نگاه کرد و پرسید: "بگو ببینم، تو این‌ها را برحسب ریختن‌شان در سوپ چیده‌ای؟"
با تردید گفتم: "نه قربان." نمی‌توانستم بگویم سبزیجات را از روی چه قاعده‌ای می‌چیدم. به سادگی، آن‌ها را به‌شکلی که فکر می‌کردم باید قرار بگیرند می‌چیدم، ولی می‌ترسیدم این را به یک آقا بگویم.
گفت: "می‌بینم که سفیدها را جدا کرده‌ای،" به پیازها و شلغم‌ها اشاره کرد. "و بعد نارنجی و بنفش را، آن‌ها به‌هم نمی‌آیند، چرا؟" برشی کلم و تکه‌ای هویج را برداشت و مانند تاس در دستش تکان داد.
نگاهی به مادرم کردم، که سرش را آرام تکانی داد. "وقتی رنگ‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، باهم می‌جنگند، قربان."»
«دختری با گوشواره مروارید» با ترجمه گلی امامی در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: تریسی شوالیه (- 1962)، داستان‌نویس امریکایی – بریتانیایی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده