کتاب | هنر | هنر | سینما و تئاتر | نمایش چیست
نمایش چیست شابک: 9789644485367 160 صفحه 190 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 نمایش چیست مارتین اسلین شیرین تعاونی (خالقی) هنر هنر سینما و تئاتر

1,240,000 ریال 1,550,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ ششم

نمایش چیست
تعریف نمایش و جنبه‌ها و ویژگی‌های بنیادین آن، نه بر اساس تعاریف رسمی و صرفا تئوریک، بلکه بر اساس تجربۀ عملی در این عرصه. مارتین اسلین در کتاب نمایش چیست نه از زبان یک محقق تئاتر و مدرس مبانی نمایش که صرفا با سویه‌های نظریِ قضیه سر و کار دارد، بلکه از زبان یک تهیه‌کننده و کسی که وسط گود تئاتر بوده و زیر و بم آن را با گوشت و پوست و غریزه‌اش درک کرده، از چیستی نمایش و عوامل برسازنده آن سخن می‌گوید. از دید اسلین امروزه دیگر نمایش محدود به تئاترِ زنده نیست و نمایش وارد رسانه‌های جمعی شده و حتی آگهی‌های تجاری تلویزیونی و رادیویی نیز اشکالی از نمایش‌اند. اسلین در کتاب نمایش چیست، چنانکه خود در پیشگفتار این کتاب توضیح داده است، می‌کوشد به این پرسشها پاسخ دهد که چرا دست‌اندرکاران هنر نمایش از بین انواع هنرهای ارتباطی این هنر را انتخاب کرده‌اند و «جوهر بنیادین و زیربنایی قالب نمایشی چیست، و چه چیزی را نمایش می‌تواند رساتر از هر رسانۀ ارتباطی دیگر بیان کند؟». توجه اسلین در این کتاب بیشتر بر جنبۀ عملی هنر نمایش و قابلیت اجرایی نمایشنامه‌هاست.
کتاب شامل پیشگفتار و یازده بخش است به نامهای: «حدود و تعاریف»، «ماهیت نمایش»، «نمایش، تجربه‌ای جمعی: مراسمی آیینی»، «سبک و کاراکتر»، «ساختار نمایش»، «واژگان تحلیلی»، «تراژدی، کمدی، تراژی – کمدی»، «تئاتر و رسانه‌های گروهی»، «واقعیت و پندار»، «نمایش و اجتماع» و «حقیقت نمایش».
کتاب نمایش چیست با ترجمۀ شیرین تعاونی (خالقی) در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: مارتین اسلین (2002 – 1918)، تهیه‌کننده، منتقد تئاتر، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس بریتانیایی مجارستانی‌الاصل.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم