کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | تفسیرها و تاویل ها: در انتظار گودو
تفسیرها و تاویل ها: در انتظار گودو شابک: 9786002783516 248 صفحه 249 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 تفسیرها تاویل انتظار گودو هارولد بلوم بهروز حاجی محمدی علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

153,000 ریال 180,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

تفسیرها و تأویل‌ها در انتظار‌گودو

ترجمه مقالاتی انتقادی از برخی بکت‌شناسان مشهور درباره نمایشنامه در انتظار گودو، در قالب کتابی با عنوان «تفسیرها و تأویل‌ها در انتظار گودو» گرداوری شده‌اند. نمایشنامه در انتظار گودو، بین اکتبر 1948 و ژانویه 1949 نوشته شد. «ساموئل بکت» در این نمایشنامه، تصویری تیره از زندگی بشر را با ادا‌های دو شخصیت و دلقک بازی و کمدی روح در هم آمیخته است. نمایشنامه مشهور در انتظار گودو؛ درباره دو شخصیت به نام‌های ولادیمیر و استراگون است. این دو سرگشته در لامکان و لازمان ابدی هستند. گم شدند یا خود را گم کرده‌اند! در هر صورت هر دو چشم انتظار کسی یا چیزی را می‌کشند که هرگز نمی‌آید و پیدایش نمی‌شود. انتظاری که از آن به پوچی یاد می‌شود. تصاویر نمایشی و نثر نوشته‌های «ساموئل بکت» غالبا، رنج انسان را با طنز تلخ و کمدی سیاه بیان می‌کند گویا هیچ‌چیز قطعی وجود ندارد. در بخش کوتاهی از مقدمه می‌خوانیم:

«این اثر اساساً تراژدی تمام عیاری است که در آن دو شخصیت اصلی اش، در لامکان و لازمانی ابدی گم شده اند. و در همان حال چشم انتظار ورود کسی یا چیزی اند که هرگز نمی‌آید. آنها از گذشته و آینده خود تصویر مبهمی دارند و زمان حالشان نیز در بهت و رنجی برزخی سپری می‌شود. در انتظار گودو چنین برزخ هول انگیزی است، اما هنر ارجمند بکت آن است که خواننده یا تماشگر اثرش در عین احساس آنان می‌خندد.» کتاب حاضر، کامل کننده کتاب «پارتیزان و کبوترها: مجموعه مقالات انتقادی در باب زندگی و آثار «ساموئل بکت» است. «بهروز حاجی محمدی» کتاب «تفسیرها و تأویل‌ها در انتظار گودو» را به فارسی برگردانده است.


درباره نویسنده: هارولد بلوم ( 1930 ـ 2019 ) نویسنده آمریکایی
رتبه گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده