کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | عمومی | ساخت واقعیت اجتماعی
ساخت واقعیت اجتماعی شابک: 9786007439623 304 صفحه 390 گرم قطع: پالتوئی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 550 ساخت واقعیت اجتماعی جان ر. سرل میثم محمد امینی علوم انسانی جامعه شناسی عمومی

2,500,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ ششم

ساخت واقعیت اجتماعی
امر اجتماعی چگونه پدید می‌آید و ماحصل چه قراردادها و توافق‌هایی است؟ مثلا چگونه این توافق حاصل می‌شود که چیزی به نام پول وجود داشته باشد و همگان موجودیت آن را بپذیرند؟ یا مثلا ازدواج و مهمانی و امور جمعی‌ای از این دست؟ این قراردادها چگونه نهاده می‌شوند و طی چه ساز و کاری مورد پذیرش کسانی قرار می‌گیرند که از منشاء آنها و ساز و کار به وجود آمدنشان بی‌خبرند، اما از بدوِ ورود به زندگی اجتماعی آنها را به عنوان اصولی مسلم می‌پذیرند. جان ر. سرل در کتاب ساخت واقعیت اجتماعی با استدلالاتی فلسفی و در عین حال به زبانی تا جای ممکن ساده و به دور از پیچیده‌گویی در این باره توضیح داده است. سرل در این کتاب در صدد تحلیل این موضوع است که چگونه در جهانی که واقعیت‌های بنیادی‌ای خارج از توافق انسانها در آن وجود دارد، یعنی واقعیت‌هایی که توسط قوانین فیزیک و شیمی و دیگر علوم طبیعی تعریف و اثبات می‌شوند، واقعیت‌های دیگری پدید می‌آیند که ماحصل توافق بین انسانها هستند و در صورت نبودِ چنین توافقی وجود خارجی نخواهند داشت.
سنگ بنای واقعیت اجتماعی، ایجاد امور واقع نهادی، زبان و واقعیت اجتماعی، تکرار، میان‌کنش، ساختار منطقی، ایجاد، حفظ و سلسله‌مراتب واقعیت نهادی، حملات به واقع‌گرایی، امکان یا نبودِ امکان عرضه برهانی برای واقعیت بیرونی و صدق و تطابق موضوعاتی هستند که در بخش‌های مختلف این کتاب به آنها پرداخته شده است.
ساخت واقعیت اجتماعی با ترجمه میثم محمدامینی در نشر نو منتشر شده است.
درباره نویسنده: جان ر. سرل (- 1932)، فیلسوف آمریکایی.

ادامه keyboard_arrow_down