کتاب | علوم انسانی | مدیریت | روابط عمومی و تبلیغات | ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه شابک: 9786008547112 112 صفحه 113 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 ماهیت کارکردهای تفکر نقادانه خلاقانه ریچارد پل لیندا الدر مهدی خسروانی علوم انسانی مدیریت روابط عمومی و تبلیغات

680,000 ریال 800,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ هشتم

ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
آیا خلاقیت و نقد دو امر کاملا جدا از یکدیگرند؟ باور رایج می‌گوید بله، اما ریچارد پُل و لیندا اِلدر در کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه این باور را رد می‌کنند و نشان می‌دهند که برخلاف تصور مرسوم، تفکر خلاقانه و انتقادی نه تنها در تضادی آشتی‌ناپذیر با یکدیگر نیستند، بلکه مکمل و یاری‌رسانِ هم‌اند و تخیل که مرتبط با خلاقیت است باید با تفکر انتقادی همراه باشد. به اعتقاد نویسندگان این کتاب خلاقیت و تخیل بدون انضباط عقلانی راه به جایی نمی‌برد و کیفیت کار خلاقه باید با نگاهی سنجشگرانه، عقلانی و انتقادی کنترل شود. آنچه در این کتاب به خلاقیت تعبیر شده صرفا جلوه‌های نبوغ‌آمیز آن در اموری نظیر آفرینش هنری و ادبی نیست و نویسندگان ضمن پرداختن به موضوع خلاقیت نبوغ آمیز و ذهن‌های بزرگ، از خلاقیت مردم عادی در امور مربوط به زندگی روزمره نیز سخن گفته‌اند. در این کتاب همچنین بر این موضوع تأکید شده که ذهن‌های بزرگ نیز در نتیجه پرورش و کار فکری متعهدانه به وجود می‌آیند.
کتاب شامل یک مقدمه، دو بخش اصلی با عنوانهای «اندیشیدن؛ خلاقانه و سنجشگرانه»، «تفکر سنجشگرانه/خلاقانه و شالوده‌های معناداری» و یک نتیجه‌گیری نهایی است. لزوم تفکر خلاقانه برای سنجشگرانه‌اندیشی، استدلال به عنوان یک فعل خلاقانه، خلاقیت و نبوغ و مفهوم‌های مرتبط با آنها و کابرد سنجشگرانه‌اندیشی در هنرها از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه با بازنویسی مهدی خسروانی در نشر نو منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down