کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات انگلیس | هری پاتر و سنگ جادو
هری پاتر و سنگ جادو شابک: 9789645757029 352 صفحه 413 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 پاتر جادو جی. کی. رولینگ سعید کبریایی ویدا اسلامیه علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

1,500,000 ریال 2,000,000 ریال

ناشر: کتابسرای تندیس

چاپ شصت و سوم

مجموعۀ «هری پاتر» اثر جی. کی. رولینگ
کمتر کسی‌ست که طرفدار ادبیات فانتزی باشد و با مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» آشنا نباشد و آن‌ها را نخوانده باشد. مجموعۀ «هری پاتر» اثر جی. کی. رولینگ جزو محبوب‌ترین فانتزی‌های جادوگری است.
مجموعۀ «هری پاتر» شامل هفت رمان فانتزی جادوگری‌ است که در آن‌ها، ضمن شرح قصه‌هایی پرماجرا و مهیج از نبرد جادوگران خوب با جادوگران بد، به بعضی مفاهیم اساسی که انسان در زندگی با آن‌ها مواجه است پرداخته شده است.
مجموعۀ «هری پاتر» مجموعه‌ای‌ست پرماجرا و سرگرم‌کننده که جی. کی. رولینگ با آن به شهرتی افسانه‌ای دست یافت. این مجموعه جزو پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های تاریخ است.
هفت کتاب مجموعۀ «هری پاتر» عبارتند از: «هری پاتر و سنگ جادو»، «هری پاتر و حفره اسرارآمیز»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هری پاتر و جام آتش»، «هری پاتر و محفل ققنوس»، «هری پاتر و شاهزاده دورگه» و «هری پاتر و یادگاران مرگ».
اولین کتاب مجموعۀ «هری پاتر»، با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» و عنوان اصلی Harry Potter and the Philosophers Stone، اولین بار در سال 1997 و آخرین کتاب این مجموعه، با عنوان «هری پاتر و یادگاران مرگ» و عنوان اصلی Harry Potter and the Deathly Hallows، اولین بار در سال 2007 منتشر شد.
جلد سوم مجموعۀ «هری پاتر»، با عنوان «هری پاتر و زندانی آزکابان»، را یکی از بهترین کتاب‌های این مجموعه دانسته‌اند.
مجموعۀ «هری پاتر» هم دستمایۀ اقتباس‌ سینمایی بوده و هم با الهام از آن، بازی تولید شده است. از شخصیت‌های این مجموعه، اسباب‌بازی لگو هم ساخته شده است.

مروری بر مجموعۀ «هری پاتر»
شخصیت اصلی مجموعۀ «هری پاتر» پسری‌ست یتیم به نام هری پاتر که قدرت‌های جادویی دارد و دانش‌آموز یک مدرسۀ علوم و فنون جادوگری به نام «هاگوارتز» است.
هری پاتر می‌خواهد با جادوگری که قاتل مادر و پدر او و تجسم شَر و پلیدی است و هدفش نابودی غیرجادوگران و سلطه بر همۀ جادوگران است، مبارزه کند و مجموعۀ «هری پاتر» بیشتر حول نبرد هری و دوستانش با این جادوگر شکل گرفته است، یعنی حول جدال قدیمی و اسطوره‌ای خیر و شر. این جدال اما نه مثل بسیاری از فانتزی‌های جادوگری در دنیای قدیم و اعصار گذشته، بلکه در همین عصر حاضر و در متن زندگی انسان مدرن رخ می‌دهد.
ماجراهای مجموعۀ «هری پاتر» از یازده سالگی هری آغاز می‌شود و البته در این رمان به گذشته نیز گریز زده می‌شود و گذشتۀ شخصیت‌ها هم روایت می‌شود. خود جی. کی. رولینگ گفته است که موضوع اصلی مجموعۀ «هری پاتر» مرگ است.

درباره جی. کی. رولینگ، نویسنده مجموعۀ «هری پاتر»
جوآن رولینگ (Joanne Rowling) متخلص به جی. کی. رولینگ (J. K. Rowling)، متولد 1965، داستان‌نویس، نیکوکار و فعال در حوزه اقدامات بشردوستانه، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی است. رولینگ تحصیلکرده زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان است. او شهرت خود را مدیون مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» است. رولینگ به‌خاطر این مجموعه جوایز بسیاری گرفته که از جملۀ آن‌ها می‌توان به جایزه هانس کریستین اندرسون و جایزه برام استوکر اشاره کرد.
ایده نوشتن داستان «هری پاتر» اولین بار در سال 1990، در حالی که رولینگ منتظر آمدن قطار بود، در ذهن‌اش جرقه خورد اما او سه سال بعد از پدیدار شدن این ایده، پس از جدایی از شوهرش که روزنامه‌نگاری پرتغالی بود، دست به قلم برد و شروع به نوشتن اولین کتاب این مجموعه کرد.
مجموعۀ «هری پاتر» رولینگ را به چنان ثروتی رساند که در سال 2007 او در بین زنان ثروتمند انگلیس رتبۀ سیزدهم را داشت. در همان سال مجلۀ «تایم» رولینگ را، بعد از ولادیمیر پوتین، به‌عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب کرد.
همچنین در سال 2014 رولینگ، از طرف جایزه ادبیات داستانی زنان، بعد از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته، به‌عنوان چهارمین زن از بیست زنِ نویسنده‌ای انتخاب شد که بیشترین تأثیر را بر خوانندگانشان داشتند.
رولینگ با نام مستعار رابرت گالبریث داستان‌هایی جنایی هم نوشته است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «آوای فاخته» و «کرم ابریشم» اشاره کرد.
رولینگ، علاوه بر نوشتن، به فعالیت‌های بشردوستانه نیز می‌پردازد و بخشی از زندگی‌اش را وقف این فعالیتها کرده است. او در سال 2005 انجمن خیریۀ «لوموس» را تأسیس کرد که کار آن حمایت از کودکان آسیب‌پذیری بود که از آزار و اذیت جنسی و جسمی رنج می‌بردند یا گرفتار فقر و معلولیت بودند. هدف مؤسسۀ «لوموس» ارتقای سطح سلامت، آموزش و رفاه اجتماعی این کودکان رنج‌کشیده است. این مؤسسه تا سال 2016 حدود سی و پنج هزار کودک را تحت پوشش خود قرار داد. بیشتر این کودکان ساکن شرق اروپا و آفریقا هستند.
رولینگ همچنین ریاست بنگاه خیریۀ «جینجر بِرد» را در کارنامۀ فعالیت‌های نیکوکارانه و بشر‌دوستانۀ خود دارد؛ بنگاهی که قدمت آن به سال 1918 می‌رسد و از خانوارهای تک‌سرپرست حمایت می‌کند.

درباره ترجمۀ فارسی مجموعۀ «هری پاتر»
معروف‌ترین ترجمۀ فارسی مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» ترجمۀ ویدا اسلامیه است که در انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده است. انتشارات کتابسرای تندیس مجموعۀ «هری پاتر» را در سیزده جلد منتشر کرده که دوازده جلد از این سیزده جلد ترجمه‌های ویدا اسلامیه هستند و یک جلدِ آن، یعنی «هری پاتر و سنگ جادو»، ترجمۀ سعید کبریایی است.
ویدا اسلامیه، متولد 1346، مترجم و ویراستار ایرانی است. اسلامیه تحصیلکرده مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی است. او ترجمه را از سال 1370 و با ترجمۀ داستان‌هایی از آگاتا کریستی شروع کرد اما با ترجمۀ مجموعۀ «هری پاتر» بود که به شهرت رسید.
اسلامیه، پیش از شروع ترجمۀ مجموعۀ «هری پاتر»، مدتی به کار ویراستاری مشغول بود و در ترجمۀ اولین کتاب «مجموعۀ هری پاتر»، یعنی «هری پاتر و سنگ جادو»، هم به‌عنوان ویراستار و نه مترجم نقش داشت. اولین کتابی که اسلامیه از مجموعۀ «هری پاتر» ترجمه کرد کتاب «هری پاتر و زندانی آزکابان» بود. او بعد از ترجمۀ این کتاب به ترجمۀ کتاب‌های دیگر مجموعۀ «هری پاتر» پرداخت.
از دیگر ترجمه‌های ویدا اسلامیه می‌توان به کتاب‌های «خونِ خراب»، «سفیدی مرگبار»، «کرم ابریشم»، «رد پای شیطان»، «آوای فاخته» و «قتل در آسمان» اشاره کرد.
اسلامیه همچنین کتاب‌هایی را در حوزه روانشناسی به فارسی ترجمه کرده است.

رتبۀ کتاب‌های مجموعۀ «هری پاتر» در گودریدز:
هری پاتر و سنگ جادو: 4.48.
هری پاتر و حفره اسرارآمیز: 4.43 از 5.
هری پاتر و زندانی آزکابان: 4.58 از 5.
هری پاتر و جام آتش: 4.57 از 5.
هری پاتر و محفل ققنوس: 4.50 از 5.
هری پاتر و شاهزاده دورگه: 4.57 از 5.
هری پاتر و یادگاران مرگ: 4.62 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down