کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | از اسطوره تا تاریخ
از اسطوره تا تاریخ شابک: 9789646194366 676 صفحه 649 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1000 اسطوره تاریخ مهرداد بهار علوم انسانی دین اساطیر

4,590,000 ریال 5,400,000 ریال

ناشر: چرخ_چشمه

چاپ پانزدهم

از اسطوره تا تاریخ
مجموعه‌ای از جُستارها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و نقدهای دکتر مهرداد بهار، درباره تاریخ و فرهنگ و ادبیات و اساطیر ایران و جهان. از اسطوره تا تاریخ، که مطالب آن توسط ابوالقاسم اسماعیل‌پور گردآوری و ویرایش شده، موضوعات گوناگون و متنوعی را در بر می‌گیرد. دکتر مهرداد بهار در مطالب گردآمده در این کتاب هم از تاریخ و فرهنگ و ادبیات قدیم ایران و جهان سخن گفته است و هم از ادبیات معاصر ایران. چنانکه ابوالقاسم اسماعیل‌پور توضیح داده است بسیاری از مطالب این کتاب پیش‌تر در نشریات فرهنگی مختلف چاپ شده بوده‌اند، اما بعضی مطالب نیز جزء دستنوشته‌های چاپ‌نشده مهرداد بهار بوده‌اند و برای اولین بار در این کتاب به چاپ رسیده‌اند، که از آن جمله‌اند جُستارهای «بررسی شیوه تولید آسیایی و تأثیر آن بر تاریخ ایران باستان» و «اشعار مانوی».
کتاب از سه بخشِ «جُستارها»، «سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها»، «نقدها و نظرها» و یک بخشِ پیوست تشکیل شده است.
«جغرافیای اساطیری جهان در ادبیات پهلوی»، «آیین مهر و ورزش باستانی ایران»، «درخت مقدس»، «تخت جمشید: باغی مقدس با درختان سنگی»، «خطوط باستانی از آغاز تا خط کوفی»، «اسطوره‌ها، راز و رمزها و شگفتی‌های کویر»، «نوروز، جشن باززایی»، «افسانه‌ها و زندگی مردم»، «سوگ سیاوش»، «درباره افسانه‌های شاهنامه و مشابه چینی آنها»، «تاریخ جهان باستان»، «یادی و یادگاری (درباره اخوان ثالث)»، «کبوترها (خاطره‌ای از ملک‌الشعراء بهار)» و «تأثیر ادیان آسیایی در امپراتوری روم» از جمله مطالبی است که در این کتاب می‌خوانید.
کتاب از اسطوره تا تاریخ در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره نویسنده: دکتر مهرداد بهار (1373 – 1309)، نویسنده ایرانی و پژوهشگر اساطیر و تاریخ و فرهنگ و ادبیات.
رتبۀ گودریدز: 4/27 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده