کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | درآمدی تاریخی بر نظریه های ادبی
درآمدی تاریخی بر نظریه های ادبی شابک: 9789643621186 392 صفحه 359 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 درآمدی تاریخی نظریه ادبی ریچارد هارلند علی معصومی شاپور جورکش علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,615,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ هفتم

درآمدی تاریخی بر نظریه‌‌ی ادبی از افلاتون تا بارت
نظریۀ ادبی از کجا آغاز شده و به کجا رسیده است؟ ریچارد هارلند در کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه‌ی ادبی از افلاتون تا بارت تاریخ نظریۀ ادبی و نحله‌ها و رویکردهای گوناگون آن را از دوران باستان تا عصر پسامدرن شرح داده و اصلی‌ترین شاخصه‌های هر مکتب و جریان نظری را معرفی کرده است.
هارلند، چنانکه خود در پیشگفتار کتاب توضیح می‌دهد، در نقلِ داستان نظریۀ ادبی آمیزه‌ای از چند دیدگاه معیار و شناخته‌شده در سالهای اخیر را در نظر داشته است؛ یکی این دیدگاه که «نقد ادبیِ غیر نظری وجود ندارد»، دیگر اینکه «بحث‌های انتقادی درباره‌ی ادبیات یک نوعِ یگانه‌ی فعالیت را تشکیل نمی‌دهند» و سوم اینکه «نظریه‌ی ادبی، نظریه‌ای بین‌المللی به حساب می‌آید» و رویکردهای نظری که در کشورهای گوناگون پدید می‌آیند به یکدیگر وابسته و مرتبط‌اند. هارلند همچنین تأکید می‌کند که فهم او از گرایش‌های نظری عاری از تأثیر و نفوذ موضع‌گیری نظری خود او نیست.
کتاب از پیشگفتار و این بخش‌ها تشکیل شده است: «نظریه‌ی ادبی در دوران کلاسیک»، «نظریه‌ی ادبی در سده‌های میانه»، «برآمدن و افول کلاسیسیسم نو»، «نظریه‌ی ادبی رمانتیسیسم»، «نظریه‌های اجتماعی سده‌ی نوزدهم»، «ناتورآلیسم، سمبولیسم و مدرنیسم»، «پیشرفت‌های تازه در نظریه»، «نظریه‌ی روس‌ها در سده‌ی بیستم»، «نقد انگلیسی – آمریکایی، 60 – 1900»، «نقد پدیدارشناختی در فرانسه و آلمان»، «ساختارگرایی فرانسوی» و «سخن پایانی: ورود به دوران پست‌مدرن».
کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه‌‌ی ادبی از افلاتون تا بارت با ترجمۀ گروه ترجمۀ شیراز، متشکل از: علی معصومی، ناهید سلامی، غلامرضا امامی، شاپور جورکش و زیر نظر شاپور جورکش در نشر چشمه منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down