کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | اسطوره زندگی زردشت
اسطوره زندگی زردشت شابک: 9789646194120 204 صفحه 305 گرم قطع: وزيری نوع جلد: شوميز تیراژ: 2000 اسطوره زندگی زردشت ژاله آموزگار احمد تفضلی علوم انسانی دین اساطیر

1,615,000 ریال 1,900,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ دوازدهم

اسطوره زندگی زردشت
تصویری از زردشت بر اساس روایت‌های اساطیری و تاریخی درباره شخصیت و زندگی او. ژاله آموزگار و احمد تفضلی، که هر دو از پژوهشگران مطرح تاریخ و ادبیات ایران باستان هستند، در کتاب «اسطوره زندگی زردشت» روایت‌هایی از متون مختلف را ترجمه و گردآوری کرده‌اند که در آن‌ها از زردشت و شخصیت و وقایع زندگی او سخن رفته است. بخشی از کتاب را روایت‌هایی تشکیل داده است که به اسطوره آمیخته شده‌اند و در واقع شرح اساطیری زندگی زردشت هستند، نه شرح زندگی واقعی او. اما در کنار این روایت‌های اساطیری شخصیت تاریخی زردشت نیز در این کتاب معرفی شده و از بحث‌های مختلف درباره زردشت و زندگی او سخن رفته است.
کتاب شامل پیشگفتار و سه بخش است. بخش اول کتاب به شخصیت تاریخی زردشت اختصاص دارد و در بخش دوم چکیده‌ای از زندگانی اساطیری زردشت آمده است. این چکیده از متون مختلف پهلوی و فارسی و عربی فراهم آمده است و زبان آن زبانی نسبتاً ساده‌ است تا برای مخاطبانی که می‌خواهند آشنایی‌ای نه چندان تخصصی با زندگی اساطیری زردشت پیدا قابل استفاده باشد. متونی که در این بخش با یکدیگر تلفیق شده‌اند در بخش سوم کتاب به صورت تفکیک‌شده از یکدیگر آمده‌اند. این متون عبارتند از بخش‌هایی از «دینکرد هفتم»، «دینکرد پنجم»، «دینکرد نهم»، «گزیده‌های زادسپَرم»، «روایات پهلوی»، «وِجَرکَرد دینی»، «زراتشت‌نامه» و «ملل و نحل».
«اسطوره زندگی زردشت» در نشر چشمه منتشر شده است.
درباره مؤلفان:
ژاله آموزگار (- 1318)، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران و مترجم ایرانی.
احمد تفضلی (1375 – 1316)، زبان‌شناس، ایران‌شناس، پژوهشگر، متخصص زبان‌های پارسیگ و پارتی و مترجم ایرانی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده