کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات انگلیس | تس دوربرویل
تس دوربرویل شابک: 9786004900423 562 صفحه 594 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 دوربرویل تامس هاردی ابراهیم یونسی علوم انسانی ادبیات ادبیات انگلیس

3,910,000 ریال 4,600,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ هشتم

رمان «تس دوربرویل»، اثر تامس هاردی
رمانی خواندنی برای علاقه‌مندان آثار کلاسیک و به‌خصوص رمان کلاسیک انگلیسی. «تس دوربرویل»، با عنوان اصلی Tess of the d'Urbervilles، از مشهورترین آثار داستانی تامس هاردی و یکی از آثار کلاسیک انگلیسی برجسته و مهم اواخر قرن نوزدهم است. تامس هاردی «تس دوربرویل» را نخستین بار در سال 1891 به‌صورت دنباله‌دار در نشریه‌ای مصور به نام «گرافیک» منتشر کرد؛ اما آنچه از این رمان که در «گرافیک» منتشر شد نسخه‌ای سانسورشده بود. «تس دوربرویل» در همین سال به‌صورت کتاب و در سه جلد منتشر شد و بعد از آن در سال 1892 نسخۀ یک‌جلدی آن درآمد. این رمان از رمان‌های پرفروش تامس هاردی است و از شاهکارهای این نویسنده مطرح کلاسیک به شمار می‌آید.
تامس هاردی در رمان «تس دوربرویل» با رویکردی انتقادی تصویری تلخ از انگلستان عصر ویکتوریا به دست داده و اخلاقیات و قوانین جامعه‌ای را که در آن می‌زیسته مورد انتقاد قرار داده است.
بر اساس رمان «تس دوربرویل» در سال 1924 فیلمی صامت به کارگردانی مارشال نیلان ساخته شده است.

مروری بر رمان تس دوربرویل
رمان «تس دوربرویل» یک رمان تلخ و تکان‌دهنده درباره انگلستان عصر ویکتوریا است. تامس هاردی در رمان «تس دوربرویل» روایتگر ماجرای تلخ دختری معصوم و روستایی به نام تس است که پسری شهری از خانواده‌ای ثروتمند به او تجاوز می‌کند و این اتفاق زندگی تس را به تباهی می‌کشاند و بر آینده او تأثیری فاجعه‌بار می‌گذارد. تس صاحب فرزندی می‌شود اما فرزند او، به دلیل بیماری، چند هفته بیشتر عمر نمی‌کند. در ادامۀ داستان تس و مردی به نام کلر به یکدیگر دل می‌بازند اما گذشتۀ تلخ تس و آنچه پیش‌تر برایش اتفاق افتاده است دست از سرِ او و زندگی‌اش برنمی‌دارد و آینده و سرنوشتش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. «تس دوربرویل» رمانی تلخ، افشاگر و جسورانه در نقد قواعد و قوانین و باورها و اخلاقیاتی است که پافشاری بر آن‌ها حاصلی جز تباهی آدمی ندارد.

درباره تامس هاردی، نویسنده رمان تس دوربرویل
تامس هاردی (Thomas Hardy)، متولد 1840 و درگذشته به سال 1928، داستان‌نویس و شاعر انگلیسی اواخر قرن نوزدهم و نیمۀ نخست قرن بیستم است. هاردی از طریق پدرش به موسیقی و معماری و از طریق مادرش به ادبیات علاقه‌مند شد. داستان‌نویسی بود که بیشتر خود را شاعر می‌دانست و داستان را برای امرار معاش و کسب درآمد می‌نوشت، اما شهرتش را بیشتر مدیون آثار داستانی خود و به‌ویژه رمان‌های «تس دوربرویل»، «جود گمنام» و «به دور از مردم شوریده» است. برخلاف آن دسته از شاعران و نویسندگانی که با انتشار نخستین آثارشان به شهرت و موفقیت می‌رسند، هاردی جزء آن گروهی بود که مدت‌ها طول کشید تا در عالم ادبیات تثبیت شود و به توفیق و شهرت دست یابد. آثار اولش را یا منتشر نمی‌کردند و یا به‌سختی حاضر به چاپشان می‌شدند. هاردی ابتدا با نام مستعار می‌نوشت. از رمان‌های اولش چندان استقبال نشد، تا اینکه سرانجام رمان «یک جفت چشم آبی» او، به‌ویژه در امریکا، مورد استقبال واقع شد و بعد از آن انتشار رمان «به دور از مردم شوریده» نیز توفیقی را برایش به همراه داشت و بعد از آن هاردی آثارش را نه با اسم مستعار، بلکه با اسم خودش منتشر کرد و ده رمان دیگر نوشت و چاپ کرد که از آن میان، به جز «تس دوربرویل»، رمان «جود گمنام» نیز از شاهکارهایش به حساب می‌آید. این دو رمان فروش خوبی داشتند و به‌لحاظ مالی نیز کمکی برای هاردی بودند. هاردی بعد از انتشار «جود گمنام» و جنجال‌هایی که پیرامون این رمان به راه افتاد، رمان‌نویسی را رها کرد و یکسره به شعر پرداخت. مرگ همسر اولش، اِما لاوینیا گیفورد، در سال 1912 از حوادث تلخ و تکان‌دهنده زندگی او بود و شعرهایش را هم تحت‌تأثیر قرار داد. این مرگ چنان اثر عمیقی بر هاردی گذاشت که اگرچه بعد از اِما با زنی دیگر به نام فلورانس امیلی داگدل ازدواج کرد، اما بعد از مرگش به خواست و وصیت خود او قلبش را در کنار مزار اِما دفن کردند.

درباره ترجمۀ فارسی رمان تس دوربرویل
رمان «تس دوربرویل» با ترجمۀ ابراهیم یونسی در نشر نو منتشر شده است. ابراهیم یونسی، متولد 1305 در بانه و درگذشته به سال 1390، مترجم و داستان‌نویس ایرانی و اولین استاندار کردستان ایران در بعد از انقلاب و در دوره دولت موقت و از افسران سازمان نظامی حزب توده بود.
یونسی در دوسالگی مادرش را از دست داد و نزد مادربزرگ و پدربزرگش بزرگ شد. دوره تحصیلات ابتدایی را در بانه و دوره متوسطه را در سقز گذراند. در سال 1322 به تهران رفت و در دبیرستان نظام اسم نوشت. در سال 1324 به دانشکده افسری رفت. گرایش به حزب توده و عضویت در سازمان نظامی این حزب به زندانی شدنش بعد از کودتای 28 مرداد منجر شد. در سال 1333 دستگیر و به اعدام محکوم شد، اما چون پای چپش را حین خدمت در ارتش از دست داده بود تخفیف خورد و محکومیتش به حبس ابد کاهش یافت. با این حال در سال 1341، بعد از هشت سال زندان، با یک درجه تخفیف آزاد شد. در زندان به ترجمه و قصه‌نویسی روی آورد. همان جا بود که به صورت مکاتبه‌ای و از طریق مکاتبه با مدرسۀ آموزش رمان‌نویسی انگلستان اصول و مبانی داستان‌نویسی را آموخت و نخستین کتاب آموزشی فارسی در زمینۀ داستان‌نویسی را تألیف کرد. این کتاب «هنر داستان‌نویسی» نام داشت و در زمانی نوشته شد که هنوز کتابی در این زمینه به فارسی منتشر نشده بود. یونسی در کتاب «هنر داستان‌نویسی»، با گردآوری نظریات صاحبنظران مختلف درباره اصول داستان‌نویسی، مباحثی را درباره مبانی داستان کوتاه مطرح کرد. بعد از آزادی از زندان به تحصیل اقتصاد در مدرسۀ عالی اقتصاد پرداخت و از این مدرسه لیسانس اقتصاد گرفت. در دانشگاه سوربن فرانسه ادامۀ تحصیل داد و با دکترای اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. یونسی همچنین کارمند مرکز آمار بود. او از مترجمان ادبی مطرح و سرشناس ایرانی است و آثار مهمی را از ادبیات کلاسیک جهان به فارسی ترجمه کرده است. از جمله ترجمه‌های او در زمینۀ رمان می‌توان به «آرزوهای بزرگ»، «داستان دو شهر»، «تریسترام شندی»، «جود گمنام» و «اسپارتاکوس» اشاره کرد.
یونسی، به جز رمان، آثاری را هم در زمینه‌های دیگر نظیر تاریخ و سیاست به فارسی ترجمه کرده است.
از جمله آثار داستانی ابراهیم یونسی می‌توان به رمان‌های «دلداده‌ها»، «مادرم دوبار گریست»، «کج‌کلاه و کولی»، «گورستان غریبان»، «زمستان بی‌بهار» و «شکفتن باغ» اشاره کرد.

رتبۀ رمان «تس دوربرویل» در گودریدز: 3.81 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده