کتاب | علوم انسانی | دین | اساطیر | اساطیر چین
اساطیر چین شابک: 9789643312429 238 صفحه 488 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 2200 اساطیر آنتونی کریستی محمد حسین باجلاق فرخی علوم انسانی دین اساطیر

1,870,000 ریال 2,200,000 ریال

ناشر: اساطیر

چاپ هفتم

کتاب «اساطیر چین» نوشته آنتونی کریستی
Chinese Mythology
اسطوره‌ها نشان‌هایی از تاریخ فرهنگی و مذهبی مبدأ را نشان می‌دهند. طوریکه برای بسیاری از پژوهشگران منبع معتبری برای تحقیق فرهنگ و آیین آن سرزمین محسوب می‌شود. چین با قدمت بسیار مجموعه‌ای از پدیده‌های مذهبی و فرهنگی را در سرزمین خود جای داده است. اسطوره‌های آفرینش و افسانه‌ها در چین از دیرباز تا کنون مورد توجه بوده‌اند. برای مدتی نزدیک به هزار سال اسطوره‌ها و افسانه‌های چینی به صورت شفاهی بین مردم انتقال می‌یافت.
کتاب «اساطیر چین» نوشته آنتونی کریستی به اسطوره‌ها و خدایان چین باستان پرداخته است. مورخان می‌پندارند که پرداختن به اساطیر چینی از قرن دوازدهم پیش از میلاد آغاز شده بود. بعضی از اسطوره‌های چینی همچنان در قالب تئاتر یا رمان و نمایشنامه محفوظ مانده‌اند و مواردی از داستان‌های اساطیری هم موجود است که به عنوان ویژگی هر اسطوره از آنها استفاده می‌شود. بنابراین بیشتر افراد از طریق سنت‌های شفاهی و ترانه‌های کهن اسطوره‌های چینی را شناختند. در طی زمان سه هزار و پانصد سال تاریخ چین باورهای عقیدتی چینی هم دستخوش تحولاتی شده است.
روایت‌ها و گزارش‌هایی در ارتباط با خدایان چین از یائو آغاز می‌شود. او فردی بود که مردم در فرمانروایی‌اش در آسایش و آرامش بودند. همچنین ادب و فرهنگ نیز رونق بسیاری پیدا کرد. سپس فرمانروایی را به شون داد.
چینیان باستان عقاید گوناگون و عجیبی داشتند که مطالعۀ آن بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. آنان زمین را مانند صفحه‌ای صاف می‌دانستند و براین باور بودند که آسمان سرپوشی بر آن است و چین را مرکز آن صفحه قلمداد می‌کردند. چینیان باستان برای آسمان احترام خاصی قائل بودند و معتقد بودند اگر آسمان عصبانی و خشمگین شود طوفان و صاعقه به وجود می‌آید. کتاب «اساطیر چین» با تصاویری مربوط به چین، خدایان باستان و اسطوره‌ها را برای مخاطبان توضیح می‌دهد.‌
درباره کتاب «اساطیر چین»
کتاب درباره اسطوره‌ها و خدایان چین باستان است و همچنین منابع آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. اسطوره‌های ماه، زایش نظم از بی‌نظمی، خدای دریا و تندبادهای دریائی، فرمانروای باد، نیرویافتن از قربانی، فرمانده باران، فرمانده رود، امپراطوری آسمان و...بخشی از فهرست مندرج در کتاب هستند که نویسنده به شرح و توضیح آن پرداخته است.
در بخشی از کتاب با عنوان «اعتقادات مذهبی شانگ» می‌خوانیم:
مجرمین و اسیران بیگناه در گورها تنها بدین دلیل به قتل می‌رسیدند که در گور و در جهان دیگر خادم و پاسدار فرمانروا باشند؛ در پاداش این کار فرمانروای مرده اعقاب بازماندگان را توسط واسطه‌ها و از راه پیشگوئی آنان از آینده باخبر می‌ساخت و نمونه‌های بسیاری از این پیشگوئی‌ها در استخوان‌های پیشگوئی به جای مانده نقش شده است. روال پیشگوئی در زمان دودمان شانگ نسبت به دورۀ لونگ شان پیشرفته‌تر و بسیار ساده بود. در دورۀ لونگ شان برای پیشگوئی کردن استخوان کتف یا «شانه» گاو را با آتش تند حرارت می‌دادند و با تفسیر شکاف‌هائی که از این طریق در استخوان پدیدار می‌شد. آینده را پیشگوئی می‌کردند. در استخوان‌های پیشگوئی شانۀ گاو به دست آمده از ان‌یانگ شکل این پیشگوئی تغییر کرده بود. بدین‌ترتیب که پرسش با ذکر نام فرمانروای مورد پرسش بر استخوان نقر می‌شد و پاسخ را در آن سوی استخوان دریافت می‌کردند. روال کار چنین بود که پرسش و نام فرمانروای مردۀ مورد پرسش را در درون بیضی در یک سوی استخوان نقر می‌کردند و میلۀ مفرغی نوک تیزی را در آتش می‌نهادند و پس از سرخ شدن نوک آن را در کنار بیضی قرار می‌دادند و در نتیجۀ حرارت ناشی از میلۀ سرخ شده در سوی دیگر استخوان شکاف‌ها یا اشکال و خطوطی پیدا می‌شد که پیشگو با دیدن آنها به تفسیر و پاسخگویی می‌پرداخت. پرسش‌هایی که مطرح می‌شد معمولا عبارت بود از: زمان آمدن باران؟، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی؟ حاصل شکاری که نیت آن را داشتند، رفتن یا نرفتن فرمانروای به سفر، اردو زدن نظامی و قربانی دادن برای نیاکان.
فرمانروایان مرده در اینگونه پیشگوئی‌ها اندک اندک موقعیتی ایزدگونه یافتند این که فرمانروایان زنده نیز چنین بودند مسلم نیست ـ و رابط زندگان و جهان ارواح شدند. اینان در باور مردم نیکخواه و مراقب سعادت منطقه بودند و تا زمانی که از فرمانروای زنده حمایت می‌کردند فرمانروای زنده را قدرت وشکوه بود و زمان روی گردانیدن آنان از فرمانروا زمان نزول فرمانروا بود.
نویسنده کتاب «اساطیر چین»
آنتونی کریستی Christie Anthony نویسنده آمریکایی است.
درباره ترجمه فارسی کتاب «اساطیر چین»
کتاب «اساطیر چین» را باجلان فرخی به فارسی برگردانده است. انتشارات اساطیر کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.
رتبه کتاب «اساطیر چین» در گودریدز: 3 از 5

ادامه keyboard_arrow_down