کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | باباطاهر: شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمد طاهر...
باباطاهر: شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمد طاهر... شابک: 9786001050961 208 صفحه 345 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1500 باباطاهر: احوال نگاهی آثار ابومحمد طاهر... نصرالله پورجوادی علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,530,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: فرهنگ معاصر

چاپ سوم

بابا طاهر (شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمّد طاهر جصّاص همدانی)
بابا طاهر همدانی را بیشتر به عنوان شاعر و با دوبیتی‌های مشهور منسوب به او می‌شناسیم. زندگی بابا طاهر اما در هاله ابهام و افسانه است. یکی از روایت‌های معروف درباره او مربوط به ملاقات‌اش با طغرل سلجوقی است. این حکایت را راوندی نقل کرده است، اما نصرالله پورجوادی در کتاب «بابا طاهر (شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمّد طاهر جصّاص همدانی)»، با ارجاع به آثار عین‌القضات همدانی و استناد به آثاری دیگر، در روایت راوندی تردید کرده است. در این کتاب این نظریه مطرح شده که بابا طاهر همان عارفی است که عین‌القضات در آثارش از او با عنوان طاهر جصّاص نام برده است. پورجوادی، بر اساس نوشته‌های عین‌القضات و با نگاه به آثاری دیگر، می‌کوشد هاله افسانه را از گرد شخصیت بابا طاهر بزداید و بابا طاهر واقعی را، که مردی اهل تصوف و عرفان بوده است، به مخاطبان بشناساند. در بخشی از این کتاب درباره اشعار منسوب به بابا طاهر و اینکه آیا این شعرها می‌تواند سروده او باشد یا نه بحث شده است.
کتاب شامل مقدمه و شش بخش است به نام‌های: «بابا طاهر افسانه‌ای»، «طاهر و عین‌القضات»، «طاهر جصّاص همدانی»، «یک طاهر، نه بیشتر»، «کتاب بابا طاهر در علم تصوّف» و «مسأله اشعار بابا طاهر».
کتاب «بابا طاهر (شرح احوال و نگاهی به آثار ابومحمّد طاهر جصّاص همدانی)» در انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.
درباره نویسنده: نصرالله پورجوادی (- 1322)، محقق ادبی، عرفان‌پژوه، مصحح متون و فلسفه‌دان ایرانی.
رتبه گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده